Dit onderzoek richt zich op donatiebereidheid van geld van groepen die atypisch zijn voor de organisatie. De rol van competentie van de organisatie en de communicatie van de sociale...Show moreDit onderzoek richt zich op donatiebereidheid van geld van groepen die atypisch zijn voor de organisatie. De rol van competentie van de organisatie en de communicatie van de sociale identiteitswaarde, persoonlijkheid en ervaren aantrekkelijkheid van de organisatie wordt onderzocht. Dit onderzoek had een tussen proefpersonen factorieel design (competentie van de organisatie groep, communicatie van de sociale identiteit waarde groep versus controlegroep). De deelnemers van dit onderzoek waren jonge mannen die atypisch zijn voor de organisatie (N = 68). Er zijn ANOVA’s gedaan en het bleek dat de manipulatie van competentie van de organisatie niet geslaagd was terwijl de manipulatie van sociale identiteitswaarde wel succesvol was. ANOVA liet zien dat er geen direct effect was van de communicatie van de waarde van sociale identiteit op de aantrekkelijkheid van de organisatie. Multipele regressieanalyse liet een direct effect van de competentie van de organisatie op de aantrekkelijkheid van de organisatie zien, en geen direct effect van empathie op donatiebereidheid, en geen direct effect van morele identiteit op donatiebereidheid. Multipele regressieanalyse toonde een direct effect van de aantrekkelijkheid van de organisatie op donatiebereidheid. Mediatie regressieanalyse toonde aan dat communicatie van de sociale identiteitswaarde geen indirecte relatie heeft met de bereidheid om geld te doneren via de aantrekkelijkheid van de organisatie en dat de competentie van de organisatie wel een indirecte relatie heeft met de bereidheid om geld te doneren via de aantrekkelijkheid van de organisatie. Moderatie regressieanalyse toonde aan dat zowel empathie als morele identiteit de relatie tussen competentie van de organisatie en aantrekkelijkheid van de organisatie niet versterkt. Theoretische en praktische implicaties worden besproken, ook beperkingen en suggesties voor verder onderzoek worden besproken.Show less
Dit onderzoek richt zich op de bereidheid van leden van het algemeen publiek om te doneren aan non-profitorganisaties en de rol van affiniteit met de organisatie met voorspellende en modererende...Show moreDit onderzoek richt zich op de bereidheid van leden van het algemeen publiek om te doneren aan non-profitorganisaties en de rol van affiniteit met de organisatie met voorspellende en modererende variabelen (persoonlijke relevantie van de organisatie, persoon-organisatie fit en vertrouwen). Het doel van het onderzoek was om te bekijken welke factoren de bereidheid om geld te doneren beïnvloeden. Het onderzoek had een cross-sectioneel onderzoeksdesign. Deelnemers waren leden van het algemeen publiek uit de Verenigde Staten van Amerika die werden geworven voor deelname aan het onderzoek via Academic Prolific (N = 100). Een multiple regressieanalyse toonde aan dat persoonlijke relevantie van de organisatie en persoon-organisatie fit allebei een significante, directe en positieve relatie hebben met affiniteit met de non-profitorganisatie. Een volgende regressieanalyse toonde aan dat affiniteit met de organisatie tevens een significante, directe en positieve relatie heeft met bereidheid om te doneren. Een mediatieregressieanalyse toonde aan dat persoon-organisatie fit en persoonlijke relevantie van de organisatie beiden een indirecte en positieve relatie hebben met bereidheid om te doneren, waarbij affiniteit met de non-profitorganisatie de mediator is. Een moderatieregressieanalyse toonde aan dat affiniteit met de organisatie en vertrouwen in de organisatie niet significant interacteren in het voorspellen van donatiebereidheid in de vorm van geld. Theoretische en praktische implicaties en beperkingen en suggesties voor verder onderzoek worden besproken in de discussiesectie.Show less
