In dit onderzoek probeer ik Chinese filmstudies, Chinastudies en genderstudies te combineren om de films Spider Lilies, What Time is it There? en Formula 17 te analyseren. Ik koos deze films om de...Show moreIn dit onderzoek probeer ik Chinese filmstudies, Chinastudies en genderstudies te combineren om de films Spider Lilies, What Time is it There? en Formula 17 te analyseren. Ik koos deze films om de verschillende vormen waarop minderheidsgroepen, met name vrouwen en niet-heteroseksuelen, worden afgebeeld in Taiwanese cinema te onderzoeken. Allereerst introduceer ik in hoofdstuk één de Taiwanese cinema en genderdiscoursen, en maak ik de feministische theorieën waarop mijn onderzoek is gebaseerd duidelijk. Vervolgens zal ik eerdergenoemde films analyseren en de stelling vormen dat films gemaakt door vrouwen niet per definitie tot vrouwencinema (women’s cinema) behoren zoals ik die in hoofdstuk een definieer, dat mannelijk auteurschap zich er ook niet automatisch van uitsluit en dat het gebruik van minderheidsgroepen op een positieve manier niet gelijk staat aan een politieke cinema zoals vrouwencinema.Show less
In mijn scriptie onderzoek ik op wat voor manieren het personage Lin Daiyu (uit de Chinese roman 'De droom van de rode kamer') emotionele uitbarstingen heeft en hoe deze in verband staan met haar...Show moreIn mijn scriptie onderzoek ik op wat voor manieren het personage Lin Daiyu (uit de Chinese roman 'De droom van de rode kamer') emotionele uitbarstingen heeft en hoe deze in verband staan met haar mentale en geestelijke gezondheid. Eerst geef ik informatie over de roman, het personage, emoties en ziektebeeld in China enzovoorts. Vervolgens maak ik een analyse aan de hand van fragmenten uit de roman en deze analyseer ik in het raamwerk van traditionele Chinese concepten die onder andere in de traditionele Chinese geneeskunde terug te vinden zijn. Na de analyse kwam ik tot de conclusie dat de emoties en het ziek zijn van Daiyu met elkaar verweven zijn. De manier waarop ze met elkaar verweven zijn is goed verklaarbaar aan de hand van traditioneel Chinese concepten.Show less
De Chinese Burgeroorlog (1927-1950) was de aanleiding voor veel Chinezen om het vasteland te verlaten. Velen zijn naar Hongkong of Taiwan gevlucht. De spanningen in de samenlevingen daar die de...Show moreDe Chinese Burgeroorlog (1927-1950) was de aanleiding voor veel Chinezen om het vasteland te verlaten. Velen zijn naar Hongkong of Taiwan gevlucht. De spanningen in de samenlevingen daar die de plotselinge mengeling van verschillende culturen teweegbracht, hadden grote invloed op de Chinese kunst. Het doel van dit werkstuk is te onderzoeken hoe politieke geografie invloed heeft gehad op de films van Chinese diaspora om zo meer te weten te komen over de geschiedenis van Chinese vluchtelingen. Het werkstuk vergelijkt de film In the Mood for Love van Wong Kar-Wai en A Brighter Summer Day van Edward Yang.Show less
In 1986 was er voor het eerst sprake van een nieuwe Chinese filmstijl ‘Urban Cinema’,oftewel stedelijke cinema. De camera van stedelijke cinema richt zich op een stad in transformatie en op de...Show moreIn 1986 was er voor het eerst sprake van een nieuwe Chinese filmstijl ‘Urban Cinema’,oftewel stedelijke cinema. De camera van stedelijke cinema richt zich op een stad in transformatie en op de sociale groepen die aan de rand daarvan leven. In deze films wordt Beijing vaak als canvas gebruikt, zoals in de tweetal films Beijing Bicycle (2001) van Wang Xiaoshuai en Lost In Beijing (2007) van Li Yu. Beide films spelen zich af in Beijing en hebben belangrijke onderliggende kenmerken, zoals armoede, sociale ongelijkheid van migrantarbeiders en het aanpassen aan het leven in een grote stad.Show less
Een analyse van drie films van de Zesde Generatie regisseur Zhang Yang over het thema verstedelijking in zijn films. Het betreft Shower (1999), Sunflower (2005) en Full Circle (2012). Het werkstuk...Show moreEen analyse van drie films van de Zesde Generatie regisseur Zhang Yang over het thema verstedelijking in zijn films. Het betreft Shower (1999), Sunflower (2005) en Full Circle (2012). Het werkstuk bestaat uit twee delen met in deel één de beschrijving van een theoretisch kader waarop de analyse van de films in deel twee wordt gebaseerd.Show less
Research master thesis | Asian Studies (research) (MA)
open access
In this thesis I conduct discourse analysis on the traditional values of talent show The Voice of China (TVoC). Whereas former talent shows have been suspended because of ‘low moral standards and...Show moreIn this thesis I conduct discourse analysis on the traditional values of talent show The Voice of China (TVoC). Whereas former talent shows have been suspended because of ‘low moral standards and vulgar content’, TVoC already finished its third season in 2014. In this thesis I show that traditional Chinese values can intertwine perfectly with the Western values of TVoC, and that the discourse of harmony is reinforced multiple times in the end. The traditional values and the concept of harmony are in line with what the Chinese government propagates. Taking this and the restrictions on former talent shows into account I therefore argue that self-censorship of TVoC due to soft-power of the government has been the case in talent show TVoC.Show less
Deze bachelorscriptie onderzoekt hoe de Chinese regisseuse Li Yu uitdrukking geeft aan genderrelaties in haar films, en daarbij wat haar eigen kijk is op vrouwen in de moderne Chinese samenleving....Show moreDeze bachelorscriptie onderzoekt hoe de Chinese regisseuse Li Yu uitdrukking geeft aan genderrelaties in haar films, en daarbij wat haar eigen kijk is op vrouwen in de moderne Chinese samenleving. De nadruk ligt op het beeld dat geschetst wordt van vrouwen in Li Yu’s films, en of er overeenkomsten te vinden zijn tussen de verschillende vrouwelijke hoofdpersonages in haar films.Show less
