Deze Bachelor scriptie gaat over de Eenkindpolitiek en de gevolgen van dit beleid voor China en haar bevolking. Eerst wordt beschreven hoe dit beleid tot stand is gekomen, vervolgens zullen een...Show moreDeze Bachelor scriptie gaat over de Eenkindpolitiek en de gevolgen van dit beleid voor China en haar bevolking. Eerst wordt beschreven hoe dit beleid tot stand is gekomen, vervolgens zullen een aantal belangrijke uitzonderingen op dit beleid en een aantal grote problemen die ontstaan zijn door dit beleid worden besproken. Ten slotte gaat het laatste hoofdstuk over het effect en de toekomst van geboortebeperking. Samenvattend heeft de Eenkindpolitiek sinds de invoering grote problemen veroorzaakt, zoals vergrijzing, een teruglopende beroepsbevolking en een zeer scheve man-vrouwverhouding. Ook raakt de Chinese bevolking er steeds meer aan gewend dat zij slechts één kind kunnen krijgen, en willen veel koppels er zelfs niet meer dan één. Dit zorgt echter voor een onevenwichtige bevolkingsontwikkeling. Het is daarom belangrijk dat China en haar overheid hier in de toekomst de nodige aandacht aan besteden, de Eenkindpolitiek verder versoepelen en uiteindelijk wellicht zelfs afschaffen.Show less
Internationale handel bestaat al millennia en is voor veel landen een belangrijk deel van hun economie. Met organisaties als de WTO (World Trade Organization) is internationale handel makkelijker...Show moreInternationale handel bestaat al millennia en is voor veel landen een belangrijk deel van hun economie. Met organisaties als de WTO (World Trade Organization) is internationale handel makkelijker en toegankelijker geworden en met de opkomst van het internet is de wereld kleiner geworden dan ooit te voren. Globalisatie speelt hier dan ook een grote rol in. Maar globalisatie heeft niet direct het gevolg dat wij multi cultureler zijn geworden. Integendeel: de impact van globalisatie is dat zij de nationale, etnische en gemeenschappelijke identiteit versterkt (Tsai, Yoo & Lee 2013, 98). Hoewel er dus allerlei producten uit verschillende landen haast overal te koop zijn, bestaan er mensen die liever geen buitenlandse producten kopen maar er sterk de voorkeur aan geven eigengemaakte producten te consumeren. Dit wordt ook wel consumentennationalisme of consumentenetnocentrisme genoemd. Het verschil tussen deze twee is dat consumentennationalisme niet alleen buitenlandse producten afwijst, maar ook de intentie kan hebben tot het oproepen van vijandelijkheid (boycot). Dit fenomeen komt niet in één enkel land voor maar in totaal verschillende landen als de Verenigde Staten, Frankrijk en China. De aanleiding tot consumentennationalisme zit in verschillende factoren. Je kunt denken aan het karakter van de buitenlandse relaties van een land, de marketing en strategieën van bedrijven en bijvoorbeeld de sterke concurrentie op de wereldmarkt (Ibid). Daarnaast valt ook te denken aan de culturele identiteit van de bevolking. Wat dit precies inhoudt, wil ik in deze scriptie voor wat betreft China uitleggen.Show less
Hoe kun je als Westers bedrijf succes hebben op de Chinese consumentenmarkt? Aan de hand van vier begrippen - patriottisme, protectionisme, Shanzhai en guanxi - wordt geanalyseerd hoe deze...Show moreHoe kun je als Westers bedrijf succes hebben op de Chinese consumentenmarkt? Aan de hand van vier begrippen - patriottisme, protectionisme, Shanzhai en guanxi - wordt geanalyseerd hoe deze karakteristieken invloed hebben op Westerse bedrijven die in China opereren, met Apple als succesvoorbeeld. Conclusie: de Westerse onderneming dient voorzichtig om te gaan met Chinees patriottisme. Kleine misstappen kunnen groots uitpakken; soms ligt de oorzaak van anti-Westers sentiment buiten de macht van de onderneming. Ondanks patriottisme is er een groep Chinese consumenten die een hang heeft naar Westerse producten, zeker de wereldmerken die door hen als ‘sociaal statusverhogend’ beschouwd worden. Westerse bedrijven dienen rekening te houden met protectionistische regels en voorschriften. Soms kan hiermee door aanpassing van strategie of met behulp van guanxi relatief makkelijk omgegaan worden. Soms vormen de protectionistische maatregelen oneerlijke concurrentie die niet te omzeilen is. Shanzhai-bedrijfjes vormen concurrentie vanwege hun ‘thuisvoordeel’: bekendheid met consument, geografische factoren en Chinese cultuur. Daarnaast kunnen zij door schending van intellectueel eigendom en kopieergedrag innovatieve en namaakproducten goedkoop aanbieden. Het Westerse product moet dus zo uniek zijn dat de Chinese consument geen namaak wil; ook verkooptechniek is in dit verband belangrijk. Het maken en onderhouden van guanxi met zakelijke contacten en overheidsfunctionarissen kan enorme voordelen hebben om zaken voor elkaar te krijgen. Dit vraagt om kennis van de Chinese cultuur en gebruiken.Show less