Deze scriptie gaat over het huwelijk en zijn invloeden op het leven van vrouwen in De Droom van de Rode Kamer. Het kijkt naar vier specifieke personages in de roman en vergelijkt dit met de...Show moreDeze scriptie gaat over het huwelijk en zijn invloeden op het leven van vrouwen in De Droom van de Rode Kamer. Het kijkt naar vier specifieke personages in de roman en vergelijkt dit met de werkelijkheid van vrouwen die in die tijd leefden.Show less
De laatste jaren is representatie een steeds belangrijker onderwerp geworden in het algemeen, maar met name ook in films. Er worden steeds meer culturen gebruikt in, onder andere, animatiefilms....Show moreDe laatste jaren is representatie een steeds belangrijker onderwerp geworden in het algemeen, maar met name ook in films. Er worden steeds meer culturen gebruikt in, onder andere, animatiefilms. Een vrij recent voorbeeld hiervan is Encanto (Disney, 2021). De familie Madrigal is een buitengewone familie. Ze leven in de bergen van Colombia op een plek genaamd de Encanto. Alle leden van de familie hebben unieke gaven, behalve de hoofdrolspeler Mirabel. Wanneer de magie in gevaar dreigt te zijn, is zij echter hun enige hoop. Deze film gaat over Colombia en toont veel representatie door de vele verschillende soorten karakters met elk hun eigen magische krachten en de Colombiaanse afkomst van de karakters. Mede hierdoor is deze film één van de grootste succesverhalen van Disney ooit geworden. Wat hierbij opvalt, is dat de makers van deze films met representatie toch vaak uitgaan van stereotyperingen. Ook animatiefilms met mensen van Chinese afkomst ondervinden stereotyperingen. In deze scriptie onderzoek ik drie Hollywood animatiefilms waarbij ik analyseer wat voor stereotypes er zijn over Chinese families en hoe die terugkomen in Hollywood animatiefilms. Dit heb ik onderzocht aan de hand van de onderzoeksvraag: “Hoe worden Chinees-Amerikaanse families afgebeeld in Hollywood animatiefilms? Hierbij heb ik drie animatiefilms van twee grote bedrijven geanalyseerd, Disney en Dreamworks. Voor mijn scriptie heb ik de volgende animatiefilms gebruikt: Mulan (Disney, 1998), Kung Fu Panda (Dreamworks, 2008) en Turning Red (Disney, 2022). Ik heb ervoor gekozen om meerdere films te behandelen, zodat ik een zo breed en uitgebreid mogelijk beeld krijg van de aspecten uit de Chinese cultuur en de stereotypering in Hollywood animatiefilms. Deze films zijn representatief, omdat in al deze films het verhaal zich afspeelt in China en/of gaat over een Chinese familie. Ik zal het meest uitgebreid ingaan op Turning Red, omdat dit een recente film is waar nog weinig onderzoek naar gedaan is.Show less
This thesis analyzes the way in which the development of environmental protection is represented in mainstream Chinese cinema by examining the different societal players in Chinese films with an...Show moreThis thesis analyzes the way in which the development of environmental protection is represented in mainstream Chinese cinema by examining the different societal players in Chinese films with an ecological theme. Such societal players are the Chinese government, or Chinese minority groups. Moreover, this thesis explores the way nature itself is presented in these films, as well as what tools are used in promoting environmental messages.Show less
Literature allows us to experience the world through different eyes, walk through faraway lands and live a life vastly different from our own, if only for a short while. Not even teenagers are...Show moreLiterature allows us to experience the world through different eyes, walk through faraway lands and live a life vastly different from our own, if only for a short while. Not even teenagers are immune to its lure, as shown by the success of youth literature throughout the world. While sales figures of this young branch of literature are astounding, it is also worth delving into its contents. Shown by websites such as The Brown Bookshelf, the Children’s Book Council Diversity Initiative and the #WeNeedDiverseBooks Campaign, there is an ongoing debate on the importance of diversity and representation of minority groups in youth literature, as people wonder what it means when our classrooms are more diverse than the characters in our youth literature. What happens if we bring this debate to China? While China is almost as large as the European continent, it is easy to mistake it for a homogenous country. In truth, China has a hugely diverse population, which begs the questions: is this diversity reflected in its just as hugely popular youth literature? When discussing minority groups in China, the first to spring to mind are the 55 ethnic minority groups. Though they make up less than 10% of the total population, combined they still account for more than a hundred million people. Their representation in Chinese youth literature will be the focus of this thesis. The first chapter will examine the current state of contemporary Chinese youth literature and how it has developed. In the second chapter, I will take a closer look at the problematic nature and context of ethnic minority groups and ethnic representation in China. The third chapter will introduce the five youth literature novels that will be the focus of this research, and a thorough discussion of the ethnic representation in these five novels will be featured in the fourth and last chapter. The main research question is: how are ethnic minority groups represented in contemporary Chinese youth literature?Show less
This MA thesis, “Inside the Heart of the Taiwanese High School: the Representation of the Classroom and its Students in Four Taiwanese High School Films”, examines how in Blue Gate Crossing, Winds...Show moreThis MA thesis, “Inside the Heart of the Taiwanese High School: the Representation of the Classroom and its Students in Four Taiwanese High School Films”, examines how in Blue Gate Crossing, Winds of September, You Are the Apple of My Eye, and Our Times, the classroom and its students are portrayed. I argue that the classroom is not solely used for teaching classes. Instead, the portrayal of the classroom and its students are more focused on the social aspects of the room. Dividing the social functions of the classroom in five themes, which are: the classroom as a social meeting point, the classroom as a place of loneliness, the classroom as a place of rest, the classroom as a place of friction, and rebellion against the authorities, the classroom becomes the center of the student's life during their six-year long stay.Show less