Artemisia Gentileschi's "Judith en Holofernes" (1620) is eerder onderzocht vanuit historisch, kunsthistorisch en psychologisch oogpunt. Het schilderij valt binnen de stijl van de Caravaggisten....Show moreArtemisia Gentileschi's "Judith en Holofernes" (1620) is eerder onderzocht vanuit historisch, kunsthistorisch en psychologisch oogpunt. Het schilderij valt binnen de stijl van de Caravaggisten. Geweldadige, bloederige onderwerpen zoals "Judith en Holofernes" waren bij deze schilders zeer geliefd. Als we kijken naar de visuele strategieën die door Gentileschi en haar collega's werden toegepast, zien we een opvallende gelijkenis met filmtechnieken in hedendaagse horrorfilms. Om dit te illustreren wordt het schilderij vergeleken met een shot van een onthoofding in de film "Sweeney Todd" (2007). In horrorfilms worden cinematografische technieken gecombineerd met mise-en-scene om emotionele reacties bij de kijker op te roepen. Veel van deze visuele strategieën lijken ook al in de zeventiende eeuw te zijn toegepast, wat te zien is aan de kleding van de figuren in het werk en aan het gebruik van clair-obscur om spanning en dramatiek te creëren. De observatie van overeenkomsten tussen de wijze waarop horrorfilms en zeventiende-eeuwse schilders emoties proberen op te wekken bij de toeschouwer voegt een extra dimensie toe aan het onderzoek aangaande de voorkeur van zeventiende-eeuwse schilders voor 'bloederige' onderwerpen.Show less
Mei 2018 bracht het nieuws dat er een nieuw Rembrandt schilderij ontdekt was door de kunsthandelaar Jan Six, afstammeling van de Jan Six die door Rembrandt zelf geportretteerd is. De toeschrijving...Show moreMei 2018 bracht het nieuws dat er een nieuw Rembrandt schilderij ontdekt was door de kunsthandelaar Jan Six, afstammeling van de Jan Six die door Rembrandt zelf geportretteerd is. De toeschrijving van Six werd ondersteund door Ernst van de Wetering die als onderdeel van het Rembrandt Research Project (RRP) mede verantwoordelijk was voor het ongedaan maken van veel toeschrijvingen aan Rembrandt. Controverse rond het oeuvre van Rembrandt is niets nieuws; er heerst altijd spanning op het raakvlak tussen de commercie en de wetenschap. Het is dus opvallend dat juist Van de Wetering zijn naam verbonden heeft aan wat feitelijk een commerciële onderneming is. Dat kunsthistorici dit doen en dat dit grote problemen met zich meebrengt is bekend. Wie hier al bijna een eeuw geleden over publiceerde was John C. Van Dyke (1856-1932) in Rembrandt and his School (1923). Dit leidde mij ertoe om de door Van Dyke beschreven problematiek nader te bestuderen en te onderzoeken of deze ondanks alle moderne technieken ook van toepassing zou kunnen zijn op de attributie van het werk dat door Jan Six gepresenteerd werd.Show less
In dit onderzoek wordt er gekeken naar de mogelijke oorzaken van het ontstaan van nieuwe vormen van architectuur in de ex-sovjetstaten Oekraïne en Roemenië. Waar in Oekraïne de zoektocht naar een...Show moreIn dit onderzoek wordt er gekeken naar de mogelijke oorzaken van het ontstaan van nieuwe vormen van architectuur in de ex-sovjetstaten Oekraïne en Roemenië. Waar in Oekraïne de zoektocht naar een verloren nationale identiteit centraal staat, zien we in Roemenië dat risicovolle projecten van durfkapitaalinvesteerders het nieuwe stadsgezicht vormen.Show less
De videogame wordt in verschillende velden steeds serieuzer genomen, waaronder beeldende kunst. Hoe gaan kunstenaars en musea om met dit veelzijdige medium? En hoe past het interactieve element van...Show moreDe videogame wordt in verschillende velden steeds serieuzer genomen, waaronder beeldende kunst. Hoe gaan kunstenaars en musea om met dit veelzijdige medium? En hoe past het interactieve element van de game daarin, zowel algemeen als in specifieke tentoonstellingen? In dit onderzoek staan deze en andere elementen van gametentoonstellingen centraal, waarbij het Victoria & Albert Museum als case study wordt gebruikt.Show less
De zilverproductie van Rudolf Sondagh wordt onder de loep genomen met betrekking tot de marktwerking in de 18e eeuw. Ondernemerschap, de werking van de markt en artistiek kunstenaarschap lijken met...Show moreDe zilverproductie van Rudolf Sondagh wordt onder de loep genomen met betrekking tot de marktwerking in de 18e eeuw. Ondernemerschap, de werking van de markt en artistiek kunstenaarschap lijken met elkaar verweven.Show less
Het schilderij De 500 Arhats van Takashi Murakami uit 2012 vormt een onderzoekscasus waarin de verschillende aspecten, die te maken hebben met de schijnbare tegenstelling tussen traditie en...Show moreHet schilderij De 500 Arhats van Takashi Murakami uit 2012 vormt een onderzoekscasus waarin de verschillende aspecten, die te maken hebben met de schijnbare tegenstelling tussen traditie en vernieuwing in de hedendaagse Japanse kunst worden geanalyseerd. Stilistische en inhoudelijke elementen in het werk duiden er op dat er een relatie bestaat tussen de hedendaagse Japanse schilderkunst en de modernistisch-traditionalistische traditie van Nihonga. Zo zijn beide stijlen op te vatten als een transcultureel fenomeen. Vanuit deze hypothese wordt uitgegaan van een gemeenschappelijke concept van hybriditeit, dat een kernbegrip is voor zowel de vroeg-moderne Japanse kunst als de hedendaagse schilderkunst van Superflat. Dit wordt niet alleen in de context van de stijl Superflat geplaatst, maar ook verbonden met de theorie van intersubculturalisatie en de iconografie van cultureel trauma.Show less
