In my paper I decided to compare how fast people learn Dutch as their third language compared to how they learn it as their fourth. My hypothesis was that the people who learn it as fourth are...Show moreIn my paper I decided to compare how fast people learn Dutch as their third language compared to how they learn it as their fourth. My hypothesis was that the people who learn it as fourth are gonna be better (they'll have better mastery of the language after the same amount of time following the same course compared to people who learn it as their third language). To test my hypothesis I ran an experiment with the help of students who were learning Dutch at the Leiden University. They came from 2 different courses and each group had a selection of students who learned Dutch as third or fourth language.Show less
In het Nederlands is het woord er in verschillende functies te gebruiken. Men onderscheidt grammaticale functies en verwijzende functies. Beide soorten hebben nog verdere onderverdelingen. Bij de...Show moreIn het Nederlands is het woord er in verschillende functies te gebruiken. Men onderscheidt grammaticale functies en verwijzende functies. Beide soorten hebben nog verdere onderverdelingen. Bij de verwijzende functies vormt de functie er in combinatie met een voorzetsel een uitzondering. Deze functie wordt ook als voornaamwoordelijk bijwoord aangeduid en ondergaat daarmee ook de splitsingsregels die gelden voor deze woordsoort. Het voornaamwoordelijk bijwoord is vaker onderzocht, maar alleen in bredere zin (Haeseryn 1989,Van der Horst 1992, Honselaer 1994), evenals de presentatieve vormen van er (Grondelaers 1994, van Boxtel 2005). Specifiek over er in combinatie met een voorzetsel is, voor zover ik weet, nog geen onderzoek gedaan, zeker niet wat betreft de verwerving ervan door T2-leerders. Een ander punt is dat de splitsingsregels ook weer onderverdeeld zijn in drie vormen waarbij de splitsing verplicht, facultatief of onmogelijk is. Voor de voornaamwoordelijke bijwoorden met er zijn daarvan de meest voorkomende vormen de verplichte of onmogelijke splitsing. Verder spelen er nog verschillende regels met betrekking tot de plaats in de zin van het voorzetsel een rol in het correcte gebruik van deze functie van er.Show less
Speelt taalaanleg een belangrijke rol voor de ‘ultimate attainment’ van tweetaligen? Want er is een groot verschil tussen de ‘ultimate attainment’ tussen vroege en late tweetaligen. In deze...Show moreSpeelt taalaanleg een belangrijke rol voor de ‘ultimate attainment’ van tweetaligen? Want er is een groot verschil tussen de ‘ultimate attainment’ tussen vroege en late tweetaligen. In deze scriptie ga ik met literatuuronderzoek na of er een verbinding is op het aspect van morfosyntaxis en collocaties tussen de taalaanleg en het 'age effect'. Door onderzoeken over taalaanleg en near-nativeness kunnen we zien dat taalaanleg een voorwaarde is voor late tweetaligen om ‘near- native’ niveau te bereiken. Volgens de meeste onderzoekers speelt taalaanleg een belangrijke rol in morfosyntaxis voor late tweetaligen. Voor vroege tweetaligen kan het zijn dat taalaanleg bepaalde effecten heeft. Voor de rol van taalaanleg in collocaties lijkt het duidelijk dat taalaanleg hierin een belangrijke rol speelt voor late tweetaligen.Show less