De werking van alternatieve therapieën zoals acupunctuur wordt vanuit de medische wereld verklaart door het placebo-effect. Maar is deze verklaring toereikend? En hoe komt placebo-effect eigenlijk...Show moreDe werking van alternatieve therapieën zoals acupunctuur wordt vanuit de medische wereld verklaart door het placebo-effect. Maar is deze verklaring toereikend? En hoe komt placebo-effect eigenlijk tot stand? Het vakgebied van de religiewetenschappen is bekend met onderzoek naar genezingsrituelen en met de werkzaamheid van ritueel. Een religiewetenschappelijk onderzoek naar de werking van alternatieve therapie kan de beperkte zoektocht naar de medische verklaring van placebo-effect verdiepen door de focus te leggen op een bredere uitleg over hoe rituelen werkzaam zijn in de beleving van onze gezondheid en zo onze gezondheid beïnvloeden. Dit onderzoek poogt een antwoord te geven op de vraag: Wat is de rol van ritueel bij het placebo-effect in alternatieve therapie? In plaats van de medische verklaarbaarheid wordt de werkzaamheid van ritueel, van alternatieve therapie en van placebo centraal gezet. In dit onderzoek worden theorieën omtrent placebo-effect en ritueel getoetst aan drie casussen die alle drie acupunctuur betreffen.Show less
Dit onderzoek gaat over vrouwenbesnijdenis in Nederland. Het onderzoekt de islamitische status van vrouwenbesnijdenis en bekijkt wat de gevolgen hiervan zijn voor het Nederlands recht en beleid. Op...Show moreDit onderzoek gaat over vrouwenbesnijdenis in Nederland. Het onderzoekt de islamitische status van vrouwenbesnijdenis en bekijkt wat de gevolgen hiervan zijn voor het Nederlands recht en beleid. Op basis van de Koran en hadith en meningen en fatwa’s van islamitische geleerden kan geconcludeerd worden dat er geen eenduidige opinie over vrouwenbesnijdenis bestaat vanuit de islam. Het kan daarom soms als religieus gebruik gedefinieerd worden. Volgens het Nederlands recht in meisjesbesnijdenis strafbaar, omdat het een vorm van mutilatie is. Religie kan hierbij niet als rechtvaardigingsgrond optreden, omdat mutilatie de vrijheid van religie beperkt. Naar mijn mening zou het recht wat betreft enkele lichtere vormen van meisjesbesnijdenis versoepeld kunnen worden. Het beleid van de Nederlandse overheid in de periode 2003-2014 is geanalyseerd aan de hand van het model van Wilson. Op basis van deze analyse en de voorgaande hoofdstukken kan ik concluderen dat het doel van de overheid moet zijn: het veranderen van de interne dynamiek van de gemeenschappen waar vrouwenbesnijdenis voorkomt. De overheid moet zich meer richten op de cultuur en religie van deze gemeenschappen met behulp van organisaties. Tot slot zou een lichte, symbolische inprikking van de clitoris als ‘tussenstation’ kunnen functioneren in het proces van het laten verdwijnen van vrouwenbesnijdenis.Show less