De privéruimte van een woning kan de identiteit van de bewoner representeren. De gekozen meubels, aankleding en decoratie hebben de capaciteit om de persoonlijkheid van een persoon te spiegelen,...Show moreDe privéruimte van een woning kan de identiteit van de bewoner representeren. De gekozen meubels, aankleding en decoratie hebben de capaciteit om de persoonlijkheid van een persoon te spiegelen, omdat deze voorwerpen allemaal door de vrije hand van de persoon zijn gekozen. Het werk van een professioneel interieurdecorateur kan echter ook de identiteit van de ontworpen ruimte bevragen. Het interieur kan namelijk een spiegeling zijn van de identiteit van de opdrachtgever, of juist een constructie van de artistieke identiteit van de decorateur. Deze kwestie speelt als het gaat om de duiding van het oeuvre van de toonaangevende Parijse interieurdecorateur Jean-Michel Frank (1895-1941), de achterneef van de wereldberoemde dagboekschrijfster Anne Frank (1929-1945), wiens ontwerpen een belangrijke sleutelstuk vormen in de opkomst van het moderne interieurdesign.Show less
Dit eindwerkstuk legt de focus op het kunstwerk Grande Bianco Cretto van Alberto Burri. Er wordt afgestapt van het bestaande narratief waarbij de na-oorlogse trauma van Alberto Burri centraal staat...Show moreDit eindwerkstuk legt de focus op het kunstwerk Grande Bianco Cretto van Alberto Burri. Er wordt afgestapt van het bestaande narratief waarbij de na-oorlogse trauma van Alberto Burri centraal staat, in plaats daarvan wordt het werk besproken als een eigen betekenisvol object. Hierin staat de relatie dat het kunstobject kan vormen met de toeschouwer centraal.Show less
De scriptie kiest als uitgangspunt uitspraken in een recent artikel over de zichtbaarheid en daarmee de functie van Ghirlandaio's schilderingen die zich achter een koorscheiding bevonden. Dat...Show moreDe scriptie kiest als uitgangspunt uitspraken in een recent artikel over de zichtbaarheid en daarmee de functie van Ghirlandaio's schilderingen die zich achter een koorscheiding bevonden. Dat artikel betrof de Tornabuoni-kapel in de Santa Maria Novella, maar in de scriptie worden ook de schilderingen, eveneens van Ghirlandaio, in de Sassetti-kapel in de S. Trinità betrokken. Het probleem van de tramezzi werd pas in 1974 in de kunsthistorische literatuur geïntroduceerd en de scriptie doet een poging bij te dragen aan de oplossing van dit probleem. De scriptie betoogt dat die schilderingen niet uitsluitend zichtbaar waren voor de broeders, zoals onlangs beweerd is, en dus slechts een religieuze strekking hadden, maar dat zij door meer mensen gezien konden worden en dus een bredere impact hadden.Show less
De talisman van Karel de Grote is gedurende zijn 1200 jarige bestaan telkens op een andere manier gebruikt. Deze scriptie analyseert het veranderende gebruik door de eeuwen heen en beschrijft hoe...Show moreDe talisman van Karel de Grote is gedurende zijn 1200 jarige bestaan telkens op een andere manier gebruikt. Deze scriptie analyseert het veranderende gebruik door de eeuwen heen en beschrijft hoe het juweel gezien werd als een religieus object, een machtssymbool en een nationaal symboolShow less
Door bewegingen zoals #MeToo, publiekelijke beschuldigingen en live te volgen rechtszaken lijkt seksueel geweld – hoewel van alle tijden - steeds meer aan aandacht te krijgen binnen onze cultuur....Show moreDoor bewegingen zoals #MeToo, publiekelijke beschuldigingen en live te volgen rechtszaken lijkt seksueel geweld – hoewel van alle tijden - steeds meer aan aandacht te krijgen binnen onze cultuur. De New York Times heeft er zelfs een ‘hot item’ van gemaakt, genaamd de ‘Times Topic: Sexual Harassment’. “News about sexual harassment, including commentary and archival articles published in The New York Times”, leest het marketingpraatje. Namen zoals Bill Cosby, Brett Kavanaugh en Harvey Weinstein staan haast synoniem aan ons idee van seksueel geweld. Van de slachtofferrol naar de dader aan de schandpaal: steeds meer zien we hoe de belichting van seksueel geweld verandert. Maar hoe zit dat dan met het beeld?Show less
In deze scriptie worden de verschillende thema’s in de foto Jessica Chastain Lounging onderzocht binnen een kunsthistorisch en feministisch perspectief. Door de verschillende thema’s zoals...Show moreIn deze scriptie worden de verschillende thema’s in de foto Jessica Chastain Lounging onderzocht binnen een kunsthistorisch en feministisch perspectief. Door de verschillende thema’s zoals beeldcultuur en de relatie van de vrouw en het huis te behandelen aan de hand van deze contemporaine foto, kan er een historische ontwikkeling geschetst worden in de weergave van vrouwen in beeldcultuur.Show less