Deze scriptie bevat een groot theoretisch gedeelte, waarin de leerprocessen van grammaticaal geslacht in een eerste taal en in een vreemde taal worden beschreven. De factoren die hierbij van...Show moreDeze scriptie bevat een groot theoretisch gedeelte, waarin de leerprocessen van grammaticaal geslacht in een eerste taal en in een vreemde taal worden beschreven. De factoren die hierbij van invloed zijn worden uitvoerig besproken, zoals moedertaal, leeftijd, aanwezigheid, transfer, uitleg en instructie. Verschillen tussen talen komen aan bod en daarna wordt dieper ingegaan op de leerprocessen van grammaticaal geslacht in het Nederlands en in het Frans. De taalspecifieke eigenschappen worden uiteengezet: de woordsoorten die onderhevig zijn aan grammaticaal geslacht worden van beide talen beschreven en daarna vergeleken. Er wordt gekeken naar de aanwezigheid van grammaticaal geslacht in het Nederlands en het Frans. Ten slotte is er een klein onderzoek gedaan naar de manier waarop twee middelbare schoolmethodes van Frans 1 havo/vwo grammaticaal geslacht aanbieden en proberen aan te leren aan de brugklasleerling. Uit de twee theoretische hoofstukken zijn aspecten afgeleid waarmee de lesmethodes bij het leren van een nieuwe vreemde taal rekening mee zouden moeten houden. De methodes worden aan de hand daarvan geanalyseerd en daarna met elkaar vergeleken.Show less