The Bachelor Thesis depicts the theory of Securitization applied to the HIV/AIDS epidemic in South Africa. It looks towards the societal effects of securitizing certain high risk groups in the...Show moreThe Bachelor Thesis depicts the theory of Securitization applied to the HIV/AIDS epidemic in South Africa. It looks towards the societal effects of securitizing certain high risk groups in the epidemic, such as sex workers and men who have sex with men. The societal effects are mostly the discrimination and stigmatization of these groups.Show less
This paper deals with the territorial conflicts in the South-China Sea. These conflicts appear to be deteriorating which gives reason to suggest preventive diplomacy is failing. It is the how and...Show moreThis paper deals with the territorial conflicts in the South-China Sea. These conflicts appear to be deteriorating which gives reason to suggest preventive diplomacy is failing. It is the how and why of this failing that this paper is focused on. This paper will argue that because of the rising Chinese threat, ASEAN has tried to reform itself but this reform does not work as well in practice as in theory. ASEAN is having trouble finding a suitable role for itself in the conflicts. Instead of choosing to confront a state and settling the matter once and for all, ASEAN has always chosen a more avoidance-based tactic. This is however not working now as one state does not play by these rules and seems prepared to push the conflicts to the limits.Show less
Aan de hand van drie verschillende politiek-filosofische theorieën wordt gekeken naar de rol van de liberale staat bij het beschermen van de culturele rechten van de minderheid tegenover die van de...Show moreAan de hand van drie verschillende politiek-filosofische theorieën wordt gekeken naar de rol van de liberale staat bij het beschermen van de culturele rechten van de minderheid tegenover die van de meerderheid.Show less
Deze scriptie tracht de factoren te achterhalen die het verschil verklaren in het buitenlands beleid van de kleine Golfstaten ten aanzien van de Syrische burgeroorlog. De verwachting is dat de...Show moreDeze scriptie tracht de factoren te achterhalen die het verschil verklaren in het buitenlands beleid van de kleine Golfstaten ten aanzien van de Syrische burgeroorlog. De verwachting is dat de verschillen tussen deze staten met betrekking tot de verhouding van het aantal buitenlanders tot de lokale bevolking, evenals de verhouding tussen religieuze bevolkingsgroepen, hebben geresulteerd in een verschil in het buitenlands beleid ten aanzien van het Syrische conflict. De bevindingen tonen aan dat zowel de relatie tussen religieuze bevolkingsgroepen als de relatieve machtsverhoudingen ten opzichte van andere staten een rol hebben gespeeld bij de totstandkoming van de verschillen in het buitenlands beleid van de kleine Golfstaten jegens Syrië.Show less
What role does civil society play in the outbreak of violence within fragile hybrid regime countries? This study shows the connection between an active civil society and the escalation of tensions...Show moreWhat role does civil society play in the outbreak of violence within fragile hybrid regime countries? This study shows the connection between an active civil society and the escalation of tensions between groups within society.Show less
This article investigates rebel opportunity structures in non-ethnic civil wars. It argues rebel leaders act rationally and decide on war and peace on the basis of security and economic...Show moreThis article investigates rebel opportunity structures in non-ethnic civil wars. It argues rebel leaders act rationally and decide on war and peace on the basis of security and economic considerations. Rebel leaders only demobilize if the net benefits of peace are greater than the net benefits of war. Third-party interventions, such as United Nations peacekeeping operations, are only able to end civil war when it offers credible security guarantees to the rebel group and sufficiently alters the incentives rebel leaders face through the disruption of the rebel war economy. Only if an outside intervention manages to curb profits emanating from autonomous rebel financing, such as illicit resource extraction and trade or outside state support, will war no longer pay and will rebels comply with provisions offered in a negotiated peace settlement. The theory is supported by case studies of United Nations peacekeeping efforts during the Sierra Leone civil war (1991-2002) and the Second Congo War (1998-2003) in the Democratic Republic of Congo.Show less
Tijdens de Koude Oorlog nam het aantal kernwapens van Rusland en de VS toe omwille van de nationale veiligheid. Momenteel neemt het aantal kernwapens af. Dit kan worden gezien als een idealistisch...Show moreTijdens de Koude Oorlog nam het aantal kernwapens van Rusland en de VS toe omwille van de nationale veiligheid. Momenteel neemt het aantal kernwapens af. Dit kan worden gezien als een idealistisch beleid. Staten zouden volgens het realisme echter gericht zijn op nationale veiligheid. In deze scriptie wordt onderzocht in welke mate de nucleaire ontwapening van de Verenigde Staten is gemotiveerd door nationaal belang.Show less