Non-profit organisaties (NPO's) hebben baat bij donaties. Dit onderzoek richt zich op het verband tussen affiniteit met de non-profit organisatie en donatiebereidheid, en empathie met de mensen die...Show moreNon-profit organisaties (NPO's) hebben baat bij donaties. Dit onderzoek richt zich op het verband tussen affiniteit met de non-profit organisatie en donatiebereidheid, en empathie met de mensen die geholpen worden door de non-profit organisatie en donatiebereidheid, bij leden van het algemeen publiek. Ook worden de voorspellers van affiniteit met de non-profitorganisatie en empathie met de met de mensen die geholpen worden door de NPO belicht. Middels dit onderzoek wordt duidelijk hoe gelddonatiebereidheid kan worden vergroot. Het onderzoek is uitgevoerd met een cross-sectioneel design in de vorm van een vragenlijst, die is afgenomen bij leden van het algemeen publiek (n=100). Uit de eerste multipele regressieanalyse blijkt dat de voorspeller affiniteit met de non-profit organisatie direct en positief relateert aan gelddonatiebereidheid, empathie niet. Uit de tweede multipele regressieanalyse blijkt dat de voorspeller sociale identiteit direct en positief relateert aan affiniteit met de organisatie. Uit deze multipele regressieanalyse blijkt ook persoonlijke relevantie van de organisatie marginaal direct en positief relateert aan affiniteit met de organisatie. Uit de derde multipele regressieanalyse blijkt dat altruïsme direct en positief relateert aan empathie, morele identiteit niet. Uit de vier mediatieanalyses is gebleken dat er indirecte en positieve relaties zijn tussen persoonlijke relevantie van de organisatie, sociale identiteit match met gelddonatiebereidheid via affiniteit met de organisatie. Er zijn geen indirecte en positieve relaties zijn tussen morele identiteit en altruïsme op gelddonatiebereidheid via empathie. Theoretische en praktische implicaties, beperkingen en suggesties voor verder onderzoek worden besproken.Show less
Dit onderzoek heeft zich gericht op het gegeven of psychologisch eigenaarschap van, en identificatie met, een non-profit organisatie, en hun predictoren, invloed hebben op de geefbereidheid van...Show moreDit onderzoek heeft zich gericht op het gegeven of psychologisch eigenaarschap van, en identificatie met, een non-profit organisatie, en hun predictoren, invloed hebben op de geefbereidheid van vrijwilligers in de vorm van tijd en geld aan non-profit organisaties. Het onderzoek is uitgevoerd met behulp van een cross-sectionele vragenlijst op het Amazon Mechanical Turk Online Platform. De vragenlijst is ingevuld door 105 (N =105) participanten die werkzaam zijn als vrijwilliger bij non-profit organisaties in de Verenigde Staten van Amerika. Een multipele regressieanalyse toonde dat er sprake is van een significant positief effect van zowel identificatie met de organisatie, als collectief psychologisch eigenaarschap van de organisatie, op de bereidheid om geld te doneren aan een non-profit organisatie. Uit multipele regressieanalyses bleek ook dat de warmte van de organisatie direct en positief bijdraagt aan identificatie met de organisatie en dat het gevoel van bij de organisatie te horen direct en positief effect heeft op gevoelens van collectief psychologisch eigenaarschap van de organisatie. Aanvullend toonde een eerste mediatieregressieanalyse dat er sprake is van een indirect en positief effect van de warmte van een organisatie op de bereidheid om geld te doneren, gemedieerd door de identificatie met de organisatie. De tweede mediatie regressieanalyse heeft laten zien dat er sprake is van een indirect en positief effect van het gevoel van het bij de organisatie horen op de bereidheid om geld te doneren, gemedieerd door collectief psychologisch eigenaarschap van de organisatie. De multipele regressieanalyses en de mediatie regressieanalyses lieten geen significante effecten zien wanneer de bereidheid om tijd te doneren, in de vorm van tijd (vrijwilligerswerk doen) als uitkomstvariabele werd gebruikt. De theoretische en praktische implicaties, beperkingen van het onderzoek en suggesties voor vervolgonderzoek worden in dit onderzoek uitgebreid beschreven.Show less
