In 1986 was er voor het eerst sprake van een nieuwe Chinese filmstijl ‘Urban Cinema’,oftewel stedelijke cinema. De camera van stedelijke cinema richt zich op een stad in transformatie en op de...Show moreIn 1986 was er voor het eerst sprake van een nieuwe Chinese filmstijl ‘Urban Cinema’,oftewel stedelijke cinema. De camera van stedelijke cinema richt zich op een stad in transformatie en op de sociale groepen die aan de rand daarvan leven. In deze films wordt Beijing vaak als canvas gebruikt, zoals in de tweetal films Beijing Bicycle (2001) van Wang Xiaoshuai en Lost In Beijing (2007) van Li Yu. Beide films spelen zich af in Beijing en hebben belangrijke onderliggende kenmerken, zoals armoede, sociale ongelijkheid van migrantarbeiders en het aanpassen aan het leven in een grote stad.Show less
De Chinese Burgeroorlog (1927-1950) was de aanleiding voor veel Chinezen om het vasteland te verlaten. Velen zijn naar Hongkong of Taiwan gevlucht. De spanningen in de samenlevingen daar die de...Show moreDe Chinese Burgeroorlog (1927-1950) was de aanleiding voor veel Chinezen om het vasteland te verlaten. Velen zijn naar Hongkong of Taiwan gevlucht. De spanningen in de samenlevingen daar die de plotselinge mengeling van verschillende culturen teweegbracht, hadden grote invloed op de Chinese kunst. Het doel van dit werkstuk is te onderzoeken hoe politieke geografie invloed heeft gehad op de films van Chinese diaspora om zo meer te weten te komen over de geschiedenis van Chinese vluchtelingen. Het werkstuk vergelijkt de film In the Mood for Love van Wong Kar-Wai en A Brighter Summer Day van Edward Yang.Show less
Seks in Chinese films kwam in de afgelopen eeuw slechts zeer uitzonderlijk voor; zelfs zoenen werd niet vaak in beeld gebracht. Er is nooit sprake geweest van een rijke traditie van seks in Chinese...Show moreSeks in Chinese films kwam in de afgelopen eeuw slechts zeer uitzonderlijk voor; zelfs zoenen werd niet vaak in beeld gebracht. Er is nooit sprake geweest van een rijke traditie van seks in Chinese films. In dit eindwerkstuk komen twee films aan de orde die juist wel veel expliciete seksscènes bevatten: Lust, Caution (2007) en Summer Palace (2006). Deze scènes worden uitvoerig beschreven en geanalyseerd om de vraag te beantwoorden of ze vooral bedoeld zijn om het publiek te vermaken en choqueren of dat ze een belangrijke functie vervullen in het verhaal van de films. Daarnaast wordt gekeken of de films passen in een traditie van vrije seksuele moraal in China.Show less
Dit werkstuk maakt een vergelijking tussen de roman Leven! van Yu Hua en de daarop gebaseerde film To Live van Zhang Yimou. De roman van Yu Hua gaat over het harde bestaan op het platteland van...Show moreDit werkstuk maakt een vergelijking tussen de roman Leven! van Yu Hua en de daarop gebaseerde film To Live van Zhang Yimou. De roman van Yu Hua gaat over het harde bestaan op het platteland van China met de bijbehorende ontberingen in het veranderende politieke klimaat. Het is leven, overleven en verder leven. Zhang Yimou maakt bij de bewerking van het boek van Yu Hua niet alleen de verfilming visueel interessant, maar Zhang Yimou legt in zijn film ook meer nadruk op de politieke gebeurtenissen van die periode dan Yu Hua in zijn boek. Door in dit werkstuk de verschillen tussen de film en het boek uit te lichten wordt aangetoond dat Zhang Yimou bewijsbaar meer nadruk legt op politieke gebeurtenissen als indirecte aanklacht op de politiek.Show less
In dit onderzoek probeer ik Chinese filmstudies, Chinastudies en genderstudies te combineren om de films Spider Lilies, What Time is it There? en Formula 17 te analyseren. Ik koos deze films om de...Show moreIn dit onderzoek probeer ik Chinese filmstudies, Chinastudies en genderstudies te combineren om de films Spider Lilies, What Time is it There? en Formula 17 te analyseren. Ik koos deze films om de verschillende vormen waarop minderheidsgroepen, met name vrouwen en niet-heteroseksuelen, worden afgebeeld in Taiwanese cinema te onderzoeken. Allereerst introduceer ik in hoofdstuk één de Taiwanese cinema en genderdiscoursen, en maak ik de feministische theorieën waarop mijn onderzoek is gebaseerd duidelijk. Vervolgens zal ik eerdergenoemde films analyseren en de stelling vormen dat films gemaakt door vrouwen niet per definitie tot vrouwencinema (women’s cinema) behoren zoals ik die in hoofdstuk een definieer, dat mannelijk auteurschap zich er ook niet automatisch van uitsluit en dat het gebruik van minderheidsgroepen op een positieve manier niet gelijk staat aan een politieke cinema zoals vrouwencinema.Show less