This paper explores the history of Chinese Shuaijiao (wrestling). The sport has a history that is connected to the development of Chinese nationalism during the transformation of Qing China into...Show moreThis paper explores the history of Chinese Shuaijiao (wrestling). The sport has a history that is connected to the development of Chinese nationalism during the transformation of Qing China into the Chinese Republic. Shuaijiao morphed from an activity which occupied an important position in the Manchu Qing empire into an instrument to promote Republican nationalism.Show less
This thesis analyses the collaboration between the Chinese merchant elite and the Colonial government of Hong Kong during the 1925-1926 Canton-Hong Kong Strike-Boycott. The Chinese merchants played...Show moreThis thesis analyses the collaboration between the Chinese merchant elite and the Colonial government of Hong Kong during the 1925-1926 Canton-Hong Kong Strike-Boycott. The Chinese merchants played a crucial role in shaping and developing British Hong Kong. At the same time, there was interdependence between the British rulers and the merchants to maintain public order or to recover from instability. This was particularly evident during the 1920s in which China was amid the surge of Chinese nationalism, and anti-foreignism. As the 1925 Nanking Road Incident and the May Thirtieth Movement led to national outbursts against foreign powers, British Hong Kong became the prime example of anti-imperialists protests in South China. From the 1920s onwards, non-violent coercion methods became not only more frequently used but also politicized by the Kuomintang and the communists. To explore the relation between the Hong Kong community and the Colonial government during the sixteen-month long strike, this thesis uses mainly the South China Morning Post as primary resource, and many more secondary resources. At times it will use sources such as newspapers, British archival material, documentation of the Ministry of Foreign Affairs of the Republic of China. The Colonial government and the Chinese Merchant elite were coping closely to control the outcome and to end of the boycott-strike. In this thesis, I argue that that the emergence of Hongkong identity came in the wake of the Canton-Hongkong Boycott Strike of 1925-1926 by the British.Show less
Dit werkstuk onderzoekt een specifieke vorm van geestverschijningen in de klassieke 18e eeuwse roman De droom van de rode kamer, te weten de tishengui (geestsubstituut). Daarnaast beargumenteert...Show moreDit werkstuk onderzoekt een specifieke vorm van geestverschijningen in de klassieke 18e eeuwse roman De droom van de rode kamer, te weten de tishengui (geestsubstituut). Daarnaast beargumenteert het dat het aannemelijk is dat Qin Keqing, een personage uit deze roman, zich na haar dood manifesteert als een tishengui.Show less
This thesis analyses the reception of three Chinese women writers (Mian Mian, Wei Hui and Chun Shu), part of a group of female authors known as Beauty Writers, by professional critics and popular...Show moreThis thesis analyses the reception of three Chinese women writers (Mian Mian, Wei Hui and Chun Shu), part of a group of female authors known as Beauty Writers, by professional critics and popular readers. The reception of the Beauty Writers by the public in the People’s Republic of China, their native country, has been the focus of very few researches. I seek to add to the existing corpus of research by analysing two different types of reviews: the comments of intellectuals, such as professional critics, fellow writers, editors and professors, and the reviews of general readers who published their remarks on the internet. I will base the examination of the comments on the theory of reader-response criticism, which was born in Western literature and states that the reader shapes the meaning of a text, and that the text is thus not an isolated and self-standing work. By considering the external elements that help the readers judge a work, I seek to understand the reasons behind the positive or negative comments on the Beauty Writers’ works, which have drawn much media attention soon after their publications in the early 2000s. I propose that despite the early heated discussions about the literary worth of the Beauty Writers, in the end the perception of their writing style has reached normalisation, with the inclusion of the writers in the history of Chinese literature.Show less
Dit werkstuk gaat over het tragisch lot van het dienstmeisje Qingwen in de Hong Lou Meng. Vanuit de individuele omstandigheden (subjectieve identiteit en symbolische representaties) van Qingwen en...Show moreDit werkstuk gaat over het tragisch lot van het dienstmeisje Qingwen in de Hong Lou Meng. Vanuit de individuele omstandigheden (subjectieve identiteit en symbolische representaties) van Qingwen en vanuit de maatschappelijke context (sociale instellingen en normatieve concepten) van de tijd waarin Qingwen leeft, wordt er geanalyseerd waarom Qingwen zo wreed gestraft wordt.Show less
In dit literatuuronderzoek wordt getracht de lezer aan de hand van bestaande literatuur en film te overtuigen waarom de Human Flesh Search Engine een inbreuk op de privacy is. Dit wordt structureel...Show moreIn dit literatuuronderzoek wordt getracht de lezer aan de hand van bestaande literatuur en film te overtuigen waarom de Human Flesh Search Engine een inbreuk op de privacy is. Dit wordt structureel gedaan door eerst uit te leggen wat de Human Flesh Search Engine precies is, wat de voor- en nadelen van dit fenomeen zijn, waarom het juist in China opgekomen is, wat er wettelijk geschreven is over privacy in China, hoe dit zich verhoudt tot het Westen en in het bijzonder Nederland en wat de juridische implicaties van de Human Flesh Search Engine zijn. In de discussie worden de conclusies gegeven.Show less