this paper discusses the paradoxical state of the Museum of Glitch Aesthetics, which on one hand, has institutional features, on the other hand, challenges the stereotypical views on the artistic...Show morethis paper discusses the paradoxical state of the Museum of Glitch Aesthetics, which on one hand, has institutional features, on the other hand, challenges the stereotypical views on the artistic practice as such, as well as breaks the concept of Glitch.Show less
Onderzoek naar de verschuiving binnen het kunst-filosofisch debat over kunst in relatie tot pornografie en het obscene aan de hand van Dominick & Elliot (1979) van Robert Mapplethorpe.
De Weense Madonna van Jan Gossaert uit 1527 is een opmerkelijk schilderij. Het kindje Jezus heeft vrouwelijke borsten en Maria maakt bij hem het typische gebaar dat vrouwen maken wanneer ze...Show moreDe Weense Madonna van Jan Gossaert uit 1527 is een opmerkelijk schilderij. Het kindje Jezus heeft vrouwelijke borsten en Maria maakt bij hem het typische gebaar dat vrouwen maken wanneer ze borstvoeding geven. Bij bestudering van Jan Gossaerts oeuvre blijkt dat een dergelijke voorstelling van Madonna met Kind zo veelvoorkomend is in zijn werk, dat er gesproken kan worden van een thema. In deze scriptie is gekeken naar de iconografische elementen op de Weense Madonna die het schilderij karakteriseren als een voorstelling van Jezus als moeder. Bovendien worden een paar normatieve tradities besproken die hebben bijgedragen aan de legitimatie van een, bezien door hedendaagse ogen, opmerkelijk thema binnen de christelijke traditie van Gossaerts tijd. Er wordt tevens een vergelijking gemaakt met voorstellingen van Christus met vrouwelijke kenmerken van andere kunstenaars en met meer confessionele voorstellingen van de Madonna met Kind.Show less