Deze bachelorscriptie onderzoekt de manier waarop vrouwen in moderne, door vrouwen gemaakte Chinese speelfilms worden weergegeven. Aan de hand van begrippen uit gender- en filmstudies worden vier...Show moreDeze bachelorscriptie onderzoekt de manier waarop vrouwen in moderne, door vrouwen gemaakte Chinese speelfilms worden weergegeven. Aan de hand van begrippen uit gender- en filmstudies worden vier zeer verschillende films van Ning Ying en Li Yu geanalyseerd.Show less
Dit werkstuk onderzoekt een specifieke vorm van geestverschijningen in de klassieke 18e eeuwse roman De droom van de rode kamer, te weten de tishengui (geestsubstituut). Daarnaast beargumenteert...Show moreDit werkstuk onderzoekt een specifieke vorm van geestverschijningen in de klassieke 18e eeuwse roman De droom van de rode kamer, te weten de tishengui (geestsubstituut). Daarnaast beargumenteert het dat het aannemelijk is dat Qin Keqing, een personage uit deze roman, zich na haar dood manifesteert als een tishengui.Show less
Een analyse van drie films van de Zesde Generatie regisseur Zhang Yang over het thema verstedelijking in zijn films. Het betreft Shower (1999), Sunflower (2005) en Full Circle (2012). Het werkstuk...Show moreEen analyse van drie films van de Zesde Generatie regisseur Zhang Yang over het thema verstedelijking in zijn films. Het betreft Shower (1999), Sunflower (2005) en Full Circle (2012). Het werkstuk bestaat uit twee delen met in deel één de beschrijving van een theoretisch kader waarop de analyse van de films in deel twee wordt gebaseerd.Show less
Dit werkstuk gaat over het tragisch lot van het dienstmeisje Qingwen in de Hong Lou Meng. Vanuit de individuele omstandigheden (subjectieve identiteit en symbolische representaties) van Qingwen en...Show moreDit werkstuk gaat over het tragisch lot van het dienstmeisje Qingwen in de Hong Lou Meng. Vanuit de individuele omstandigheden (subjectieve identiteit en symbolische representaties) van Qingwen en vanuit de maatschappelijke context (sociale instellingen en normatieve concepten) van de tijd waarin Qingwen leeft, wordt er geanalyseerd waarom Qingwen zo wreed gestraft wordt.Show less
In dit literatuuronderzoek wordt getracht de lezer aan de hand van bestaande literatuur en film te overtuigen waarom de Human Flesh Search Engine een inbreuk op de privacy is. Dit wordt structureel...Show moreIn dit literatuuronderzoek wordt getracht de lezer aan de hand van bestaande literatuur en film te overtuigen waarom de Human Flesh Search Engine een inbreuk op de privacy is. Dit wordt structureel gedaan door eerst uit te leggen wat de Human Flesh Search Engine precies is, wat de voor- en nadelen van dit fenomeen zijn, waarom het juist in China opgekomen is, wat er wettelijk geschreven is over privacy in China, hoe dit zich verhoudt tot het Westen en in het bijzonder Nederland en wat de juridische implicaties van de Human Flesh Search Engine zijn. In de discussie worden de conclusies gegeven.Show less
In mijn scriptie onderzoek ik op wat voor manieren het personage Lin Daiyu (uit de Chinese roman 'De droom van de rode kamer') emotionele uitbarstingen heeft en hoe deze in verband staan met haar...Show moreIn mijn scriptie onderzoek ik op wat voor manieren het personage Lin Daiyu (uit de Chinese roman 'De droom van de rode kamer') emotionele uitbarstingen heeft en hoe deze in verband staan met haar mentale en geestelijke gezondheid. Eerst geef ik informatie over de roman, het personage, emoties en ziektebeeld in China enzovoorts. Vervolgens maak ik een analyse aan de hand van fragmenten uit de roman en deze analyseer ik in het raamwerk van traditionele Chinese concepten die onder andere in de traditionele Chinese geneeskunde terug te vinden zijn. Na de analyse kwam ik tot de conclusie dat de emoties en het ziek zijn van Daiyu met elkaar verweven zijn. De manier waarop ze met elkaar verweven zijn is goed verklaarbaar aan de hand van traditioneel Chinese concepten.Show less