Deze scriptie gaat over het huwelijk en zijn invloeden op het leven van vrouwen in De Droom van de Rode Kamer. Het kijkt naar vier specifieke personages in de roman en vergelijkt dit met de...Show moreDeze scriptie gaat over het huwelijk en zijn invloeden op het leven van vrouwen in De Droom van de Rode Kamer. Het kijkt naar vier specifieke personages in de roman en vergelijkt dit met de werkelijkheid van vrouwen die in die tijd leefden.Show less
De laatste jaren is representatie een steeds belangrijker onderwerp geworden in het algemeen, maar met name ook in films. Er worden steeds meer culturen gebruikt in, onder andere, animatiefilms....Show moreDe laatste jaren is representatie een steeds belangrijker onderwerp geworden in het algemeen, maar met name ook in films. Er worden steeds meer culturen gebruikt in, onder andere, animatiefilms. Een vrij recent voorbeeld hiervan is Encanto (Disney, 2021). De familie Madrigal is een buitengewone familie. Ze leven in de bergen van Colombia op een plek genaamd de Encanto. Alle leden van de familie hebben unieke gaven, behalve de hoofdrolspeler Mirabel. Wanneer de magie in gevaar dreigt te zijn, is zij echter hun enige hoop. Deze film gaat over Colombia en toont veel representatie door de vele verschillende soorten karakters met elk hun eigen magische krachten en de Colombiaanse afkomst van de karakters. Mede hierdoor is deze film één van de grootste succesverhalen van Disney ooit geworden. Wat hierbij opvalt, is dat de makers van deze films met representatie toch vaak uitgaan van stereotyperingen. Ook animatiefilms met mensen van Chinese afkomst ondervinden stereotyperingen. In deze scriptie onderzoek ik drie Hollywood animatiefilms waarbij ik analyseer wat voor stereotypes er zijn over Chinese families en hoe die terugkomen in Hollywood animatiefilms. Dit heb ik onderzocht aan de hand van de onderzoeksvraag: “Hoe worden Chinees-Amerikaanse families afgebeeld in Hollywood animatiefilms? Hierbij heb ik drie animatiefilms van twee grote bedrijven geanalyseerd, Disney en Dreamworks. Voor mijn scriptie heb ik de volgende animatiefilms gebruikt: Mulan (Disney, 1998), Kung Fu Panda (Dreamworks, 2008) en Turning Red (Disney, 2022). Ik heb ervoor gekozen om meerdere films te behandelen, zodat ik een zo breed en uitgebreid mogelijk beeld krijg van de aspecten uit de Chinese cultuur en de stereotypering in Hollywood animatiefilms. Deze films zijn representatief, omdat in al deze films het verhaal zich afspeelt in China en/of gaat over een Chinese familie. Ik zal het meest uitgebreid ingaan op Turning Red, omdat dit een recente film is waar nog weinig onderzoek naar gedaan is.Show less
This thesis analyzes the way in which the development of environmental protection is represented in mainstream Chinese cinema by examining the different societal players in Chinese films with an...Show moreThis thesis analyzes the way in which the development of environmental protection is represented in mainstream Chinese cinema by examining the different societal players in Chinese films with an ecological theme. Such societal players are the Chinese government, or Chinese minority groups. Moreover, this thesis explores the way nature itself is presented in these films, as well as what tools are used in promoting environmental messages.Show less
Throughout the Qing dynasty (1644-1911) novel Dream of the Red Chamber several characters decide to end their own lives for a multitude of reasons; furthermore there are those who initially plan or...Show moreThroughout the Qing dynasty (1644-1911) novel Dream of the Red Chamber several characters decide to end their own lives for a multitude of reasons; furthermore there are those who initially plan or explicitly threaten to commit suicide, but ultimately do not follow through. Since the characters involved are predominantly women, some claim that the concept of a supposed oppressive patriarchal system is the primary motivational factor for these suicides. In the current work I shall argue that this is in fact not entirely the case. To this end, I shall analyze the acts of suicide as described in the novel based on a three-way division: firstly I shall address the influence of family structure and the system of concubinage in the Qing-dynasty; subsequently shall follow a discussion of the proscribed morals of purity of the time; thirdly I shall discuss a selection of suicides through the framework of qing 'sentimentality.'Show less
Deze scriptie is gebaseerd op drie films van Jia Zhangke, namelijk The World, Still Life en 24 City.Ik zal aantonen op welke manieren de hoofdpersonages een slachtoffer worden van hun eigen...Show moreDeze scriptie is gebaseerd op drie films van Jia Zhangke, namelijk The World, Still Life en 24 City.Ik zal aantonen op welke manieren de hoofdpersonages een slachtoffer worden van hun eigen verleden in Jia’s beeld van een nieuw postsocialistisch China. Dit betekent echter niet dat globalisering en modernisering in de films van Jia altijd negatief zijn, maar dat de personages op een pijnlijke manier duidelijk wordt gemaakt dat er langzaamaan sprake is gekomen van een nieuwe maatschappij waarin ze gedwongen worden om zich aan te passen.Show less
