The expression of public opinion varies depending on the issue. This variation could be linked to highly salient issues. We argue that public opinion will be more involved in the case of highly...Show moreThe expression of public opinion varies depending on the issue. This variation could be linked to highly salient issues. We argue that public opinion will be more involved in the case of highly salient issues. In such circumstances, it would be interesting to examine if a higher saliency leads to a more accountable government. While some scholars link foreign policy with domestic debate, few of them link accountability with saliency as a means to verify the importance of domestic factors. Therefore, we will add new elements to the existing literature by focusing on this link. The question guiding our research will try to confirm that governments give more account when facing a salient issue within public opinion. Our question is the following: Does the high salience of a foreign policy issue have an influence on the extent of account-giving by democratic governments to citizens?Show less
In ‘de rol van de kerk op het politieke toneel’ wordt een mogelijke revitalisering van de kerkelijke lobbyactiviteit meetbaar gemaakt. Het onderzoek sluit hiermee nauw aan op de maatschappelijke...Show moreIn ‘de rol van de kerk op het politieke toneel’ wordt een mogelijke revitalisering van de kerkelijke lobbyactiviteit meetbaar gemaakt. Het onderzoek sluit hiermee nauw aan op de maatschappelijke discussie, die er bestaat over de toenemende zichtbaarheid van religie in de publieke ruimte. Met het onderzoek wordt ook de ‘traditionele secularisatiethese’ in twijfel getrokken. De traditionele secularisatiethese veronderstelt namelijk dat seculiere differentiatie (de opdeling van het leven in verschillende sferen), ontkerkelijking en privatisering van religie gelijk tred houden, terwijl de revitaliseringsthese seculiere differentiatie en ontkerkelijking juist ziet als katalysatoren van deprivatisering van religie.Show less
In 2002, a new Local Government Act (LGA) was introduced in Dutch legislation. An important objective of the LGA was to improve the councillors’ representative role and to revive local governance...Show moreIn 2002, a new Local Government Act (LGA) was introduced in Dutch legislation. An important objective of the LGA was to improve the councillors’ representative role and to revive local governance for citizens. Ten years have passed since the introduction of the law, but not all of its objectives have been reached, in particular with regard to the strengthening of the representative role of councillors. Citizens still judge councillors the same as before the introduction of the LGA. Although the position of the council towards the Board of Mayor and Aldermen did improve, councillors did not enhance their external orientation in their relation to the citizenry. It seems that in the realization of the LGA, the political-philosophical foundation of the term ‘representative’ has barely been discussed. Neither the Royal Committee that proposed the legislative reforms or the Dutch government stated their definition and objectives with regard to the representative role explicitly. As a result, the LGA was manifested in municipalities in various ways and the representative role of councillors in particular became the least improved function. I argue that with respect to introducing measures to strengthen the representative role, it is inevitable to first and foremost discuss the political-philosophical background of this term. It becomes clear that because of ideological differences, representatives will implement this function in various ways. It remains to be seen whether it is possible and desirable to define measures in order to ‘improve’ the representative role.Show less
De thesis vormt een studie naar de demonstratievrijheid voor rechts-extremisten in Nederland. Uit diverse bronnen blijkt dat zich op dit terrein drastische veranderingen hebben voorgedaan. Zo...Show moreDe thesis vormt een studie naar de demonstratievrijheid voor rechts-extremisten in Nederland. Uit diverse bronnen blijkt dat zich op dit terrein drastische veranderingen hebben voorgedaan. Zo werden extreemrechtse en rechts-extremistische manifestaties lange tijd preventief verboden. Gerechtelijke toetsing bleef daarbij veelal achterwege. Dit veranderde nadat de rechts-extremistische Nederlandse Volks-Unie (NVU) in 2001 een preventief verbod gerechtelijk succesvol aanvocht. Sedertdien vinden er op regelmatige basis rechts-extremistische betogingen in Nederland plaats. Daarmee is de (feitelijke) demonstratievrijheid voor rechts-extremisten drastisch uitgebreid. De thesis biedt inzicht in de factoren die hebben geleid tot de verruiming van de betogingsvrijheid voor rechts-extremisten in Nederland. Bovendien is aandacht geschonken aan de manier waarop de (lokale) overheid – in casu de Gemeente Den Haag – vanaf dat moment heeft gereageerd op rechts-extremistische manifestaties.Show less