Dit onderzoek gaat over de invloed van psychologisch eigenaarschap van de organisatie en identificatie met de organisatie, en de voorspellers van deze variabelen (controle, vertrouwdheid, respect...Show moreDit onderzoek gaat over de invloed van psychologisch eigenaarschap van de organisatie en identificatie met de organisatie, en de voorspellers van deze variabelen (controle, vertrouwdheid, respect en prestige), op het doneren aan non-profit organisaties, in de vorm van tijd en/of geld. Er is een cross-sectioneel vragenlijst onderzoek gedaan, onder vrijwilligers bij non-profit organisaties (n = 105) in de Verenigde Staten. Een eerste multipele regressieanalyse toonde aan dat identificatie met de organisatie direct en positief gerelateerd is aan de bereidheid om geld te doneren, maar psychologisch eigenaarschap van de organisatie niet. Een tweede multipele regressieanalyse toonde dat controle over de organisatie direct en positief gerelateerd is aan het ervaren van psychologisch eigenaarschap van de organisatie, maar vertrouwdheid met de organisatie niet. Een derde multipele regressieanalyse toonde dat respect direct en positief gerelateerd is aan identificatie met de organisatie, maar prestige niet. De relevante mediatie regressieanalyse toonde dat respect binnen de organisatie indirect significant positief gerelateerd is aan bereidheid om geld te doneren aan de organisatie, via identificatie met de organisatie. Theoretische en praktische implicaties, beperkingen en suggesties voor verder onderzoek worden besprokenShow less
Dit onderzoek gaat over de invloed van collectief psychologisch eigenaarschap van de organisatie, en identificatie van de organisatie, en hun voorspellers (baancomplexiteit & respect) op de...Show moreDit onderzoek gaat over de invloed van collectief psychologisch eigenaarschap van de organisatie, en identificatie van de organisatie, en hun voorspellers (baancomplexiteit & respect) op de donatiebereidheid van vrijwilligers. We hebben een cross-sectioneel vragenlijstonderzoek gedaan onder vrijwilligers (n = 105) van verschillende non-profit organisaties. De eerste multipele regressieanalyse toonde dat psychologisch eigenaarschap van de organisatie, en identificatie met de organisatie, onder vrijwilligers beiden direct positief relateren aan de bereidheid om vrijwillig positieve mond-tot-mond reclame te maken voor het geld doneren aan de organisatie. De tweede multipele regressieanalyse liet o.a. zien dat psychologisch eigenaarschap van de organisatie negatief is gerelateerd aan de bereidheid om tijd te doneren. Onze derde multipele regressieanalyse, waarbij respect een controlevariabele was, gaf aan dat baancomplexiteit direct positief is gerelateerd aan psychologisch eigenaarschap van de organisatie. De vierde multipele regressieanalyse, waarbij baancomplexiteit de controlevariabele was, heeft laten zien dat respect direct positief gerelateerd is aan identificatie met de organisatie. Mediatieregressieanalyse toonde dat baancomplexiteit, via psychologisch eigenaarschap van de organisatie als mediator, indirect en positief relateert aan de bereidheid om positieve mond-tot-mond reclame te maken voor het doneren van geld aan de organisatie. Mediatieregressieanalyse toonde ook dat respect, via identificatie met de organisatie als mediator, indirect en positief relateert aan de bereidheid om vrijwillig positieve mond-tot-mond reclame te maken voor het doneren van geld aan de organisatie. Theoretische en praktische implicaties, en beperkingen en suggesties voor vervolgonderzoek, worden besproken.Show less
