Deze BA-scriptie doet onderzoek naar wat de Olympische Spelen in 2008 voor Beijing hebben betekend. De auteur beantwoordt de vraag in hoeverre de Olympische Spelen hebben geleid tot een...Show moreDeze BA-scriptie doet onderzoek naar wat de Olympische Spelen in 2008 voor Beijing hebben betekend. De auteur beantwoordt de vraag in hoeverre de Olympische Spelen hebben geleid tot een nalatenschap (legacy) op milieukundig, economisch en stedenbouwkundig gebied. Door een raamwerk voor het in kaart te brengen van nalatenschap toe te passen op de literatuur over dit onderwerp, concludeert de auteur dat de Olympische Spelen in Beijing hebben bijgedragen aan een versnelde verbetering van het milieu en van de infrastructuur. Daarnaast hebben de Spelen gezorgd voor de bouw van accommodaties, waarvan een deel nog wordt gebruikt, een deel niet meer wordt gebruikt en een ander deel opnieuw kan worden gebruikt voor de aankomende Olympische Spelen in 2022. Tot slot hebben de Spelen gezorgd voor nieuwe woningen door de bouw van het Olympische Dorp én hebben ze niet geleid tot een schuldenlast, ondanks het feit dat ze niet hebben bijgedragen aan een groei van het toerisme; voor andere steden die de Spelen hebben georganiseerd heeft dat tot problemen geleid.Show less
Dit bachelor werkstuk onderzoekt het consumptiegedrag van Chinese toeristen in outlet stores. Een outlet store is een winkel waar niet-courante collecties van (Westerse) merkproducten worden...Show moreDit bachelor werkstuk onderzoekt het consumptiegedrag van Chinese toeristen in outlet stores. Een outlet store is een winkel waar niet-courante collecties van (Westerse) merkproducten worden verkocht voor 30% tot 70% van de oorspronkelijke prijs. Aangezien er nog geen eerder onderzoek is gedaan naar het consumptiegedrag van Chinese toeristen in outlet stores, ben ik zelf onderzoek gaan doen in de Designer Outlet Roermond, het grootste outlet center van Nederland en onderdeel van McArthurGlen Designer Outlets. Bij dit onderzoek werden Chinese toeristen gevraagd een enquête in te vullen, waarbij ze hun mening moesten geven over merkproducten in outlet stores. Aan de hand van de resultaten van deze enquêtes kan geconcludeerd worden dat: (1) Chinese toeristen de symbolische waarde van een Westers merkproduct uit een outlet store niet minder vinden dan uit een flagship store; (2) sociale status een steeds minder belangrijke reden is om merkproducten te kopen; (3) de Designer Outlet Roermond is succesvol in het verlenen van gastvrijheid aan de ChinezenShow less
Although many studies have researched consumer purchasing behaviour in general, relatively few studies on car purchasing behaviour are publically available. Also, purchasing behaviour studies...Show moreAlthough many studies have researched consumer purchasing behaviour in general, relatively few studies on car purchasing behaviour are publically available. Also, purchasing behaviour studies focusing on both car segments and cross-cultural car purchasing behaviour are limited available. Nor did these studies include the role of materialism in their research on car buying decision making process. In addition, no study has yet conducted research on the comparison of Sino-European car segment buying behaviour. Besides contributing to the corporate automotive sector, this bachelor thesis is written in the context of Chinese Consumption Culture, with the aim to extend the existing academic literature on cross-cultural consumption behaviour by researching and identifying to what extent differences in consumer characteristics – including culture (Dutch versus urban Chinese) and materialism - affect the consumer’s car segment buying decision making process. Overall, the results have proven that (1) cultural differences between Chinese and Dutch (Non-Chinese) people affect differences regarding the consumer’s car segment buying decision in the following manner: Chinese cultural concepts Face, Family relationships and Sense of shame are positively correlated with Car segment. This implies-, that the higher the score on Chinese culture is, the higher the score on Car segment. Chinese-national respondents in this study generally scored higher on Chinese culture than Dutch nationals. Thus, culture differences affect differences in the consumer’s car segment buying decision. (2) Differences in Materialism as consumer characteristic do also influence the consumer’s car segment buying decision. The more materialistic, the higher the car segment. Thus, differences on materialism affect differences regarding the consumer’s car segment buying decision. (3) Multiple consumer characteristics may interact, causing a leverage or “turbo” effect regarding the consumer’s car segment buying decision. For example, if a person is both Chinese and highly materialistic, a leverage effect takes place on car segment buying decision – thus scoring higher on car segment than cases with no interaction.Show less