Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
In deze scriptie wordt gekeken naar de representatie van families in contemporaine horrorfilms. Aan de hand van drie films en een terugblik op de familiehorrortraditie, wordt gekeken hoe deze...Show moreIn deze scriptie wordt gekeken naar de representatie van families in contemporaine horrorfilms. Aan de hand van drie films en een terugblik op de familiehorrortraditie, wordt gekeken hoe deze werken kritisch reflecteren op de familie als sociaal instituut.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Interiority has long been seen as the domain of literature. While there has been research into the way cinema uses visual means to represent interiority or subjectivity, similar analyses of other...Show moreInteriority has long been seen as the domain of literature. While there has been research into the way cinema uses visual means to represent interiority or subjectivity, similar analyses of other media seem to be lacking. This thesis looks into how interiority and subjectivity are represented in narrative television shows, video games and comics or graphic novels.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Tegenwoordig wordt het nieuwe medium Virtual Reality veelal in de traditie van cinema geplaatst en bestempeld als 'de volgende stap in cinema', maar is dit wel terecht? In deze scriptie wordt...Show moreTegenwoordig wordt het nieuwe medium Virtual Reality veelal in de traditie van cinema geplaatst en bestempeld als 'de volgende stap in cinema', maar is dit wel terecht? In deze scriptie wordt onderzocht welke essentiële verschillen er tussen deze twee media bestaan.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
In deze bachelorscriptie wordt de melodramatische aard van de superheld en het belang van familie vanuit een psychoanalytisch oogpunt geanalyseerd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de animatiefilm...Show moreIn deze bachelorscriptie wordt de melodramatische aard van de superheld en het belang van familie vanuit een psychoanalytisch oogpunt geanalyseerd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de animatiefilm The Incredibles, de comicsreeks The Fantastic Four uit de jaren '60 en de graphic novel David Boring.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
In deze scriptie wordt het groeiende veld van YouTube video-essays onderzocht: essays gericht op een non-academisch publiek die een bepaalde film of tv-serie willen analyseren. Door de lens van...Show moreIn deze scriptie wordt het groeiende veld van YouTube video-essays onderzocht: essays gericht op een non-academisch publiek die een bepaalde film of tv-serie willen analyseren. Door de lens van verschillende academici die het vergelijkbare veld van fan-activiteit hebben onderzocht, kijkt dit onderzoek naar welke houding deze video-essays nemen tegenover hun object, en welke argumenten ze hiervoor gebruiken.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
open access
Een kritisch onderzoek naar enkele invloedrijke academische publicaties over metafictie, waarin de relatie tussen metafictie en het idee van een zelfbewuste literatuur wordt onderzocht en...Show moreEen kritisch onderzoek naar enkele invloedrijke academische publicaties over metafictie, waarin de relatie tussen metafictie en het idee van een zelfbewuste literatuur wordt onderzocht en bekritiseerd. Het onderzoek neemt, na een overweging van theoretische stellingen over metafictie van auteurs zoals Waugh en Hutcheon, Mark Currie’s notie van metafictie als een borderline discourse op. Aan de hand van deze definitie van metafictie, als een literair grensgeval tussen literatuurkritiek en fictie, behelst het onderzoek een lezing van Lost in the Funhouse (1968) van John Barth. In deze lezing wordt er gereflecteerd op de manier waarop deze metafictieve roman de relatie tussen literatuurkritiek en fictie heeft geliterariseerd, en daardoor gelezen kan worden als een reflectie van het idee van metafictie als een borderline discourse: zo staat de literatuurwetenschap in de lachspiegel van de literatuur in Lost in the Funhouse.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Dit onderzoek is gericht op het veld van de vergelijkende adaptatietheorie, waarbij de vraag is of intertekstualiteit geadapteerd kan worden. Waarbij onder andere gebruik gemaakt wordt van de...Show moreDit onderzoek is gericht op het veld van de vergelijkende adaptatietheorie, waarbij de vraag is of intertekstualiteit geadapteerd kan worden. Waarbij onder andere gebruik gemaakt wordt van de definitie van intertekstualiteit zoals Maaike Meijer die uitlegt. Hoe intertekstualiteit geadapteerd kan worden wordt onderzocht aan de hand van het boek, de film en de novelisatie van Inkheart van Cornelia Funke.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
De animatiefilm Shrek gebruikt humor op een manier die doet denken aan het vulgair modernisme. In deze scriptie wordt het begrip vulgair modernisme van Henry Jenkins toegelicht en in relatie gelegd...Show moreDe animatiefilm Shrek gebruikt humor op een manier die doet denken aan het vulgair modernisme. In deze scriptie wordt het begrip vulgair modernisme van Henry Jenkins toegelicht en in relatie gelegd tot de films uit de Shrekreeks. In hoeverre kan de zelfbewuste en zelfreflexieve humor die de Shrekfilms kenmerkt begrepen worden als een vorm van vulgair modernisme, zoals gedefinieerd door Jenkins en Hoberman, of hebben we te maken met iets nieuws. En waarin verschilt het zelfbewustzijn van deze films dan van het zogenaamde vulgair modernisme?Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
open access
Een analyse van het semiotische concept Framing binnen dansstudies. Toegepast op twee choreografieën: Pina Bausch met Le Sacre Du Printemps en Maurice Béjart met Le Sacre Du Printemps. Uitgevoerd...Show moreEen analyse van het semiotische concept Framing binnen dansstudies. Toegepast op twee choreografieën: Pina Bausch met Le Sacre Du Printemps en Maurice Béjart met Le Sacre Du Printemps. Uitgevoerd door een analyse van de twee choreografieën aan de hand van de theorie van Susan Leigh Foster uit haar boek Reading Dancing.Show less