In deze studie wordt onderzocht of psychologisch eigenaarschap van de organisatie en identificatie met de organisatie vrijwilligers aanzetten om tijd of geld te doneren aan non-profitorganisaties....Show moreIn deze studie wordt onderzocht of psychologisch eigenaarschap van de organisatie en identificatie met de organisatie vrijwilligers aanzetten om tijd of geld te doneren aan non-profitorganisaties. Het design is een cross sectioneel vragenlijstonderzoek, afgenomen via Amazon Mechanical Turk bij vrijwilligers die actief zijn bij non-profitorganisaties in de Verenigde Staten (n = 105). Uit de eerste serie multipele regressieanalyses is gebleken dat vrijwilligers die psychologisch eigenaarschap van de organisatie ervaren, sneller bereidheid zijn om zowel geld als tijd te doneren. Daarentegen bleek een vrijwilliger die zich sterk identificeert met de organisatie wel sneller bereid om geld te doneren aan de organisatie, maar niet sneller bereid om vrijwilligerswerk te doen. Uit de tweede multipele regressieanalyse bleek dat vrijwilligers met een sterk gevoel van controle over de organisatie ook een sterker gevoel van psychologisch eigenaarschap van de organisatie rapporteerden. De derde multipele regressieanalyse toonde dat een gevoel van trots op de organisatie ervoor zorgt dat vrijwilligers zich meer identificeren met de organisatie. Mediatie regressieanalyse liet zien dat psychologisch eigenaarschap van de organisatie de positieve indirecte relatie tussen controle en de bereidheid om geld te doneren, medieert. Zo ook werd de significante en positieve relatie tussen trots op de organisatie en de bereidheid tot financiële donaties gemedieerd door identificatie met de organisatie. Theoretische en praktische implicaties, en beperkingen en suggesties voor vervolg onderzoek worden benoemd.Show less
Dit onderzoek gaat over het effect van psychologische gevoelens van eigenaarschap van, en identificatie met, de non-profitorganisatie op de donatiebereidheid van vrijwilligers. Hierbij is gebruik...Show moreDit onderzoek gaat over het effect van psychologische gevoelens van eigenaarschap van, en identificatie met, de non-profitorganisatie op de donatiebereidheid van vrijwilligers. Hierbij is gebruik gemaakt van een cross-sectioneel vragenlijst onderzoek. De deelnemers waren 105 vrijwilligers, van tussen de 23 en 70 jaar oud, werkzaam bij non-profitorganisaties in de Verenigde Staten. Voor de vragenlijst is gebruik gemaakt van gevalideerde meetinstrumenten voor het meten van de variabelen van het huidige onderzoek. Een serie multipele regressieanalyses toonde dat a) collectief, maar niet individueel, psychologisch eigenaarschap over de organisatie een directe positieve relatie heeft met bereidheid tot het doneren van geld, b) identificatie met de organisatie een directe positieve relatie heeft met de bereidheid tot het doneren van geld, en c) zelfinvestering in de organisatie en het gevoel van bij de organisatie te horen allebei een directe en positieve relatie hebben met zowel individueel als collectief psychologisch eigenaarschap van de organisatie én identificatie met de organisatie. Mediatieregressieanalyse toonde dat het gevoel van bij de organisatie te horen en zelfinvestering in de organisatie, via een collectief gevoel van psychologisch eigenaarschap over de organisatie en identificatie met de organisatie als mediatoren, een positieve indirecte relatie hebben met donatiegedrag in de vorm van geld. Theoretische en praktische implicaties, beperkingen en suggesties voor verder onderzoek, worden besprokenShow less
In deze studie is onderzocht of psychologisch eigenaarschap van de organisatie en identificatie met de organisatie invloed hebben op de bereidheid van vrijwilligers om bij te dragen aan de...Show moreIn deze studie is onderzocht of psychologisch eigenaarschap van de organisatie en identificatie met de organisatie invloed hebben op de bereidheid van vrijwilligers om bij te dragen aan de organisatie. Voor het voortbestaan van non-profit organisaties is het waardevol om kennis te hebben van de beweegredenen van vrijwilligers achter donatiebereidheid en bereidheid om positieve mond-tot-mond reclame te maken voor de organisatie. In de huidige wetenschappelijke literatuur is hier nog weinig over bekend. Het onderzoek is gedaan middels een vragenlijstonderzoek met een cross-sectioneel design met vrijwilligers bij organisaties uit de Verenigde Staten als deelnemers (n = 105). Wat betreft donatiebereidheid liet een serie multipele regressieanalyse enkel zien dat identificatie met de organisatie invloed heeft op gelddonaties. Wat betreft positieve-mond-tot-mond