Deze bachelorscriptie richt zich op dematerialisatie in het oeuvre van kunstenaar Tino Sehgal (1976) in relatie tot de museumbezoeker. Vanuit de opvatting dat het beeldende kunstwerk inherent...Show moreDeze bachelorscriptie richt zich op dematerialisatie in het oeuvre van kunstenaar Tino Sehgal (1976) in relatie tot de museumbezoeker. Vanuit de opvatting dat het beeldende kunstwerk inherent afhankelijk lijkt te zijn van de perceptie van toeschouwer en zich dus tegenover de toeschouwer als kunstwerk moet manifesteren, plaatst dit onderzoek vraagtekens bij de door de kunstenaar beoogde volledige immaterialiteit van zijn werk. Het begrip dematerialisatie wordt gerelateerd aan drie termen die een rol spelen in de manier waarop de museumbezoeker kunst percipieert en die van invloed zijn op de relatie tussen kunstwerk en museumbezoeker: representatie, interactie en performativiteit. Ten slotte wordt er een conclusie getrokken over de mate waarin en de wijze waarop het museaal tentoongestelde werk van Tino Sehgal als gedematerialiseerd beschouwd kan worden.Show less
Vanuit het kunstwerk 'The Beguiling of Merlin' van Britse kunstenaar Edward Burne-Jones wordt gekeken naar de representatie van het vrouwelijk figuur in het werk, met betrekking op de thema's van...Show moreVanuit het kunstwerk 'The Beguiling of Merlin' van Britse kunstenaar Edward Burne-Jones wordt gekeken naar de representatie van het vrouwelijk figuur in het werk, met betrekking op de thema's van vrouwelijkheid in 19e-eeuws Engeland, de invloed van de middeleeuwen, en de fin-de-siècle femme fatale.Show less
This study analyzes the relation between avant-garde and the autonomy of art. Although the phenomenon of avant-garde is widely discussed, there is no agreement about this concept. The central...Show moreThis study analyzes the relation between avant-garde and the autonomy of art. Although the phenomenon of avant-garde is widely discussed, there is no agreement about this concept. The central disagreement seems to be based on the understanding of art as autonomous versus an interpretation of art as an instrument for advancement in society, as exemplified by the theories of Clement Greenberg and Peter Bürger. This study proceeds then to analyze a more original understanding of autonomy, as described by Immanuel Kant, followed by a more recent understanding of autonomy.Show less