Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
Plato’s literaire inkleding van het Atlantisverhaal laat zien welke bedoeling hij er mee voor ogen had. Het Atlantisverhaal, over de strijd van het oude Athene tegen Atlantis, wordt door Plato in...Show morePlato’s literaire inkleding van het Atlantisverhaal laat zien welke bedoeling hij er mee voor ogen had. Het Atlantisverhaal, over de strijd van het oude Athene tegen Atlantis, wordt door Plato in Timaeus en Critias gepresenteerd binnen de context van een gastmaal. Uit de aankondiging en een discussie over dichterschap, wordt het verhaal aangedragen als een onderwerp van beoordeling: de discussiepartners in de dialoog moeten oordelen of het oude Athene in het verhaal lijkt op de Ideale Staat. In werkelijkheid is het Atlantis dat aan het moderne Athene doet denken. Door deze literaire inbedding van het verhaal in de Timaeus en Critias zet Plato ook de lezer van de dialoog aan tot een oordeel over hoe het Athene uit de 4e eeuw afwijkt van een ideale staat.Show less
Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
In deze scriptie tracht ik uiteen te zetten hoe Plato in het Symposium omgaat met de sympotische traditie, zoals die naar voren komt in de poëzie van, bijvoorbeeld, Theognis. Plato's houding ten...Show moreIn deze scriptie tracht ik uiteen te zetten hoe Plato in het Symposium omgaat met de sympotische traditie, zoals die naar voren komt in de poëzie van, bijvoorbeeld, Theognis. Plato's houding ten opzichte van deze traditie laat zich uitleggen als een proces van adaptatie en appropriatie.Show less
In recent years, the philosophy of Iris Murdoch has seen a rise in attention, both from philosophers who seek to use elements from her philosophy for their ethical theories, and from those more...Show moreIn recent years, the philosophy of Iris Murdoch has seen a rise in attention, both from philosophers who seek to use elements from her philosophy for their ethical theories, and from those more directly interested in understanding her metaphysics. These latter authors have often either criticised or tried to solve the ambiguity of the metaphysical status of the idea of the Good in her writing. I, too, address the problems in her metaphysics: in what sense does Good exist for Murdoch, and is she able to offer a ‘sophisticated’ form of realism? My theses are, first, that Good, for Murdoch, is a transcendental element in consciousness, i.e., a condition of possibility for the experience of the world, and an ideal end point suggested by experience. To answer the second question I will argue that once Good is read as I argue for, and its role in knowing reality is understood, it becomes clear that Murdoch’s view does not fall into subjectivism or any other form of idealism. Important in this account is love, which, attracted by Good, motivates the work needed for a better grasp of the world.Show less
Based on the interpretations of Plato, Epicurus and Augustine, it is not possible to clarify Socrates’ death with one solid answer. Therefore, it is necessary to return to Frey’s interpretation of...Show moreBased on the interpretations of Plato, Epicurus and Augustine, it is not possible to clarify Socrates’ death with one solid answer. Therefore, it is necessary to return to Frey’s interpretation of suicide. With the explanation of Frey’s other-inflicted suicide it is possible to make sense of Socrates’ death. Socrates has placed himself knowingly and willingly in a position where he had to die. Because he manipulated the state, he was forced to drink the hemlock. This approach of hurting himself cannot be seen as a rejection of the gods, yet he can achieve his desired premature death. It is possible to solve the discrepancy in Phaedo about Socrates’ death with the clarification that Socrates has committed other-inflicted suicide.Show less