De droom van de rode kamer vertelt over de opkomst en de ondergang van de familie Jia. Naast hoofdpersonage Jia Baoyu is de roman rijk aan vele andere hoofd- en bijfiguren. Er is één familielid...Show moreDe droom van de rode kamer vertelt over de opkomst en de ondergang van de familie Jia. Naast hoofdpersonage Jia Baoyu is de roman rijk aan vele andere hoofd- en bijfiguren. Er is één familielid binnen de traditionele Chinese familie dat men in het Westen niet of nauwelijks kent: de concubine, of de bijvrouw. Mannen hoefden met één vrouw niet tevreden te zijn, maar mochten met meerdere vrouwen trouwen. Dit was geen overspel, maar een officieel erkend fenomeen waar vele regels en principes aan verbonden waren. De echtgenote lijkt hier aan het kortste eind te trekken. De reacties van andere personages op concubines in De droom van de rode kamer zijn overwegend negatief, misschien zelfs negatiever dan wanneer er sprake is van ontrouw binnen het huwelijk. Waar ligt de grens tussen een concubine en een affaire? Zijn het twee kwaden, of is er ook een positieve kijk op de concubine te vinden? In mijn scriptie doe ik onderzoek naar de driehoeksrelatie en conflicten tussen de ontrouwe echtgenoot, de jaloerse echtgenote en de concubine.Show less
Deze scriptie onderzoekt de representatie van de man in hedendaagse Chinese films. Door middel van films poogt dit werkstuk een interpretatie te maken van de man en mannelijkheid in de huidige...Show moreDeze scriptie onderzoekt de representatie van de man in hedendaagse Chinese films. Door middel van films poogt dit werkstuk een interpretatie te maken van de man en mannelijkheid in de huidige Chinese samenleving.Show less
Taiwan staat bekend als één van de meest progressieve Aziatische landen op het gebied van homoseksualiteit. Dit beeld komt echter nauwelijks terug in Taiwanese films die het thema homoseksualiteit...Show moreTaiwan staat bekend als één van de meest progressieve Aziatische landen op het gebied van homoseksualiteit. Dit beeld komt echter nauwelijks terug in Taiwanese films die het thema homoseksualiteit behandelen. Het merendeel van deze verhalen ziet een afwijkende seksuele voorkeur als een problematische hindernis, in plaats van één van de vele variaties binnen het romantische genre. In dit onderzoek is gekeken naar de maatschappelijke rollen die homoseksuele personages in Taiwanese films vervullen. Om een representatief overzicht te creëren, is er uit het aanbod films gekozen voor de behandeling van in totaal elf titels. Een basis van historisch-culturele context wordt gelegd door achtereenvolgend roltheorie, definities van homoseksualiteit, homoseksualiteit in Taiwan, en homoseksualiteit in Taiwanese films te introduceren. Vervolgens gaat het onderzoek dieper in op de afzonderlijke films, waarbij ze aan de hand van kenmerken van maatschappelijke rollen bekeken worden. Homoseksuele personages in Taiwanese films blijken inderdaad veel vaker rolconflict dan rolconsensus te ondervinden. Zowel het gebrek aan maatschappelijke verantwoordelijkheden als de invloed van familie en het vaak daarin verweven confucianisme typeren de behandelde personages. De geschetste maatschappijen in de films zijn meestal kritisch ten opzichte van homoseksualiteit. Daarentegen zijn in het merendeel van de films de homoseksuele personages toch zelf wel tevreden met hun seksuele voorkeur.Show less
In an article by Louise Edwards she mentioned the writer Wang Yigang who pointed out some similarities between the fictional character Wang Xifeng and the historical Empress Wu Zetian (625-705) of...Show moreIn an article by Louise Edwards she mentioned the writer Wang Yigang who pointed out some similarities between the fictional character Wang Xifeng and the historical Empress Wu Zetian (625-705) of the Tang dynasty. In my thesis I wanted to explore this matter further. My main question is whether Wang Xifeng in the Dream of the Red Chamber, written by Cao Xueqin (ca. 1715 - ca.1764) in the Qing Dynasty, and Wu Zetian have striking similarities. A subquestion is whether there is any evidence that Cao Xueqin modeled his character Wang Xifeng after Wu Zetian. My findings are that the good and especially the bad qualities of character largely correspond, as well as aspects of behavior and skills. The main difference is the social position of the two women. My transgressionmodel illustrates that both women crossed socially accepted borders by making use of masculine behavior (gender bending). There is not enough evidence to prove that Cao Xueqin modeled his character after Wu Zetian. This research is interdisciplinary and contributes to the academic fields of China Studies and Gender Studies.Show less