reclame liet een serie multipele regressieanalyses met name zien dat identificatie met de organisatie bijdraagt aan de bereidheid van vrijwilligers om positieve mond-tot-mond reclame te maken voor het doneren van tijd en geld aan de organisatie. Uit een navolgende multipele regressieanalyse bleek niet dat het hebben van controle binnen de organisatie onder vrijwilligers zorgt voor gevoelens van psychologisch eigenaarschap van de organisatie. Daarnaast zijn respect en moraliteit onderzocht als voorspellers van identificatie met de organisatie. Een multiple regressieanalyse liet ondersteuning zien. Er is ook een mediatieregressieanalyse gedaan, hieruit kwam met name naar voren dat zowel respect als moraliteit een indirecte relatie heeft met donatiebereidheid in de vorm van geld én bereidheid om positieve mond-tot-mond reclame te maken voor het doneren van geld aan de organisatie. Verder zijn er theoretische en praktische implicaties, en beperkingen en suggesties voor verder onderzoek, besproken.Show less
Deze studie richt zich op donatiegedrag van vrijwilligers aan non-profit organisaties. Psychologisch eigenaarschap van de organisatie, en identificatie met de organisatie, onder vrijwilligers zijn...Show moreDeze studie richt zich op donatiegedrag van vrijwilligers aan non-profit organisaties. Psychologisch eigenaarschap van de organisatie, en identificatie met de organisatie, onder vrijwilligers zijn de voorspellers voor de bereidheid om geld of tijd te doneren in dit onderzoek. Als voorspeller van psychologisch eigenaarschap van de organisatie wordt controle gebruikt, en als voorspeller voor identificatie met de organisatie wordt respect gebruikt. Het is een cross-sectioneel vragenlijstonderzoek onder vrijwilligers uit de Verenigde Staten (N=103) gerekruteerd voor onderzoeksdeelname via het Amazon Mechanical Turk Platform. De eerste multipele regressieanalyse toonde dat psychologisch eigenaarschap van de organisatie, en identificatie met de organisatie, beiden een significant directe en positieve relatie hebben met donatiebereidheid in de vorm van geld. De tweede multipele regressieanalyse toonde o.a. een directe en positieve relatie van controle met psychologisch eigenaarschap van de organisatie, en de derde multipele regressieanalyse toonde o.a. een directe en positieve relatie van respect met identificatie met de organisatie. Vervolgens toonde de eerste mediatieregressieanalyse dat controle indirect en significant relateerde aan de bereidheid om geld te doneren via psychologisch eigenaarschap van de organisatie als mediator. De tweede mediatieregressieanalyse toonde dat respect indirect en significant relateerde aan de bereidheid om geld te doneren via identificatie met de organisatie als mediator. Theoretische en praktische implicaties, en beperkingen en suggesties voor verder onderzoek, worden besproken.Show less
Dit onderzoek heeft zich gericht op het gegeven of psychologisch eigenaarschap van, en identificatie met, een non-profit organisatie, en hun predictoren, invloed hebben op de geefbereidheid van...Show moreDit onderzoek heeft zich gericht op het gegeven of psychologisch eigenaarschap van, en identificatie met, een non-profit organisatie, en hun predictoren, invloed hebben op de geefbereidheid van vrijwilligers in de vorm van tijd en geld aan non-profit organisaties. Het onderzoek is uitgevoerd met behulp van een cross-sectionele vragenlijst op het Amazon Mechanical Turk Online Platform. De vragenlijst is ingevuld door 105 (N =105) participanten die werkzaam zijn als vrijwilliger bij non-profit organisaties in de Verenigde Staten van Amerika. Een multipele regressieanalyse toonde dat er sprake is van een significant positief effect van zowel identificatie met de organisatie, als collectief psychologisch eigenaarschap van de organisatie, op de bereidheid om geld te doneren aan een non-profit organisatie. Uit multipele regressieanalyses bleek ook dat de warmte van de organisatie direct en positief bijdraagt aan identificatie met de organisatie en dat het gevoel van bij de organisatie te horen