Competency-based intervention is an approach in youth services focusing on enhancing skills aligned with age-appropriate developmental tasks. It is employed across various contexts and for diverse...Show moreCompetency-based intervention is an approach in youth services focusing on enhancing skills aligned with age-appropriate developmental tasks. It is employed across various contexts and for diverse target populations. However, the extent of evidence supporting this method in literature is unclear. This thesis synthesizes multiple sources to provide a comprehensive overview of to which extend this topic has been researched: What is known about this methodology, its strengths and weaknesses, and the specific target groups under investigation? Through a narrative review, ten evidence-based and seven non-evidence-based sources have been integrated to present a holistic perspective on the field of competency-based intervention. Several sources have indicated that the application of this model is effective in improving behavior and psychosocial conditions, including youth residing in residential facilities, high-risk families, adolescents with severe psychiatric/behavioral issues, and elementary school children with antisocial behavior. Although indications have been found that this method brings many advantages in practice, it was concluded that there is not enough evidence for competence-based work in the literature due to limitations in the studies. There is a need for further research to assess the effectiveness of this widely used approach.Show less
Er is een landelijk significant effect van het gebruik van Twitter/X op het aantal voorkeurstemmen dat een kandidaat krijgt tijdens de Tweede Kamer verkiezingen. In deze studie zal worden nagegaan...Show moreEr is een landelijk significant effect van het gebruik van Twitter/X op het aantal voorkeurstemmen dat een kandidaat krijgt tijdens de Tweede Kamer verkiezingen. In deze studie zal worden nagegaan of dit ook geldt tijdens gemeenteraadsverkiezingen. De gemeenteraadsverkiezing van 2022 wordt als steekproef genomen. Hierbij zal ook het type tweets dat politici uitzenden, politiek of persoonlijk, worden meegenomen in de analyse. Hiervoor is een steekproef genomen uit de drie provincies uit de Randstad: de gemeente Capelle aan den IJssel (Zuid-Holland, 33 raadszetels), gemeente Haarlem (Noord-Holland, 39 raadszetels) en gemeente Utrecht (Utrecht, 45 raadszetels). De resultaten tonen aan dat er geen significant verband is tussen Twittergebruik en voorkeurstemmen in gemeenteraadsverkiezingen. Lijstpositie en of de kandidaat een vrouw is blijken, zoals eerder onderzoek ook reeds heeft uitgewezen, de belangrijkste voorspellers voor het behalen van voorkeurstemmen.Show less
Het India-Pakistan conflict is een van de langstlopende conflicten in de periode na de Tweede Wereldoorlog. Een van de factoren die invloed heeft op dit soort rivaliteitsconflicten is het...Show moreHet India-Pakistan conflict is een van de langstlopende conflicten in de periode na de Tweede Wereldoorlog. Een van de factoren die invloed heeft op dit soort rivaliteitsconflicten is het regimetype van de betrokken landen. In 2008 heeft zich in Pakistan een proces van democratisering plaatsgevonden. In de literatuur is geen eenduidigheid over de mogelijke invloed van een dergelijk proces. In dit onderzoek wordt met een analyse van interviews met politieke leiders gekeken of deze democratisering invloed heeft gehad op de manier hoe Pakistan en India zich tot elkaar verhouden. In lijn met de verwachtingen van de democratic peace theory stelt dit onderzoek dat de democratisering van Pakistan een de-escalerende werking op het conflict heeft gehad.Show less
