Achtergrond: Professionals binnen de Geestelijke Gezondheidszorg in Nederland gebruiken Serious Games nog te weinig. Ondanks dat de effectiviteit van Serious Games gunstig blijken te zijn binnen de...Show moreAchtergrond: Professionals binnen de Geestelijke Gezondheidszorg in Nederland gebruiken Serious Games nog te weinig. Ondanks dat de effectiviteit van Serious Games gunstig blijken te zijn binnen de psychotherapie. Wat weerhoudt professionals om Serious Games in te zetten? Onderzocht werd wat de attitude was van de professionals ten opzichte van de belemmeringen voor henzelf of de cliënten in het gebruiken van Serious Games. Methode: Doormiddel van een online vragenlijst werden professionals binnen de Geestelijke Gezondheidszorg in Nederland, waarbij zij enige vorm van therapie geven aan cliënten, gevraagd naar hun attitudes omtrent Serious Games. Resultaten: Gebleken is dat bijna een kwart (23.3 procent) van de professionals Serious Games niet willen inzetten. De voornaamste reden hiervoor bleek het hebben van onvoldoende kennis in Serious Games en onvoldoende vertrouwen in de effectiviteit van Serious Games. Daarnaast weerhield het professionals om Serious Games te gebruiken voor cliënten met complexe problematieken. Conclusie/discussie: Omdat professionals aangeven te weinig kennis te hebben van Serious Games, wordt geadviseerd om trainingen te ontwerpen om professionals nog beter te informeren over het gebruik van Serious Games binnen de Geestelijke Gezondheidszorg in Nederland. Ook wordt geadviseerd nader onderzoek te doen naar de professionals met een negatieve attitude van Serious Games.Show less