In dit onderzoek is gekeken naar de samenhang tussen acculturatievoorkeur, acculturatiediscrepanties en het welbevinden van migrantenjongeren met als mediërende variabele discriminatie. De...Show moreIn dit onderzoek is gekeken naar de samenhang tussen acculturatievoorkeur, acculturatiediscrepanties en het welbevinden van migrantenjongeren met als mediërende variabele discriminatie. De onderzoeksgroep is geworven via reguliere middelbare scholen en bestaat uit 39 Marokkaans-Nederlandse jongeren in de leeftijd van 13 tot en met 18 jaar, die onderwijs volgen op VMBO gemengde leerweg, VMBO theoretische leerweg en HAVO. Informatie werd verkregen middels een vragenlijst over acculturatiestrategieën, verwachtingen van de samenleving, discriminatie en welbevinden. De resultaten laten zien dat een voorkeur voor de separatiestrategie samenhangt met het welbevinden van de Marokkaans-Nederlandse jongeren. Discriminatie bleek niet te mediëren tussen de acculturatievoorkeur en welbevinden van de Marokkaans-Nederlandse jongeren en tussen de acculturatiediscrepanties en het welbevinden van deze jongeren.Show less
Research master thesis | Developmental Psychopathology in Education and Child Studies (research) (MSc)
open access
2018-07-01T00:00:00Z
The aim of the present study was to examine the concept of social defeat in a human sample. Relationships between an ethnic minority position, implicit and explicit self-esteem, heart rate, skin...Show moreThe aim of the present study was to examine the concept of social defeat in a human sample. Relationships between an ethnic minority position, implicit and explicit self-esteem, heart rate, skin conductance, and social support were examined. In addition, the relationship between self-reported behavioral problems on the one hand, and self-esteem and physiology on the other hand was explored. The sample consisted of 56 male adolescents 12-18 years of age, who were divided, based on self-report behavioral problems into a high and low risk group. The implicit association task and the Rosenberg self-esteem scale were used to measure self-esteem. Measures of heart rate and skin conductance were collected during an affective research paradigm. There were no relationships between an ethnic minority position and any of the behavioral measures. Individuals reporting a significant degree of behavioral problems had lower explicit self-esteem. Average heart rate was found to be related to internalizing behavior in a low-risk group regardless of SES, self-esteem or social support. Social support did diminish the effect of average heart rate on externalizing behavior in the low-risk group. In conclusion, no clear picture of the social defeat concept is revealed by this study, more research is required.Show less
Met dit onderzoek is er een antwoord gezocht op de onderzoeksvraag in hoeverre er een verschil bestaat in het normbesef tussen Nederlandse, Turks-Nederlandse en Turkse scholieren tussen de 12 en 18...Show moreMet dit onderzoek is er een antwoord gezocht op de onderzoeksvraag in hoeverre er een verschil bestaat in het normbesef tussen Nederlandse, Turks-Nederlandse en Turkse scholieren tussen de 12 en 18 jaar en of het geslacht van de jongeren daarbij een rol speelt. De onderzoeksgroep bestond in totaal uit 721 scholieren. Voor dit onderzoek hebben de Nederlandse scholieren (N = 322), de Turks-Nederlandse scholieren (N = 162) en de Turkse scholieren (N = 237) de Normbesef Vignetten ingevuld. Waarbij het behalen van een lage gemiddelde normscore overeenkomt met een hoog normbesef. Uit de resultaten is gebleken dat de Turkse scholieren verschillen in het normbesef van zowel de Turks-Nederlandse scholieren als de Nederlandse scholieren. Geslacht lijkt ook samen te hangen met normbesef. Er lijkt geen interactie-effect van land/herkomst en geslacht te bestaan voor het normbesef.Show less
In dit artikel wordt ingegaan op de relatie tussen acculturatie en het welbevinden van 64 13-18 jarige jongeren van het VMBO en het HAVO met een Marokkaanse of Turkse afkomst, waarbij waargenomen...Show moreIn dit artikel wordt ingegaan op de relatie tussen acculturatie en het welbevinden van 64 13-18 jarige jongeren van het VMBO en het HAVO met een Marokkaanse of Turkse afkomst, waarbij waargenomen discriminatie is meegenomen als mediator en etniciteit als moderator. Tevens is er een vergelijking gemaakt met een tweede respondentengroep, bestaande uit 40 jongeren met een Surinaamse of Antilliaanse afkomst. De respondenten zijn afkomstig van zeven middelbare scholen uit voornamelijk de Randstad. De data is verzameld middels een vragenlijst. In diverse delen van de vragenlijst wordt aandacht besteed aan het welbevinden van de jongeren, acculturatievoorkeuren, de mate waarin acculturatiediscrepanties worden ervaren en de mate waarin discriminatie wordt waargenomen. Uit het onderhavige onderzoek komt naar voren dat de separatievoorkeur van de jongeren een voorspellende waarde heeft op het welbevinden. Ook is er een samenhang gevonden tussen de etniciteit van de jongeren en de mate waarin zij een integratiediscrepantie ervaren. Discriminatie blijkt geen mediator te zijn in de relatie tussen acculturatie en het welbevinden van de jongeren en ook etniciteit blijkt geen verklaring te bieden voor de samenhang tussen acculturatiestrategieën en de bijbehorende discrepanties.Show less
Doel van dit onderzoek is het geven van inzicht in de relaties tussen het normbesef, psychosociale problemen, gedragsproblemen en pro-sociaal gedrag bij jongeren. Met behulp van een vragenlijst...Show moreDoel van dit onderzoek is het geven van inzicht in de relaties tussen het normbesef, psychosociale problemen, gedragsproblemen en pro-sociaal gedrag bij jongeren. Met behulp van een vragenlijst,samengesteld met o.a. Normbesef Vignetten en de SDQ (Strength and Difficulties Questionnaire), zijn de antwoorden van 483 jongeren tussen de 12 en 18 jaar op vier scholen van het Voortgezet Middelbaar Onderwijs in Zuid-Holland onderzocht. Uit dit onderzoek blijkt dat jongens een lager normbesef hebben dan meisjes en dat leeftijd geen samenhang vertoont met de mate van het normbesef. Daarnaast blijkt dat wanneer het normbesef lager is, de gedragsproblemen en normoverschrijdende gedragingen van jongeren vaker voorkomen. Ook blijkt een negatieve samenhang te bestaan tussen pro-sociaal gedrag en normbesef enerzijds en gedragsproblemen anderzijds. Er is geen moderatie (versterkend of verzwakkend) effect gevonden voor pro-sociaal gedrag op de relatie tussen normbesef en gedragsproblemen.Show less