De meeste landen in de regio van Latijns-Amerika zijn omstreeks 1980 democratieën geworden (d’Agostino, 2005: 94-99). Theoretici als Diamond beweren dat democratie een goed iets is, doordat de...Show moreDe meeste landen in de regio van Latijns-Amerika zijn omstreeks 1980 democratieën geworden (d’Agostino, 2005: 94-99). Theoretici als Diamond beweren dat democratie een goed iets is, doordat de regering moet luisteren naar het volk om aan de macht te kunnen blijven. Zo worden de wensen van het grootste deel van de bevolking beter gerespecteerd (Diamond, 1999: 3-7). Desalniettemin kost het veel moeite om tot een goed werkende democratie te komen. Ondanks dat er vrije verkiezingen worden gehouden, blijkt er tot aan de eeuwwisseling toch veel te schorten aan de democratieën in Latijns-Amerika (Diamond, 1999: 31-34). Uit cijfers van Freedomhouse blijkt in Centraal-Amerika veelal geen verbetering of zelfs een lichte verslechtering te zijn opgetreden in het functioneren van de democratie . Diamond beweert dat vooruitgang niet goed kan worden bewerkstelligd, doordat de uitvoerende macht te sterk is in deze landen. Deze leiders zouden democratisering tegenhouden voor eigen gewin (Diamond, 1999: 32-35). Wel zijn er organisaties actief in Centraal-Amerika deze jonge democratieën te helpen bij het democratiseringsproces. Deze organisaties leveren hulp in landen die een freedomhouse score lager dan 2.5 hebben . Een ‘freedom’ waardering van 1 is het meest democratisch en een waardering van 7 is het meest dictatoriaal. Alle landen die niet hoger dan 2.5 scoren en dus niet het embleem ‘Free’ krijgen, ontvangen hulp bij de democratisering. Ondanks de geleverde hulp in de landen met lagere ‘Freedom’ waardering, blijkt in vele landen geen vooruitgang te zijn geboekt en in sommige gevallen is zelfs sprake van een achteruitgang in deze waardering . Een van de landen waar de score relatief gelijk is gebleven is Guatemala. In dit paper zal ik Guatemala onderzoeken, omdat dit het grootste land in Centraal-Amerika is en omdat Guatemala samen met Honduras en Nicaragua de laagste ‘Freedom’ waardering van de regio heeft gekregen . Er is dus nog veel ruimte voor verbetering op het gebied van democratisering in dit land. Toch lijkt het land door economische voorspoed een grotere kans te hebben een democratie te blijven.Show less
Botswana wordt gezien als de ‘miracle’ van Afrika. Het land wordt geprezen om haar stabiele democratie en economische welvaart. Binnen het Afrikaanse perspectief wordt Botswana gezien als een...Show moreBotswana wordt gezien als de ‘miracle’ van Afrika. Het land wordt geprezen om haar stabiele democratie en economische welvaart. Binnen het Afrikaanse perspectief wordt Botswana gezien als een koploper en als een grote uitzondering op het gebied van democratisch succes (du Toit, 1995: 71). Het land is andere buurlanden ver vooruit. Volgens de auteur Diamond is er een nieuwe golf van democratisering in Afrika mogelijk wanneer andere landen het voorbeeld van Botswana volgen (1999: 270). Deze auteur stelt dat het land uitblinkt op het gebied van competente politieke leiding (1999: 270). Botswana is een uitzonderlijke casus te noemen, omdat er in andere Afrikaanse landen veelal geen sprake is van democratie en politieke vrijheden. Dit is ook het geval in de buurlanden van Botswana. In vrijwel de hele regio is er een gebrek aan naleving van wetten en schending van bepaalde vrijheden en rechten van de bevolking. Daarnaast is er over het algemeen sprake van corruptie, armoede en inkomensongelijkheid in de Sub-Sahara (Freedom House, 2007). In deze landen lijkt de kans op democratie niet erg waarschijnlijk. Botswana lijkt echter een uitzondering op de regel te zijn. De vraag die rijst is hoe democratisch het land nou echt te noemen is. Om dit te onderzoeken wordt Botswana getoetst aan de hand van bestaande theorieën over democratie. In de scriptie richt ik me op het beantwoorden van de volgende vraag: Hoe kunnen we verklaren dat Botswana democratisch is gebleven ondanks ongunstige voorwaarden?Show less