direct en positief effect heeft op gevoelens van collectief psychologisch eigenaarschap van de organisatie. Aanvullend toonde een eerste mediatieregressieanalyse dat er sprake is van een indirect en positief effect van de warmte van een organisatie op de bereidheid om geld te doneren, gemedieerd door de identificatie met de organisatie. De tweede mediatie regressieanalyse heeft laten zien dat er sprake is van een indirect en positief effect van het gevoel van het bij de organisatie horen op de bereidheid om geld te doneren, gemedieerd door collectief psychologisch eigenaarschap van de organisatie. De multipele regressieanalyses en de mediatie regressieanalyses lieten geen significante effecten zien wanneer de bereidheid om tijd te doneren, in de vorm van tijd (vrijwilligerswerk doen) als uitkomstvariabele werd gebruikt. De theoretische en praktische implicaties, beperkingen van het onderzoek en suggesties voor vervolgonderzoek worden in dit onderzoek uitgebreidShow less
Dit onderzoek richt zich op het bevorderen van donatiegedrag onder vrijwilligers van non-profit organisaties. Het theoretisch model van het onderzoek stelt dat controle, prestige en...Show moreDit onderzoek richt zich op het bevorderen van donatiegedrag onder vrijwilligers van non-profit organisaties. Het theoretisch model van het onderzoek stelt dat controle, prestige en organisatorische competentie via respectievelijk collectief psychologisch eigenaarschap van de non-profit organisatie en identificatie met de non-profit organisatie invloed hebben op donatiebereidheid. Een cross-sectionele vragenlijst is afgenomen op Amazon Mechanical Turk onder vrijwilligers (n = 105) van non-profit organisaties afkomstig uit de Verenigde staten. De eerste multipele regressieanalyse toonde aan dat er geen directe positieve relatie van collectief psychologisch eigenaarschap van de organisatie met donatiebereidheid is, maar dat er wel een positieve directe relatie is van identificatie met de organisatie met donatiebereidheid. Een tweede multipele regressieanalyse toonde een directe positieve relatie van controle binnen de organisatie met collectief psychologisch eigenaarschap, geen direct effect van prestige op identificatie met de organisatie, en wel een directe positieve relatie van organisatorische competentie met identificatie van de organisatie. Mediatieregressieanalyse toonde een significant indirect positief effect van organisatorische competentie op donatiebereidheid via identificatie met de organisatie als mediator. Theoretische en praktische implicaties, en beperkingen en suggesties voor verder onderzoek, worden besproken.Show less
Het doel van dit onderzoek was meer kennis vergaren over de werking van psychologische mechanismen bij vrijwilligers van non-profit organisaties. Het onderzoek richtte zich op de mechanismen...Show moreHet doel van dit onderzoek was meer kennis vergaren over de werking van psychologische mechanismen bij vrijwilligers van non-profit organisaties. Het onderzoek richtte zich op de mechanismen psychologisch eigenaarschap van de organisatie en identificatie met de organisatie, met donatiebereidheid in de vorm van tijd en geld als hun veronderstelde uitkomstvariabele. Waargenomen controle en respect werden gebruikt als voorspellers van deze psychologische mechanismen. Het onderzoek had een cross-sectioneel design (eenmalige vragenlijst) en betreft volwassen vrijwilligers (n = 105) van een non-profit organisatie die lid zijn van het Amazon Mechanical Turk online platform. De eerste twee multipele regressieanalyses toonden aan dat zowel psychologisch eigenaarschap van de organisatie als identificatie met de organisatie een direct positief verband hebben met de donatiebereidheid in de vorm van tijd en geld. De derde multipele regressieanalyse, waarbij respect ook een predictor was, toonde aan dat waargenomen controle binnen de organisatie een direct positief verband heeft met psychologisch eigenaarschap van de organisatie. De vierde multipele regressieanalyse, waarbij controle ook een predictor was, toonde aan dat respect binnen de