Zowel binnen de journalistieke praktijk als in het wetenschappelijk discours heerst het idee dat tijdschriften crossmediaal te werk moeten gaan om te kunnen overleven in het huidige digitaliserende...Show moreZowel binnen de journalistieke praktijk als in het wetenschappelijk discours heerst het idee dat tijdschriften crossmediaal te werk moeten gaan om te kunnen overleven in het huidige digitaliserende medialandschap. Aanwezigheid op sociale media is hierbij van cruciaal belang. Met een casestudy van meidenblad Tina biedt dit onderzoek inzicht in factoren en overwegingen die een rol spelen bij de inzet van sociale media door een specifiek tijdschrift. Dit gebeurt door middel van een overzicht van relevante literatuur in combinatie met participerende observatie en een kwantitatieve inhoudsanalyse. In de resultaten wordt de sociale media strategie van Tina beschreven, worden inhoudelijke en vormelijke eigenschappen van content op bijbehorende sociale platformen geïdentificeerd en wordt de invloed van klik-, like-, share- en commentgedrag onderzocht. Hieruit blijkt onder andere dat Tina sociale media voornamelijk inzet ter promotie van de eigen producten en diensten en als middel om met de doelgroep te communiceren. Daartoe geeft de redactie aan elk sociaal kanaal een vooropgezette invulling, waarin een zo groot mogelijke populariteit van berichten in de vorm van reacties, likes, favorieten en retweets een belangrijk onderdeel vormt.Show less
In dit onderzoek naar nieuws op Facebook wordt een case study uitgevoerd op de AD Facebookpagina. Door middel van een kwantitatieve en kwalitatieve inhoudsanalyse is de conclusie dat er nieuwe...Show moreIn dit onderzoek naar nieuws op Facebook wordt een case study uitgevoerd op de AD Facebookpagina. Door middel van een kwantitatieve en kwalitatieve inhoudsanalyse is de conclusie dat er nieuwe selectiecriteria zijn in het gatekeepingproces, waaronder ´like-ability´en ´share-ability´. Ook blijkt dat Facebook geen op zich staand nieuwsmedium is en dat het medium door AD gebruikt wordt als etalage van de website. Hiermee krijgt het social medium een traditionele medialogica toegekend en wordt de werkelijke medialogica genegeerd. De social media strategie van het AD blijft daarmee ontoereikend. Deze studie pleit voor meer onderzoek naar nieuwswaarden op social media en naar Facebook als nieuwsmedia an sich.Show less