Deze paper beschrijft de het proces van vrouwenbesnijdenis bestrijding in Mali, Mauritanië en Somalië. Hierbij is ook gekeken in hoeverre deze regimes gevoelig zijn voor druk van binnenlandse en...Show moreDeze paper beschrijft de het proces van vrouwenbesnijdenis bestrijding in Mali, Mauritanië en Somalië. Hierbij is ook gekeken in hoeverre deze regimes gevoelig zijn voor druk van binnenlandse en transnationale organisaties tijdens de bestrijding van vrouwenbesnijdenis.Show less
In een steeds sterker geglobaliseerde wereld worden mensen beïnvloed door de gevolgen van besluiten die staten waarvan zij geen onderdeel uitmaken, nemen. In deze scriptie wordt een poging gedaan...Show moreIn een steeds sterker geglobaliseerde wereld worden mensen beïnvloed door de gevolgen van besluiten die staten waarvan zij geen onderdeel uitmaken, nemen. In deze scriptie wordt een poging gedaan een manier te vinden om ons handelen en de consequenties daarvan te rechtvaardigen tegenover degenen die geen onderdeel van onze staat uitmaken.Show less
This thesis assesses how Direct Democracy influences Political Tolerance. It focuses on five Western democracies, i.e. Australia, Sweden, Finland, Switzerland and New Zealand. While the original...Show moreThis thesis assesses how Direct Democracy influences Political Tolerance. It focuses on five Western democracies, i.e. Australia, Sweden, Finland, Switzerland and New Zealand. While the original hypothesis that Political Tolerance is more likely in more direct democracies due to a learning effect could not be confirmed, it reveals that the issues at hand appear to be much more complex. The findings indicate that, given the issues voted on are not too diverse, respondents living in more direct democracies are more likely to allow their least-liked group to hold public office. This might indeed be due to a greater likelihood of being exposed to democratic norms, by having alternative channels to resolve conflict and by having the option to exercise a certain control over what is decided at system-level.Show less
In dit onderzoek wordt ingegaan op de mate van congruentie van preferenties tussen de kiezer en het parlement ten aanzien van postmaterialisme. In de Nederlandse parlementaire democratie kan...Show moreIn dit onderzoek wordt ingegaan op de mate van congruentie van preferenties tussen de kiezer en het parlement ten aanzien van postmaterialisme. In de Nederlandse parlementaire democratie kan vertegenwoordiging worden bezien vanuit verscheidene dimensies. De mate van congruentie op de postmaterialistische dimensie wordt onderzocht aan de hand van de dimensionaliteit in het politieke spectrum, partijpolitieke waarden, sociologische factoren en institutionele factoren. De daadwerkelijke resultaten komen tot stand door kiezersonderzoek te vergelijken met standpunten in de Algemene Beschouwingen van de jaren '80 tot het begin van het nieuwe millennium. Dergelijk onderzoek naar congruentie is niet eerder uitgevoerd met betrekking tot postmaterialisme.Show less
In dit artikel wordt onderzocht of Rawls zijn rechtvaardigheidsprincipes uit A Theory of Justice toepast op de familie, en zo gender gelijkheid bevordert. Ik beargumenteer dat Rawls zijn principes...Show moreIn dit artikel wordt onderzocht of Rawls zijn rechtvaardigheidsprincipes uit A Theory of Justice toepast op de familie, en zo gender gelijkheid bevordert. Ik beargumenteer dat Rawls zijn principes niet toepast op de familie. De familie creëert een dilemma in de theorie van Political Liberalism. Om het reasonable pluralism van Political Liberalism te handhaven ziet Rawls af om zijn rechtvaardigheidstheorie toe te passen op de familie.Show less
In deze scriptie is het gedrag van de Eerste Kamer bij het verwerpen van wetsvoorstellen geanalyseerd. De argumentatie van de Eerste Kamer is daarvoor vergeleken met die van de Tweede Kamer en...Show moreIn deze scriptie is het gedrag van de Eerste Kamer bij het verwerpen van wetsvoorstellen geanalyseerd. De argumentatie van de Eerste Kamer is daarvoor vergeleken met die van de Tweede Kamer en vervolgens zijn de verschillen tussen de argumentatie gekoppeld aan functies van de Eerste Kamer.Show less