organisatie een direct positief verband heeft met de identificatie met de organisatie. De eerste twee mediatieregressieanalyses toonden aan dat de waargenomen controle een indirect positief verband heeft met de donatiebereidheid in de vorm van tijd en geld via psychologisch eigenaarschap van de organisatie. De laatste twee mediatieregressieanalyses toonden aan dat respect geen significante indirecte relatie had met de donatiebereidheid in de vorm van tijd en geld via identificatie met de organisatie. Verder zijn er theoretische en praktische implicaties, beperkingen, en suggesties voor verder onderzoek besproken.Show less
Dit onderzoek gaat over de invloed van psychologisch eigenaarschap van de organisatie en identificatie met de organisatie op de inzet van vrijwilligers bij non-profit organisaties. Daarnaast zijn...Show moreDit onderzoek gaat over de invloed van psychologisch eigenaarschap van de organisatie en identificatie met de organisatie op de inzet van vrijwilligers bij non-profit organisaties. Daarnaast zijn voorspellers van psychologisch eigenaarschap van de organisatie en identificatie met de organisatie onderzocht. Het was een cross-sectioneel vragenlijstonderzoek en de participanten waren vrijwilligers die werkzaam zijn bij non-profit organisaties (N=100), zij zijn gerekruteerd via Amazon Mechanical Turk. Een eerste multiple regressieanalyse liet zien dat identificatie met de organisatie direct en positief effect heeft op de inzet van vrijwilligers terwijl psychologisch eigenaarschap van de organisatie geen significant effect had op de inzet. Andere multiple regressieanalyses toonde dat baancomplexiteit en het gevoel van controle direct en positief effect hadden op psychologisch eigenaarschap van de organisatie, en dat prestige een positief effect had op identificatie met de organisatie. Participatie in besluitvorming had geen effect op psychologisch eigenaarschap en identificatie met de organisatie. De mediatie-analyse toonde dat, van de bovenstaande factoren, enkel prestige een indirect effect had op de inzet van vrijwilligers via identificatie met de organisatie. Theoretische en praktische implicaties en beperkingen en suggesties voor verder onderzoek worden besproken in dit onderzoek.Show less
Deze studie richt zich op de invloed van organisatie identificatie en psychologisch eigenaarschap van de organisatie en voorspellers op de bereidheid tot het verrichten van vrijwilligerswerk. Er is...Show moreDeze studie richt zich op de invloed van organisatie identificatie en psychologisch eigenaarschap van de organisatie en voorspellers op de bereidheid tot het verrichten van vrijwilligerswerk. Er is een cross-sectioneel vragenlijstonderzoek gedaan bij vrijwilligers van non-profitorganisaties met een gemiddelde leeftijd van 35,1 jaar (SD = 9,92). De deelnemers zijn gerekruteerd via Amazon Mechanical Turk (N=100). Enkelvoudige regressieanalyses toonde dat zowel psychologisch eigenaarschap van de organisatie als organisatie identificatie direct en significant relateerde aan de intentie om vrijwilligerswerk te blijven verrichten. Een eerste multipele regressieanalyse toonde een direct significant effect van respect, en een niet significant direct effect van prestige van de organisatie, op organisatie identificatie. Een tweede multipele regressieanalyse toonde een direct significant effect van zelfinvestering in de organisatie op psychologisch eigenaarschap van de organisatie, maar geen direct significant effect van psychologische veiligheid op psychologisch eigenaarschap van de organisatie. Mediatieregressieanalyse toonde een indirect significant effect van respect op de intentie om vrijwilligerswerk te blijven verrichten via organisatie identificatie als mediator. Een tweede mediatieregressieanalyse toonde een indirect significant effect van zelfinvestering in de organisatie op de intentie om vrijwilligerswerk te blijven verrichten via psychologisch eigenaarschap van de organisatie. Beperkingen en suggesties voor verder onderzoek worden besproken evenals de theoretische en praktische implicaties.Show less