In dit onderzoek heb ik de klassieke Chinese roman Hongloumeng gebruikt als primaire bron. Hierbij heb ik gekeken hoe in het boek de familie Jia, een grote aristocratische familie, zich als een...Show moreIn dit onderzoek heb ik de klassieke Chinese roman Hongloumeng gebruikt als primaire bron. Hierbij heb ik gekeken hoe in het boek de familie Jia, een grote aristocratische familie, zich als een onderneming gedroeg en hoe dat deze 'onderneming' georganiseerd was. Het doel is een holistisch beeld te creëren en om vanuit een nieuwe invalshoek inzicht te verschaffen in hoe dat aristocratische families in het oude China organisatorisch in elkaar steken.Show less
Een analyse van drie films van de Zesde Generatie regisseur Zhang Yang over het thema verstedelijking in zijn films. Het betreft Shower (1999), Sunflower (2005) en Full Circle (2012). Het werkstuk...Show moreEen analyse van drie films van de Zesde Generatie regisseur Zhang Yang over het thema verstedelijking in zijn films. Het betreft Shower (1999), Sunflower (2005) en Full Circle (2012). Het werkstuk bestaat uit twee delen met in deel één de beschrijving van een theoretisch kader waarop de analyse van de films in deel twee wordt gebaseerd.Show less
Dit werkstuk gaat over het tragisch lot van het dienstmeisje Qingwen in de Hong Lou Meng. Vanuit de individuele omstandigheden (subjectieve identiteit en symbolische representaties) van Qingwen en...Show moreDit werkstuk gaat over het tragisch lot van het dienstmeisje Qingwen in de Hong Lou Meng. Vanuit de individuele omstandigheden (subjectieve identiteit en symbolische representaties) van Qingwen en vanuit de maatschappelijke context (sociale instellingen en normatieve concepten) van de tijd waarin Qingwen leeft, wordt er geanalyseerd waarom Qingwen zo wreed gestraft wordt.Show less
In 1986 was er voor het eerst sprake van een nieuwe Chinese filmstijl ‘Urban Cinema’,oftewel stedelijke cinema. De camera van stedelijke cinema richt zich op een stad in transformatie en op de...Show moreIn 1986 was er voor het eerst sprake van een nieuwe Chinese filmstijl ‘Urban Cinema’,oftewel stedelijke cinema. De camera van stedelijke cinema richt zich op een stad in transformatie en op de sociale groepen die aan de rand daarvan leven. In deze films wordt Beijing vaak als canvas gebruikt, zoals in de tweetal films Beijing Bicycle (2001) van Wang Xiaoshuai en Lost In Beijing (2007) van Li Yu. Beide films spelen zich af in Beijing en hebben belangrijke onderliggende kenmerken, zoals armoede, sociale ongelijkheid van migrantarbeiders en het aanpassen aan het leven in een grote stad.Show less
Different countries have their own traditions when it comes to the horror genre and within these traditions there is again a variety of subgenres. According to the distribution company Tartan Films...Show moreDifferent countries have their own traditions when it comes to the horror genre and within these traditions there is again a variety of subgenres. According to the distribution company Tartan Films Asia does this by embracing the ‘extreme’ which is celebrated by the selection of films belonging to the Tartans Films brand ‘Asia extreme’. Being critized for using the discourse of Orientalism in the promotion of the films, this thesis will look how the Chinese horror movie Jiàn Guĭ and The Eye are related cinematically with this discourse.Show less
This study introduces three typologies (bao, baoying and baochou) for the analysis of wuxia films. It proposes a more nuanced way of analysing revenge, punishment and justice in (Chinese) action film.
Chinese films can be subjected to Jungian symbol analysis. By constructing a Jungian analytic framework, archetypal elements in film can be found and explained. Fei Mu's 'Spring in a Small Town' ...Show moreChinese films can be subjected to Jungian symbol analysis. By constructing a Jungian analytic framework, archetypal elements in film can be found and explained. Fei Mu's 'Spring in a Small Town' (1948) and Alan Mak and Andrew Lau's 'Infernal Affairs' (2005) both yield ample material when subjected to a Jungian analysis. Selectivity, subjectivity and the impossibility of falsification remain problematic when analyzing films for symbols.Show less
Dit werkstuk onderzoekt een specifieke vorm van geestverschijningen in de klassieke 18e eeuwse roman De droom van de rode kamer, te weten de tishengui (geestsubstituut). Daarnaast beargumenteert...Show moreDit werkstuk onderzoekt een specifieke vorm van geestverschijningen in de klassieke 18e eeuwse roman De droom van de rode kamer, te weten de tishengui (geestsubstituut). Daarnaast beargumenteert het dat het aannemelijk is dat Qin Keqing, een personage uit deze roman, zich na haar dood manifesteert als een tishengui.Show less
Research master thesis | Asian Studies (research) (MA)
open access
In this thesis I conduct discourse analysis on the traditional values of talent show The Voice of China (TVoC). Whereas former talent shows have been suspended because of ‘low moral standards and...Show moreIn this thesis I conduct discourse analysis on the traditional values of talent show The Voice of China (TVoC). Whereas former talent shows have been suspended because of ‘low moral standards and vulgar content’, TVoC already finished its third season in 2014. In this thesis I show that traditional Chinese values can intertwine perfectly with the Western values of TVoC, and that the discourse of harmony is reinforced multiple times in the end. The traditional values and the concept of harmony are in line with what the Chinese government propagates. Taking this and the restrictions on former talent shows into account I therefore argue that self-censorship of TVoC due to soft-power of the government has been the case in talent show TVoC.Show less