De vraag die tijdens dit onderzoek centraal staat is: ‘welke voor- en nadelen op het gebied van begeleiding van spel ervaren onderwijsprofessionals uit de onderbouw bij het inzetten van spelend...Show moreDe vraag die tijdens dit onderzoek centraal staat is: ‘welke voor- en nadelen op het gebied van begeleiding van spel ervaren onderwijsprofessionals uit de onderbouw bij het inzetten van spelend leren in groep 3?’. Om antwoord te krijgen op deze vraag is er een literatuuronderzoek gedaan en zijn er 5 interviews afgenomen met onderwijsprofessionals, allen werkzaam op school x. Deze onderwijsprofessionals zijn allemaal betrokken bij de onderbouw van de basisschool. De uitkomsten van de interviews zijn gecodeerd en daaruit zijn de volgende uitkomsten gekomen. De onderwijsprofessionals gaven in de interviews aan dat zij over het algemeen positief zijn over het inzetten van spelend leren in groep 3. Een positieve houding van leerkrachten tegenover spelend leren is belangrijk bij het inzetten van spelend leren. De onderwijsprofessionals gaven ook aan dat zij spelend leren in groep 3 begeleiden op verschillende manieren, zij gaven aan te observeren, mee te spelen en impulsen te geven. Deze drie rollen zijn ook terug te vinden in de literatuur. Als voordeel van spelend leren gaven de onderwijsprofessionals aan goed leerlingen op hun eigen niveau te begeleiden. In de literatuur wordt vermeld dat om te differentiëren in de klas het belangrijk is om een stap terug te nemen als leerkracht en te observeren, dit wordt tijdens spelend leren vaak gedaan. Toch geven de onderwijsprofessionals ook aan dat het soms lastig is om in te schatten wanneer er impulsen gegeven moeten worden en wanneer de impulsen het spel juist onderbreken. Dit wordt ook bevestigd in de literatuur.Show less
Deze scriptie onderzoekt de opbrengsten van spelend leren in groep 3 op academisch en sociaal-emotioneel gebied en de factoren die deze opbrengsten kunnen beïnvloeden. In de literatuur wordt erg...Show moreDeze scriptie onderzoekt de opbrengsten van spelend leren in groep 3 op academisch en sociaal-emotioneel gebied en de factoren die deze opbrengsten kunnen beïnvloeden. In de literatuur wordt erg veel beschreven over de opbrengsten van spelend leren bij kleuters. Echter is er weinig bekend over deze opbrengsten in groep 3. Daarnaast zijn er weinig artikelen die geraadpleegd kunnen worden rondom de ervaringen met deze opbrengsten van onderwijsprofessionals in de praktijk. De onderzoeksvraag die is onderzocht luidt: Welke opbrengsten op academisch en sociaal-emotioneel gebied kunnen volgens onderwijsprofessionals worden bereikt door het inzetten van spelend leren in groep 3 en welke factoren zijn hierop van invloed? Er is een empirisch onderzoek uitgevoerd door middel van het afnemen van interviews bij vijf onderwijsprofessionals die betrokken zijn bij de onderbouw van het basisonderwijs. Er is geconcludeerd dat spelend leren volgens onderwijsprofessionals op academisch gebied kan bijdragen aan de ontwikkeling van rekenvaardigheden en de woordenschat. Spelend leren is echter minder geschikt om nieuwe, complexe vaardigheden mee aan te leren. Dit kan alleen in combinatie met directe instructie. Op sociaal-emotioneel gebied kan spelend leren volgens onderwijsprofessionals bijdragen aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden, probleemoplossend vermogen, zelfvertrouwen en motivatie. Factoren die volgens onderwijsprofessionals van invloed zijn op de opbrengsten die spelend leren met zich meebrengt, zijn onder andere de vormgeving van de begeleiding door de leerkracht tijdens het spel en de mogelijkheid voor de leerkracht om het spel te faciliteren. Om een beter passende spelomgeving te kunnen creëren is meer tijd en geld nodig. De resultaten van dit onderzoek suggereren dat het belangrijk is om spelend leren te integreren in het onderwijs aan groep 3 en tijd en ruimte te maken voor de leerkrachten om dit spel op een effectieve manier te kunnen organiseren.Show less
