Bachelor thesis | Afrikaanse talen en culturen (BA)
closed access
Deze scriptie analyseert de berichtgeving van twee Ghanese kranten met betrekking tot politica en voormalig First Lady Nana Konadu Agyeman-Rawlings. Tevens staan twee vergelijkingen centraal. Ten...Show moreDeze scriptie analyseert de berichtgeving van twee Ghanese kranten met betrekking tot politica en voormalig First Lady Nana Konadu Agyeman-Rawlings. Tevens staan twee vergelijkingen centraal. Ten eerste worden de twee kranten met elkaar vergeleken, een staatskrant en een private krant. Ten tweede wordt de berichtgeving omtrent Nana Konadu vergeleken met de berichtgeving van twee Amerikaanse media omtrent Hillary Clinton, ook een politica en voormalig First Lady.Show less
Bachelor thesis | Afrikaanse talen en culturen (BA)
closed access
In Afrika bestaat geschreven literatuur nog niet heel lang1. De meeste verhalen werden oraal overgedragen. Je kan je voorstellen hoe ouders hun kinderen verhalen voor het slapengaan vertelden...Show moreIn Afrika bestaat geschreven literatuur nog niet heel lang1. De meeste verhalen werden oraal overgedragen. Je kan je voorstellen hoe ouders hun kinderen verhalen voor het slapengaan vertelden waarin allerlei normen en waarden zijn verwerkt. Ikzelf kreeg onder andere de verhalen van Vrouw Holle en De Mooiste Vis Van De Zee te horen. Hierdoor werd me verteld dat goedheid een waardevolle eigenschap is, en dat vrienden belangrijker zijn dan schoonheid. Deze sprookjes zijn natuurlijk bedoeld om normen en waarden bij te brengen, maar dit soort verhalen reflecteren natuurlijk ook de maatschappij waarin ze worden verteld. Het is niet alleen maar vermaak. Volgens Finnegan zijn ze ook wetenschappelijke aandacht waardig en helpen ze bij het begrijpen van culturen (1970: 25-47).Show less
Research master thesis | African Studies (research) (MA)
open access
For many Malawians the concept of home is strongly associated with the rural areas and one’s (supposedly rural) place of birth. This ‘grand narrative about home’, though often reiterated, doesn’t...Show moreFor many Malawians the concept of home is strongly associated with the rural areas and one’s (supposedly rural) place of birth. This ‘grand narrative about home’, though often reiterated, doesn’t necessarily depict lived reality. Malawi’s history of movement and labor migration coupled with contemporary rapid urbanization makes that the amount of people whose lives do not fit this grand narrative, is increasing fast. In the current context of extreme poverty, destitution and devastation – the latter due to the flash floods of January 2015 – slum areas in Blantyre city are growing and so is the number of street children and youth. Some of them are taken in by organizations such as the Samaritan Trust; a street children shelter. This program aims at taking street youth home by ‘reintegrating’ them in their (rural) communities. When asked, the majority of (former) street youth adhere to the grand narrative and state their home to be in a rural village. Yet at the same time, this home is a place they intentionally left and do not wish to (currently) return to. Hence they are generally depicted as ‘homeless’. I wondered: how do (former) street youth in Blantyre, Malawi, engage with ‘the grand narrative about home’ in trying to imagine their ‘becoming at home’ in the city? My thesis departs from the idea that (the search for) home is an integral part of the human condition. During eight months of ethnographic fieldwork in Blantyre, Malawi, I used qualitative methods – mainly interviews and participant observation – to come to an understanding of the meaning of home for (former) street youth. Some of them, the street girls, currently reside at Samaritan Trust and the former street youth are boys who formerly resided there. Their home-making practices in relation to a marginalized socio-economic position in an overall challenging economic context point towards more fluid and diverse constructions of home that exist alongside the grand narrative without rendering it obsolete. Under pressure, (former) street youth paradoxically attempt to solidify home – even though home remains fluid in practice. These attempts assist in coping with life in liquid modernity while they are at the same time fraught with contradictions, especially when these solidifications are themselves solidified in policies. These policies subsequently hamper (former) street youth’s becoming at home in town by following the grand narrative and thus confining their homes to rural areas. I conclude that home can best be seen as a fluid field of tensions (re)created in the everyday, thus leaving space for both (former) street youth’s roots and routes. An alternative way in which (former) street youth try to become at home in the city is by searching for a romantic partner to co-construct this (future) home with.Show less
Research master thesis | African Studies (research) (MA)
open access
La ville historique de Grand-Bassam est inscrite au patrimoine mondial de l’UNESCO depuis le 29 juin 2012. Elle comprend le Quartier France, première capitale coloniale française en Côte d’Ivoire,...Show moreLa ville historique de Grand-Bassam est inscrite au patrimoine mondial de l’UNESCO depuis le 29 juin 2012. Elle comprend le Quartier France, première capitale coloniale française en Côte d’Ivoire, et un village de l’ethnie N’zima. Ce mémoire s’intéresse à la question de l’appropriation symbolique du Quartier France par les habitants de la ville historique. Une recherche qualitative a été menée à travers une méthodologie qui combine entretiens d’experts avec des acteurs clés, entretiens semi-directifs avec les habitants et observations directes et indirectes sur le terrain. Elle met en exergue l’existence d’une appropriation symbolique dont les modalités diffèrent selon deux groupes majeurs: les allogènes et N’zima "déracinés" du Quartier France qui développent un marquage trace de l’espace, et les autochtones du village N’zima qui expriment à la fois un marquage trace et un marquage présence matérialisé par la célébration de la fête de l’Abissa.Show less