In deze thesis staat de vraag centraal wat het relatieve belang is van de factoren geslacht, leeftijd, ervaring, partijervaring, het lokale karakter van de partij en de noodzakelijkheid van de...Show moreIn deze thesis staat de vraag centraal wat het relatieve belang is van de factoren geslacht, leeftijd, ervaring, partijervaring, het lokale karakter van de partij en de noodzakelijkheid van de partij voor een coalitiemeerderheid op de kans op voortijdig aftreden van wethouders om politieke redenen. Door middel van een logistische regressieanalyse is per variabele berekend wat de kans is dat wethouders wegens politieke redenen voortijdig besluiten af te treden. Uit de resultaten van deze analyse is gebleken dat de factor leeftijd als enige een significant effect had, waarbij een hogere leeftijd een hoger risico geeft op het voortijdig stoppen van wethouders. De overig geanalyseerde factoren hadden geen significant effect. Uit deze thesis kan geconcludeerd worden dat leeftijd een relevante factor is voor het voortijdig stoppen van wethouders. Ten tweede blijkt uit deze thesis dat er meer onderzoek moet worden gedaan naar verklaringen voor het voortijdig stoppen van wethouders wegens politieke redenen. Een voorstel is om deze verklaringen te zoeken in de ideologische verschillen tussen coalitiepartners.Show less
In deze scriptie wordt de federatiegemeente overwogen als alternatief voor gemeentelijke samenwerking door middel van gemeenschappelijke regelingen. Gemeenschappelijke regelingen geven te weinig...Show moreIn deze scriptie wordt de federatiegemeente overwogen als alternatief voor gemeentelijke samenwerking door middel van gemeenschappelijke regelingen. Gemeenschappelijke regelingen geven te weinig ruimte aan gemeenteraadsleden om gemeentelijke samenwerking aan te sturen. Hierdoor komt de democratische legitimiteit van de samenwerking in het geding. Een federatiegemeente is een samenwerking tussen gemeenten waarbij een aantal gezamenlijke taken worden ondergebracht bij een gezamenlijk bestuur. In dit bestuur zitten gekozen volksvertegenwoordigers om de samenwerking democratische legitimiteit te geven. De gemeenschappelijke regelingen en de federatiegemeente worden met elkaar vergeleken op basis van intrinsieke democratische waarden en de mate waarop ze aansluiten op de taken van gemeenten en gemeenteraden. De federatiegemeente is intrinsiek democratischer dan gemeenschappelijke regelingen en sluit beter aan op de taken van de gemeenteraad. De federatiegemeente is echter moeilijker op te zetten en biedt veel minder flexibele inzetbaarheid dan gemeenschappelijke regelingen. Hierdoor is het niet wenselijk om gemeenschappelijke regelingen te vervangen door federatiegemeenten.Show less
Er is in de (inter)nationale literatuur al veel onderzoek gedaan naar coalitievorming. Deze spitst zich voornamelijk toe op nationale overheden. Dit onderzoek richt zich op een schaars onderzocht...Show moreEr is in de (inter)nationale literatuur al veel onderzoek gedaan naar coalitievorming. Deze spitst zich voornamelijk toe op nationale overheden. Dit onderzoek richt zich op een schaars onderzocht fenomeen: de formatieperiode in gemeenten. Iedere vier jaar wordt een nieuwe gemeenteraad gekozen in de ruim 340 gemeenten in Nederland. Tegenwoordig kiest bijna de helft van de gemeenten voor een externe formateur ter begeleiding van de coalitievorming. Daarom is in dit onderzoek aan de hand van acht semigestructureerde interviews onderzocht welke factoren formateurs overwegen wanneer zij partijen uitnodigen voor coalitiegesprekken. Hierbij is gekeken naar verschillende door de literatuur aangedragen factoren, zoals hoe de onderhandelende partijen zich politiek verhouden, hoe de partijen willen samenwerken, welke rol het verleden en ervaring speelt en welke rol persoonlijke verhoudingen spelen. Uit het onderzoek is een aantal interessante bevindingen gekomen. Zo blijkt dat naast inhoudelijke verschillen persoonlijke verhoudingen en ervaringen een cruciale rol spelen in de formatiestrategie van formateurs. Daarnaast blijkt dat de theorie met betrekking tot nationale coalitievorming goed toepasbaar is op gemeenten.Show less