De effectiviteit van de leerstrategie ‘voorspellingen maken’ is al eerder onderzocht en aangetoond, maar nog niet tegenover een passieve leerstrategie gezet. Het maken van voorspellingen werd in...Show moreDe effectiviteit van de leerstrategie ‘voorspellingen maken’ is al eerder onderzocht en aangetoond, maar nog niet tegenover een passieve leerstrategie gezet. Het maken van voorspellingen werd in eerder onderzoek vergeleken met andere generatieve leerstrategieën. In het huidige onderzoek wordt het maken van voorspellingen vergeleken met een passieve strategie: herhalen. Hierbij werd er gekeken naar de invloed van deze leerstrategieën op het onthouden van numerieke feitjes. Dit onderzoek is uitgevoerd bij 111 participanten. De bedoeling was om inzicht te krijgen in het effect op verschillende leeftijdsgroepen, waarbij kinderen (10-13 jaar) vergeleken werden met jongvolwassenen (18-26 jaar). Daarnaast werd er in het huidige onderzoek gekeken naar het effect van prediction error (voorspellingsfout) op de leerprestaties in beiden leeftijdsgroepen. Ten slotte werd er onderzocht of goed gokken invloed heeft op de leerprestatie. Er werd een interactie-effect gevonden waarbij kinderen meer profiteerden van het maken van voorspellingen dan herhalen ten opzichte van jongvolwassenen. Bij jongvolwassenen was er geen significant verschil in het gebruik van leerstrategieën. Daarnaast werd gevonden dat zowel kinderen als jongvolwassenen beter presteren als er sprake is van verwachtingsconsistente voorspellingen en grote verwachtings-schendende voorspellingen. Er zou gesteld kunnen worden dat voorspellingen maken effectief is om te gebruiken bij het geven van instructie bij kinderen. Verder onderzoek is nodig om inzicht te krijgen in andere aspecten die invloed hebben op het maken van een voorspelling.Show less
Abstract Om de overgang van de kleuterklas naar groep drie te vergemakkelijken kan spelend leren worden in gezet in groep drie. De literatuur is echter alleen gericht op spelend leren in de...Show moreAbstract Om de overgang van de kleuterklas naar groep drie te vergemakkelijken kan spelend leren worden in gezet in groep drie. De literatuur is echter alleen gericht op spelend leren in de kleuterklas. Over spelend leren in groep drie is weinig bekend. Vandaar dat in deze casestudy kwalitatief onderzoek is gedaan naar de perceptie van onderwijsprofessionals over de vormgeving van spelend leren in groep drie. Hiervoor is een semigestructureerd interview afgenomen bij vijf onderwijsprofessionals (30-58 jaar) betrokken bij de onderbouw van school X. De onderwerpen die in het interview aan bod kwamen waren: definitie, doel, houding van de onderwijsprofessional, bekwaamheid over inzetten, rol van de leerkracht en opbrengsten van spelend leren. Spelend leren is een continuüm dat bestaat uit vijf vormen: vrij spel, onderzoekend spel, samenwerkend spel, spelenderwijs leren en leren door spelletjes. De rechterkant van het continuüm leent zich voor het aanbieden van leerstof en de linkerkant van het continuüm voor het verwerken van leerstof. Daarnaast is uit deze studie gebleken dat in groep drie een combinatie van spelend leren met directe instructie het meeste geschikt is. Vanwege bepaalde academische opbrengsten die alleen behaald kunnen worden met directe instructie en door spelend leren in te zetten om de betrokkenheid van de leerlingen te vergroten. De belangrijke rollen die de leerkracht heeft zijn: faciliteren, begeleiden en observeren van het spel. Uitdagingen die onderwijsprofessionals daarbij ervaren zijn het monitoren van de ontwikkeling van de leerlingen en het tekort aan tijd en middelen voor de voorbereiding van spelend leren. Al met al lijkt het mogelijk om spelend leren in groep drie in te zetten om de overgang van de kleuterklas naar groep drie te verkleinen.Show less