What makes EarthBound (1994) such a landmark game, is its position as one of the first video games that consciously used the communicative potential of the medium. It did this to reflect on the...Show moreWhat makes EarthBound (1994) such a landmark game, is its position as one of the first video games that consciously used the communicative potential of the medium. It did this to reflect on the conventions of the video game medium, specifically the Japanese Roleplaying Game (JRPG) genre. This thesis analyzes EarthBound’s satire and situates it into a concrete paradigm, namely that of postmodernism.Show less
Er zijn verschillende methodes om boeken, films en spellen in genres onder te verdelen. Het spelgenre ‘JRPG’, oftewel Japans(e) Role Playing Game(s), is een genre dat uniek is vanwege de...Show moreEr zijn verschillende methodes om boeken, films en spellen in genres onder te verdelen. Het spelgenre ‘JRPG’, oftewel Japans(e) Role Playing Game(s), is een genre dat uniek is vanwege de classificatie op grond van het land van herkomst. Het feit dat dit genre tegenover het ‘Westerse’ RPG-genre staat vind ik een intrigerend verschijnsel. Een genre indeling op deze basis is vrij uniek, want er zijn omtrent dit onderwerp mijns inziens onterecht geen wetenschappelijke artikelen over gepubliceerd. Ik tracht te onderzoeken welke precieze rol en functie vertelstructuren uitoefenen in JRPG om deze lacune op te vullen. Om dit te bewerkstelligen ga ik in op het classificeren van videospellen, vervolgens de geschiedenis van beide genres onder de loep nemen om zelf een scherpe lijn te kunnen trekken tussen de twee genres.Show less