In deze scriptie is onderzocht welke strategieën public affairs-kantoren hanteren om invloed uit te oefenen op de politieke besluitvorming op nationaal niveau in Nederland. Dat is gebeurd aan de...Show moreIn deze scriptie is onderzocht welke strategieën public affairs-kantoren hanteren om invloed uit te oefenen op de politieke besluitvorming op nationaal niveau in Nederland. Dat is gebeurd aan de hand van semigestructureerde interviews met acht public affairs-kantoren. Uit de resultaten blijken de participerende kantoren hetzelfde doel te hebben - politieke beïnvloeding -, daartoe een soortgelijke aanpak te hanteren en daarbij dezelfde lobbytargets voor ogen te hebben. Hierbij geven zij echter wel allemaal aan dat dit sterk kan variëren per casus en blijkt dat er ook tussen kantoren verschillende voorkeuren zijn wat betreft aanpak. Duidelijk is wel dat er één kader bestaat waarbinnen gewerkt wordt. In alle interviews kwam aan bod dat public affairs-kantoren de politiek proberen te beïnvloeden met een integrale aanpak die voorbij zogenaamd ‘ouderwets’ lobbyen kijkt, waarbinnen een keuzepakket aan te nemen stappen bestaat, die hoofdzakelijk gericht zijn op het beleidsproces en waarin het zwaartepunt ligt in de ambtelijke voorbereiding. Dit werpt een nieuw licht op activiteiten van lobbyisten omdat de focus in het kader van hun lobbyactiviteiten ten onrechte vaak gericht is op beïnvloeding van politieke en bestuurlijke kopstukken, in plaats van op de ambtelijke voorbereiding.Show less
De staatscommissie parlementair stelsel signaleert dat de gemiddelde zittingsduur van Tweede Kamerleden is afgenomen. De staatscommissie stelt dat de Tweede Kamer hierdoor minder goed in staat om...Show moreDe staatscommissie parlementair stelsel signaleert dat de gemiddelde zittingsduur van Tweede Kamerleden is afgenomen. De staatscommissie stelt dat de Tweede Kamer hierdoor minder goed in staat om zijn functie als tegenmacht uit te oefenen. De wetenschappelijke onderbouwing van deze stelling ontbreekt. In deze masterscriptie wordt daarom het verband tussen zittingsduur en tegenmacht kwantitatief onderzocht. De tegenmacht van de Tweede Kamer wordt bepaald aan de hand van de mate waarin de Tweede Kamer schriftelijke vragen, amendementen en moties inzet. Tegen de theoretisch onderbouwde verwachtingen in, blijkt tegenmacht negatief verband te houden met zittingsduur, zo wijzen de analyses uit. Hoe langer de termijn van een Tweede Kamerlid, hoe minder deze gemiddeld bijdraagt aan de tegenmacht van het parlement. Deze onvoorziene conclusie biedt voldoende aanknopingspunten voor verder onderzoek.Show less
Tijdens de coronacrisis is de toegang van de politieke journalistiek tot politici sterk afgenomen. Deze scriptie onderzoekt hoe de pers heeft kunnen functioneren tijdens de coronacrisis. Om...Show moreTijdens de coronacrisis is de toegang van de politieke journalistiek tot politici sterk afgenomen. Deze scriptie onderzoekt hoe de pers heeft kunnen functioneren tijdens de coronacrisis. Om erachter te komen dit functioneren heeft gewerkt tijdens de coronacrisis zijn zeven politiek journalisten geïnterviewd op semigestructureerde wijze. Uit de wetenschappelijke literatuur over het functioneren van de politieke pers blijken drie kernpraktijken: de politiek observeren, documenten analyseren en interviews afnemen. Dit onderzoek wijst erop dat het observeren van de politiek door journalisten niet goed heeft kunnen plaatsvinden omdat fysiek contact tussen politici en journalisten afgenomen is door de coronamaatregelen. Ook zijn drie kerntaken van de journalistiek vastgesteld: het informeren van het publiek, het uitdragen van de boodschappen van politici en het controleren van de overheid. Het informeren van het publiek is bemoeilijkt door de informatieachterstand en inhoudelijke eenzijdigheid die de coronacrisis meebrachten. Het controleren van de overheid is verstoord door diezelfde informatieachterstand en door het verschuiven van de macht van coalitie naar kabinet, waar journalisten moeilijker ingangen lijken te vinden. Dit onderzoek concludeert dat er aanwijzingen zijn dat het functioneren van de politieke journalistiek in Nederland in bijna al haar facetten is aangetast. In de toekomst dient aandacht te worden besteed aan de informatiepositie van de journalistiek als de macht verschuift van coalitie naar kabinet.Show less
Studies over parlementaire agenda setting analyseren veelal welke factoren ervoor zorgen dat partijen succesvol hun onderwerpen op de parlementaire agenda krijgen. Het feit dat deze onderwerpen...Show moreStudies over parlementaire agenda setting analyseren veelal welke factoren ervoor zorgen dat partijen succesvol hun onderwerpen op de parlementaire agenda krijgen. Het feit dat deze onderwerpen soms door dezelfde partijen weer van de parlementaire agenda worden geschrapt, wordt daarbij vaak genegeerd. Deze studie analyseert 319 succesvol aangevraagde dertigledendebatten uit de Tweede Kamer om te achterhalen welke factoren een rol spelen het schrappen van zaken van de parlementaire agenda. Uit een nested analysis opgebouwd uit logistische regressies en een content analysis blijkt dat probleemeigenaarschap geen belangrijke factor is bij het intrekken van dertigledendebatten. De mate waarin een partij een populistische oppositiestijl hanteert, hangt daarentegen sterk samen met het intrekken van dertigledendebatten. Populistische partijen trekken minder dertigledendebatten in, omdat dertigledendebatten met name geschikt zijn om democratische controle uit te voeren. Omdat populistische partijen vooral gericht zijn op democratische controle, zijn zij daarom minder geneigd om een dertigledendebat in te trekken.Show less
In maart 2017 kwam zowel de Partij voor de Vrijheid (PVV) als het Forum voor Democratie (FvD) in het Nederlandse parlement. Beide partijen zijn rechts-populistisch, iets wat niet vaak voorkomt in...Show moreIn maart 2017 kwam zowel de Partij voor de Vrijheid (PVV) als het Forum voor Democratie (FvD) in het Nederlandse parlement. Beide partijen zijn rechts-populistisch, iets wat niet vaak voorkomt in Europese parlementen. Bijna al deze partijen zijn gecategoriseerd als radicaal rechts-populistisch of neoliberaal populistisch. De PVV van Wilders is gecategoriseerd als radicaal rechts-populistisch, maar voor het FvD ontbreekt een categorisatie. Dit onderzoek heeft daarom als doel om het FvD te categoriseren binnen het rechts-populisme. Het onderzoek richt zich op de theorie van het radicaal rechts-populisme en het neoliberaal populisme. Aan de hand daarvan worden vijf criteria geformuleerd om het FvD te categoriseren. Hiervoor worden parlementaire documenten (amendementen, moties, vragen en wetsvoorstellen) en parlementaire stemmingen in de periode maart 2017 tot en met 2019 gebruikt. Daaruit blijkt dat het FvD voor vier van de vijf criteria binnen het radicaal rechts-populisme valt. Op één criteria is de partij meer neoliberaal populistisch. Daarom wordt er geconcludeerd dat het FvD een radicaal rechts-populistische partij is.Show less