Een verhandeling over de politieke stijl van Bolkesteins optreden tijdens het nationale minderhedendebat (gestart met een krantenartikel van F. Bolkestein in 1990)
When, in March 1996, the Howard Government emerged victorious in the Australian federal election, it was the first such victory by the coalition of the Liberal and National Party at the federal...Show moreWhen, in March 1996, the Howard Government emerged victorious in the Australian federal election, it was the first such victory by the coalition of the Liberal and National Party at the federal level since 1980. This coalition would go on to win a further four elections and, when John Howard was finally defeated at the polls in December 2007, he had become the nation’s second longest serving Prime Minister. Among all the doubtlessly important determinants of Howard’s political success, there is one that sets him apart from his predecessors in the Australian conservative tradition: his frequent and impassioned appeals to Australia’s history and national identity. This thesis addresses two principal questions, one to do with history, the other with social theory. The historical question asks what factors account for this successful realignment between politicians and national identity. The theoretical question concerns national identity itself, as a more general phenomenon in social life. Social theorists have long debated the relative priority of mass, bottom-up, grass-root social processes in constituting and shaping the substance of national identity, relative to the attempts of cultural, political, ideological and economic elites to shape and mould national identity to serve their own ideological and material ends. In brief, there is common ground in the view that national identity, as a product of social artifice is constructed. What is less clear, is the extent to which it is constructable, and if so, who has the power to do the constructing, and under what circumstances. This thesis will contribute to an understanding of the conditions under which national identity becomes malleable, allowing it to be more easily appropriated by enterprising politicians. The evidence to test my premise will come principally from a case study of John Howard’s political career.Show less
De slag bij de Somme, die werd uitgevochten tussen 1 juli en 18 november 1916, wordt tegenwoordig herinnerd als een zinloze slachting en een gruwelijk mislukking. Dit is niet onlogisch, de...Show moreDe slag bij de Somme, die werd uitgevochten tussen 1 juli en 18 november 1916, wordt tegenwoordig herinnerd als een zinloze slachting en een gruwelijk mislukking. Dit is niet onlogisch, de verliezen die aan beide kanten waren enorm en de strategische resultaten voor de aanvallers, Groot-Brittannië en Frankrijk, waren beperkt. Toch is het opvallend dat er tegenwoordig aan geallieerde zijde een uitgesproken negatief beeld van de Eerste Wereldoorlog bestaat, want uiteindelijk waren de geallieerden toch de overwinnaars. In deze studie wordt er gezocht naar de oorsprong van het uitzonderlijk negatieve en duistere beeld van de slag bij de Somme. Hiervoor wordt deze negatieve beeldvorming vergeleken met persbeschrijvingen van de slag in Nederlandse dagbladen en tijdschriften. Deze studie laat dus ook zien wat het publiek in het neutrale Nederlands van 1916 te weten kon komen over de strijd in de loopgraven die op slechts enkele honderden kilometers van de Nederlandse grens werd uitgevochten.Show less
In deze scriptie zijn de onderwijsrapporten uit 1836-1863 op nationaal en een gedeelte van de rapporten op lokaal niveau vergeleken met de denkbeelden van de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen,...Show moreIn deze scriptie zijn de onderwijsrapporten uit 1836-1863 op nationaal en een gedeelte van de rapporten op lokaal niveau vergeleken met de denkbeelden van de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen, een belangrijke actor in het publieke debat over onderwijs. De onderwijsvisie die in de rapporten naar voren komt sluit aan bij het Nutsidee: Onderwijs moest zich richten op verstands- en zedelijke ontwikkeling, zodat het onderwijs zou bijdragen aan het ware volksgeluk, waarin veiligheid, welvaart en geluk centraal staan. Daarnaast is de invloed van de diverse besluiten en wetswijzigingen in deze periode bestudeerd. Deze besluiten, die uitmonden in onderwijsvrijheid en een neutrale openbare school, hadden vrij weinig invloed op het uitoefenen van toezicht: De schoolopzieners namen in deze gehele periode een pragmatisch houding aan bij het uitvoeren van hun taken, terwijl het nationale debat en de wetgeving een sterk ideologische lading hadden.Show less
‘The Great Forgetting’ is about the process of consolidation of French republicanism in the early, formative years of the French Third Republic and the regime’s accordant search for the republic’s...Show more‘The Great Forgetting’ is about the process of consolidation of French republicanism in the early, formative years of the French Third Republic and the regime’s accordant search for the republic’s legitimacy in the aftermath of l’année terrible - the year of 1871, during which France had to deal with the loss of the Franco-Prussian war, the fall of the Second Empire, the creation of the Third Republic, the siege of Paris by the Prussians, the defeat and humiliating peace terms, the Paris Commune, and new ideas about the nation. This process can otherwise be described as the creation of a history and accordant commemorative tradition of a Republic by its government that had to account for its legitimacy in the aftermath of a violent past. The whole will be analysed by considering the Père-Lachaise cemetery in Paris as a locus for national symbolism of the French Third Republic. This thesis argues that the cemetery can be considered as a stage for performing politics used by the governments of the Third Republic and its abovementioned opponents as a place to create their definition of France from 26 March 1871 onward. While describing this mnemonic battle on Père-Lachaise about the place of l’année terrible in the history of the Third Republic, this thesis analyses why it was that a ‘Communard memory’ of this period prevailed over any other constructed collective memory in relation to issues of legitimacy of and in the early Third Republic.Show less