Na de Koude Oorlog hebben veel Europese landen hun defensiesamenwerking met de Verenigde Staten voortgezet. Tegen de voorspellingen van John Mearsheimer in bleef de NAVO bestaan. Daarnaast is de...Show moreNa de Koude Oorlog hebben veel Europese landen hun defensiesamenwerking met de Verenigde Staten voortgezet. Tegen de voorspellingen van John Mearsheimer in bleef de NAVO bestaan. Daarnaast is de ontwikkeling van een Europees defensiebeleid grotendeels achtergebleven. In dit artikel wordt een antwoord gegeven op de vraag waardoor kleine Europese landen na de Koude Oorlog op defensiegebied meer bleven samenwerken met de Verenigde Staten dan met de Europese Unie. Vanuit vier theorieën, het neorealisme, het neoliberaal institutionalisme, het neo-functionalisme en het transactionalisme, werden hypotheses opgesteld om de voortzetting van de defensiesamenwerking te verklaren. Deze theoretische verklaringen zouden in specifieke observaties moeten worden weerspiegeld. Aan de hand van secundaire data werden de in de hypotheses voorspelde omstandigheden getoetst aan de werkelijkheid, om te kunnen beoordelen welke theorie de beste verklaring biedt voor het aangaan van defensiesamenwerking door kleine landen. Van de vier theorieën bleek de neorealistische voorspelling dat defensiesamenwerking wordt aangegaan met de hegemoon, het meest overeen te komen met de werkelijkheid.Show less
In de gehele Europese Unie klinkt de roep om een transparanter besluitvormingsproces van diezelfde Unie. Juist de invloed van een van de belangrijkste lobbyorganisaties in Europa blijft...Show moreIn de gehele Europese Unie klinkt de roep om een transparanter besluitvormingsproces van diezelfde Unie. Juist de invloed van een van de belangrijkste lobbyorganisaties in Europa blijft onderbelicht, namelijk de invloed vanuit de katholieke kerk op het Europees Parlement. Artikel 17 van het Verdrag van Lissabon regelt dat kerken een belangrijke partner zijn in de dialoog met Europese instituties. Het onderzoek wat reeds is uitgevoerd naar deze lobbyorganisaties gaat met name in op de lobby in de Europese Commissie en niet op het Europese Parlement. In deze scriptie ligt derhalve de focus op de vraag of er sprake is van invloed vanuit de katholieke kerk op het Europees Parlement en in hoeverre deze invloed geïnstitutionaliseerd is. De dataverzameling en data-analyse zijn uitgevoerd door middel van kwalitatieve inhoudsanalyse. Gedurende het onderzoek werd gefocust op twee organisaties die namens de katholieke kerk belangen behartigen bij de Europese instellingen, namelijk COMECE en JESC/OCIPE. De meest opvallende conclusie is dat er slechts bij COMECE kan worden gesproken van een geïnstitutionaliseerde verhouding tussen het Europees Parlement en deze organisaties. In het geval van JESC/OCIPE is dit niet met zekerheid vast te stellen.Show less
Why is it that states that are best endowed with power resources do not always achieve the outcomes they desire? This phenomenon is what Baldwin (1979) calls the “paradox of unrealized power”. Dahl...Show moreWhy is it that states that are best endowed with power resources do not always achieve the outcomes they desire? This phenomenon is what Baldwin (1979) calls the “paradox of unrealized power”. Dahl (1957) famously defines power as A getting B to do something that B would otherwise not have done. An example of this paradox is the outcome of the battle between the European Union and the Russian Federation over Ukraine. Since 2004 both the EU and Russia have sought closer integration with Ukraine (Wilson and Popescu 2009). In 2014 Ukraine signed an Association Agreement with the EU, while regions in east Ukraine declared independence and Crimea even acceded to Russia (AlJazeera 2014; BBC 2014a; Reuters 2014a; Centrum for Strategic and International Studies 2014). Paradoxically, although the EU in total possesses more power resources than Russia, it was the Kremlin that achieved their desired outcome of closer integration in the east of Ukraine. In the literature on power two major explanations aim to account for such phenomena: A’s faulty power conversion strategies and A’s failed contextual analysis (Baldwin 1979). Yet one crucial element that is absent in the contextual explanation is a theoretical model about what ultimately motivates B to comply. In order to assess whether the combination of the power conversion and the refined contextual explanation accounts for the paradox, the causal process behind the outcomes of the Ukrainian crisis of 2013/2014 is analyzed using process-tracing. The analysis of behavioral motivations suggests that B’s self-identification determines the boundaries within which A can realize its power, and that B’s identity is largely beyond the control of A. The results also indicate that A’s power conversion strategy needs to include tangible means of power to achieve the goal of territorial expansion.Show less