The role of ideology and religion on voting behaviour has declined. But, what does then determine voting behaviour nowadays? New dimensions and (short-term) factors seem to play a role and there is...Show moreThe role of ideology and religion on voting behaviour has declined. But, what does then determine voting behaviour nowadays? New dimensions and (short-term) factors seem to play a role and there is more attention to the personalization thesis. Some politicians are treated as celebrities and image, appearance and also clothing are subjects considered to be important. The suits of Mark Rutte and Diederik Samsom have been widely discussed in the run-up to the 2012 Dutch parliamentary elections. Does fashion rule? The central question of this master thesis is: Does the clothing style of politicians influence trait perceptions and voting behaviour of Dutch voters? A quantitative analysis of data obtained by an experimental study will be the basis for this research. Unknown men will be photographed in different clothing styles, which randomly assigned groups of respondents will evaluate on the basis of six leadership traits. What will be analysed is if indeed the men in suits with ties are statistically significant more positively evaluated on the six leadership traits compared to, for example, men in jeans and a casual sweater. By testing four hypotheses, an answer to the research question can be given and the implications of the results will be discussed. This analysis distinguishes between the assessment by men and by women, by different age groups and by clothing style of respondents themselves. In a first step to discover the influence of clothing on the evaluation of Dutch politicians and voting behaviour, this study focuses only on male politicians, mainly because men still dominate among party leaders in national parliamentary elections. What seems to come out of the questionnaires overall, is the fact that it depends on the person what he has to wear. Faces are more important when evaluating unknown persons in pictures. Clothing style can in some way increase or decrease the evaluation scores of some traits, but no clear relationship is to be found between certain traits and a specific clothing style. Politicians’ clothing can reinforce certain leadership traits in the eyes of voters, however, it differs between politicians which clothing style enhances which leadership traits. In general, an in-between clothing style yields the most positive responses and the most votes. But when looking independently at each trait, quite different evaluations appear between different persons. Some small changes in methodology and recruitment of respondents will make the findings of further research stronger. In further research, women definitely have to be included as stimuli persons and possibly political attitude also.Show less
Dit onderzoek richt zich op de fractieafsplitsingen binnen de Nederlandse gemeenteraden. Dit betekent dat één of meerdere raadsleden zich op een bepaald moment afsplitsen van hun fractie en...Show moreDit onderzoek richt zich op de fractieafsplitsingen binnen de Nederlandse gemeenteraden. Dit betekent dat één of meerdere raadsleden zich op een bepaald moment afsplitsen van hun fractie en verdergaan als onafhankelijke leden, of zich aansluiten bij een andere, al bestaande, fractie. Fractieafsplitsing is een controversieel verschijnsel dat steeds vaker voorkomt binnen de Nederlandse gemeenteraden (Fransman, 2006, 2009), en dikwijls leidt tot moeizame besluitvorming en minder stabiele colleges (Fransman, 2009; Korsten & Schoenmaker, 2011). In het onderzoek wordt gekeken of er statistische verbanden bestaan tussen de kenmerken van een politieke partij (partijkenmerken) en de karakteristieken van de gemeente waarin de partij actief is (gemeentekenmerken), en (de kans) op fractieafsplitsingen. Dit is interessant omdat afscheidingen mogelijk iets zeggen over de eenheid van politieke partijen, iets wat van belang is voor zowel de politieke wetenschap als voor de politiek zelf (Andeweg & Thomassen, 2010). Hiernaast kunnen afsplitsingen vanuit normatief perspectief als ongewenst worden beschouwd (De Bok, 2010). De maatschappelijke relevantie van het onderzoek ligt in het informeren van het electoraat over de kans op fractieafscheidingen voor politieke partijen in de gemeenteraad met bepaalde kenmerken, of voor partijen die actief zijn in een gemeente met specifieke karakteristieken (of een combinatie van beiden). De wetenschappelijke relevantie van dit onderzoek ligt in het oplossen van een kennisprobleem, aangezien er nog geen overeenkomstig onderzoek lijkt te zijn gedaan.Show less