Dit onderzoek bestaat uit een literatuur- en observationeel onderzoek. De twee onderzoeksvragen die hierbij centraal staan, luiden als volgt: “Welke leselementen die het probleemoplossend vermogen...Show moreDit onderzoek bestaat uit een literatuur- en observationeel onderzoek. De twee onderzoeksvragen die hierbij centraal staan, luiden als volgt: “Welke leselementen die het probleemoplossend vermogen stimuleren bij basisschoolleerlingen zijn bekend in de literatuur?” en “Hoe vaak komen deze leselementen voor tijdens de bovenbouwvakateliers van de Noordwijkse Methode?” Bij de Noordwijkse Methode krijgen leerlingen in de ochtend les over de basisvakken en in de middag wordt tijd besteed aan de overige vakken in vakateliers onder leiding van gespecialiseerde leerkrachten. Tijdens de vakateliers werken leerlingen binnen een overkoepelend thema en wordt gebruik gemaakt van de denkbubbels die centraal staan in de Noordwijkse Methode. Dit zijn een set vragen waarmee alle aspecten van onderzoekend leren aan bod komen (De Noordwijkse Methode, 2021a). Binnen de denkbubbels wordt gestreefd om probleemoplossend vermogen te stimuleren. De eerste onderzoeksvraag wordt beantwoord middels het literatuuronderzoek, waarvoor in de literatuur is gezocht naar stimulerende leselementen voor het probleemoplossend vermogen. Er zijn verschillende zoekmachines en zoektermen gebruikt om de betrouwbaarheid van het literatuuronderzoek te waarborgen. Vervolgens is op basis van dit onderzoek een observatieformulier van vijftien observatiepunten opgesteld dat gebruikt is tijdens de observaties. Aan de hand van de verkregen data van dit observatieonderzoek is de tweede onderzoeksvraag beantwoord. Tijdens zeven vakateliers zijn zeven verschillende leerkrachten geobserveerd, deze observaties duurden tussen de 60 en 105 minuten. De geobserveerde vakateliers bestonden uit zowel reguliere vakateliers als verwerkingslessen. Bij verwerkingslessen moeten leerlingen laten zien welk leerdoel zij geleerd hebben, als afsluiting van het thema en krijgen zij geen uitleg. Uit de observaties bleek dat leerkrachten sommige leselementen, zoals inspelen op voorkennis, conceptuele uitleg en scaffolding vaak toepasten. De leselementen het aanbieden van realistische problemen, toepassen van modeling door de leerkracht, samenwerken van leerlingen, visueel denken van leerlingen, en het gebruik van wijsgebaren door de leerkracht werden echter door weinig leerkrachten toegepast. Voor het leselement motivatie geldt dat sommige leerkrachten dit leselement vaak toepasten en anderen zelden. Daarnaast is onderzocht of er een verschil was tussen de leselementen die werden toegepast in een regulier vakatelier en in een verwerkingsles. Hieruit bleek dat bij de leselementen inspelen op voorkennis, probleem identificeren, en scaffolding een significant verschil was. Deze leselementen kwamen gemiddeld vaker voor tijdens de reguliere vakateliers dan in de verwerkingslessen. Op basis van het onderzoek kan geconcludeerd worden dat leerkrachten van de Noordwijkse Methode veel stimulerende leselementen van probleemoplossend vermogen toepassen. Een aantal leselementen worden echter onvoldoende toegepast. Dit zijn onder andere realistische problemen, modeling, samenwerken, visueel denken, en wijsgebaren. Daarom wordt geadviseerd om leerkrachten de mogelijkheid te geven om hun kennis te vergroten en te oefenen met het toepassen van alle stimulerende leselementen. Dit geldt zowel voor de reguliere vakateliers als voor de verwerkingslessen. De Noordwijkse Methode kan dit realiseren door de self-efficacy van leerkrachten te vergroten, bijpassende studiedagen in te richten, en de leselementen in de denkbubbels te implementeren.Show less
Het doel van dit onderzoek is om te inventariseren in hoeverre leerkrachten van groep 6, 7 en/of 8, die werken volgens De Noordwijkse Methode, effectieve geheugenstrategieën in de klas...Show moreHet doel van dit onderzoek is om te inventariseren in hoeverre leerkrachten van groep 6, 7 en/of 8, die werken volgens De Noordwijkse Methode, effectieve geheugenstrategieën in de klas implementeren. Hiervoor is een literatuuronderzoek verricht naar klassikale effectieve geheugenstrategieën, waarbij een koppeling gemaakt is tussen de geheugenstrategieën en de stappen van het Fundamenteel Leermodel (FLM). Verder is een vragenlijst afgenomen om te bepalen in hoeverre leerkrachten gebruik maken van deze geheugenstrategieën. In de literatuur zijn zeven klassikale effectieve geheugenstrategieën gevonden: actief leren, begripvol leren, betekenisvol leren, herhalen en oefenen, multimediaal werken, kennis organiseren, en voorkennis ophalen. Uit de vragenlijst is gebleken dat de genoemde geheugenstrategieën voldoende worden toegepast, afgezien van multimediaal werken. Een advies aan opdrachtgevers is om inzichtelijk te maken op welke manier klassikale effectieve geheugenstrategieën toegepast kunnen worden binnen de stappen van het FLM, door bijvoorbeeld een poster of checklist te maken. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van de tabel ‘Praktische suggesties voor toepassing van effectieve klassikale geheugenstrategieën binnen het Fundamenteel Leermodel’.Show less
In dit bachelorproject is aan de hand van literatuuronderzoek onderzocht welke leselementen probleemoplossend vermogen stimuleren. Op basis van observaties is gekeken in hoeverre leerkrachten van...Show moreIn dit bachelorproject is aan de hand van literatuuronderzoek onderzocht welke leselementen probleemoplossend vermogen stimuleren. Op basis van observaties is gekeken in hoeverre leerkrachten van de Noordwijkse Methode deze leselementen toepassen tijdens de vakateliers.Show less