Op basis van economische modellen zijn duidelijke verschillen zichtbaar in de economische strategie van de vijf kleine Afrikaanse eilandstaten. De Comoren, Kaapverdië en STP hebben een MIRAB status...Show moreOp basis van economische modellen zijn duidelijke verschillen zichtbaar in de economische strategie van de vijf kleine Afrikaanse eilandstaten. De Comoren, Kaapverdië en STP hebben een MIRAB status (waarbij Kaapverdië is begonnen aan een transitie en nu ook wel gezien wordt als een TOURAB land) Mauritius en de Seychellen hebben beide een combinatie van zowel het PROFIT als het SITE model toegepast. Om de verschillen beter inzichtelijk te maken is in dit onderzoek specifiek gekeken naar drie verwachtingen: 1) de kleine Afrikaanse eilandstaten die (veel) investeren in human capital zullen meer economische groei genereren dan de kleine eilandstaten die primair investeren in landbouw, 2) de kleine Afrikaanse eilandstaten met een ontwikkelde toerismesector zullen economisch succesvoller zijn dan de kleine eilandstaten die dit niet hebben, en 3) de kleine Afrikaanse eilandstaten die sinds de onafhankelijkheid een overwegend stabiel politiek systeem kennen zullen economisch beter presteren dan de kleine Afrikaanse eilandstaten die sinds de onafhankelijkheid veel politieke instabiliteit hebben gekend.Show less
Non-governmental organizations are viewed by many states as efficient and cost-effective actors to enable the transmission of developmental aid (Edwards and Hulme 1998, 1). NGOs are valued by...Show moreNon-governmental organizations are viewed by many states as efficient and cost-effective actors to enable the transmission of developmental aid (Edwards and Hulme 1998, 1). NGOs are valued by donors for their ability to transfer increasing amounts of physical and financial aid from Western countries to the developing countries. The increasing prominence of NGOs however give rise to questions about the independence of NGOs in pursuing their goals. The aid chain through which aid is transferred to beneficiaries consists of multiple stakeholder with varying interests. NGOs thus have the obligation of upward accountability towards their donors, inward towards themselves and downward accountability towards their beneficiaries. This thesis is an analysis of the multiple mechanisms of accountability and the directions they are used for. The studied case is the AIHRC and the manner in which the organization presents its activities and achievements in annual reports in order to facilitate accountability to its stakeholders. By identifying in which direction the AIHRC facilitates accountability, it can be concluded which of the multiple stakeholders is considered to be most important by the AIHRC.Show less
One of the greatest dangers of contemporary international politics is the proliferation of nuclear weapons. New states who acquire nuclear weapons increase the risk of nuclear war or the spread of...Show moreOne of the greatest dangers of contemporary international politics is the proliferation of nuclear weapons. New states who acquire nuclear weapons increase the risk of nuclear war or the spread of nuclear material to other parties. Two of these states in particular have been focal points of international efforts to stop the spread of nuclear weapons: Libya and North Korea. Existing theories of nuclear proliferation do not offer a solid explanation for this extreme difference in behavior. The internal characteristics of the regime and the concept of ‘security guarantee’ needs to be differentiated to adequately explain proliferation of nuclear weapons.Show less
De International Commission against the Death Penalty (ICDP) is een organisatie die gericht is op de afschaffing van de doodstraf wereldwijd. Omdat deze organisatie pas in 2010 is opgericht, is er...Show moreDe International Commission against the Death Penalty (ICDP) is een organisatie die gericht is op de afschaffing van de doodstraf wereldwijd. Omdat deze organisatie pas in 2010 is opgericht, is er nog geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, zoals wel is gedaan voor andere norm advocates (normbepleiters) die afschaffing van de doodstraf als norm willen verspreiden (McGann en Sandholtz 2012, 276-7). De onderzoeksvraag van deze scriptie is exploratief en beschrijvend en luidt: welke tactieken gebruikt de ICDP als normbepleiter om invloed uit te oefenen op de verspreiding van de afschaffing van de doodstraf als norm? Om deze onderzoeksvraag te beantwoorden wordt onder meer gebruik gemaakt van twee modellen: het norm life cycle model van Finnemore en Sikkink (1998) en het spiral model van Risse en Sikkink (1999). Tevens dienen de werken van Keck en Sikkink (1998; 1999) als basis voor het onderzoek naar de overtuigingstactieken die de ICDP gebruikt, omdat hierin wordt omschreven welke tactieken door normbepleiters zoal gebruikt worden. De methoden die gebruikt zijn ter beantwoording van de onderzoeksvraag zijn een inhoudsanalyse en een interview. De inhoudsanalyses omvatten documenten van de ICDP en artikelen uit de media betreffende de ICDP. Het interview is gedaan met de Secretary General (SG) van de ICDP, onder andere ter verificatie van de resultaten van de inhoudsanalyses. Uiteindelijk blijkt hoe de tactieken gespreid zijn bij de ICDP: information politics is de meest gebruikte tactiek, gevolgd door leverage en symbolic politics. De minst gebruikte tactiek is accountability politics. Tot slot zijn enkele kanttekeningen gezet bij de generaliseerbaarheid van de resultaten.Show less