Met de invoering van een marktgerichte economie in 1978 gingen mensen steeds meer consumeren. Zo ontstond er onder de vrouwelijke consument een groeiende behoefte aan ideeën en tips over kleding en...Show moreMet de invoering van een marktgerichte economie in 1978 gingen mensen steeds meer consumeren. Zo ontstond er onder de vrouwelijke consument een groeiende behoefte aan ideeën en tips over kleding en uiterlijke verzorging. Deze behoefte werd ingevuld door de komst van overwegend Westerse en later ook Aziatische modetijdschriften vanaf 1988 die de lokale modetijdschriften markt domineerden. De internationale tijdschriften brachten nieuwe beelden en ideeën over schoonheid met zich mee. Dankzij het groeiende aanbod aan internationale cosmetische producten werd het voor de Chinese consument mogelijk het Westerse uiterlijk na te streven. De ideeën over schoonheid en mode worden in de gemondialiseerde commerciële wereld bepaald door de keuzes van anderen. Hierbij spelen redacteuren en de inhoud van modetijdschriften in China een belangrijke rol. Werd er bij de introductie van vele internationale modetijdschriften rond de eeuwwisseling nog weinig rekening gehouden met de lokale context, zo is er de laatste jaren een trend te zien waarbij de inhoud juist wordt aangepast aan die context. Na 1978 lijkt er langzamer-hand een scheiding te zijn ontstaan tussen uiterlijke schoonheid (voornamelijk ingevuld door Westerse uiterlijke kenmerken) en de innerlijke, morele schoonheid (Chinese modellen). Het uiterlijke schoonheidsideaal is heel commercieel en wordt toegeschreven aan de culturele ‘ander’ (Westen), terwijl de innerlijke schoonheid en de daarbij horende culturele waarden blijven toegeschreven aan Chinese vrouwen.Show less