Bachelor thesis | Cultural Anthropology and Development Sociology (BSc)
closed access
Foto’s maken een belangrijk deel uit van onze dagelijkse communicatie, waarvan zich tegenwoordig een groot deel digitaal afspeelt, in zowel privé als publieke context. Mensen produceren echter al...Show moreFoto’s maken een belangrijk deel uit van onze dagelijkse communicatie, waarvan zich tegenwoordig een groot deel digitaal afspeelt, in zowel privé als publieke context. Mensen produceren echter al langere tijd enorme persoonlijke beeldarchieven, waarvan sommigen reeds gebruikt worden als bron voor wetenschappelijk onderzoek (bv. Historisch Beeldarchief Migranten) of artistiek onderzoek (bv. ED IT van Ola Lanko of Ebifananyi: The Photographer Deo Kyakulagira van Andrea Stultiens ). Als onderdeel van de digitale revolutie (Edwards 2005:41; Nimis 2015:2) worden ook oude analoge foto’s gescand zodat ze digitaal beschikbaar worden voor gebruik in wederom zowel privé als publieke context. Binnen de antropologie en aangrenzende disciplines als kunstgeschiedenis en archiefwetenschappen wordt dit onderwerp momenteel uitbundig besproken, met name vanwege de snelle ontwikkelingen op gebied van technologie die hun naslag hebben op de mogelijkheden voor het gebruik van foto’s en archieven. In essentie vertellen alle foto’s - maar met name historische - verhalen uit het verleden (Edwards 2006:27). Foto’s worden echter ook gebruikt om te reflecteren op het heden en de toekomst (Derrida in Hamilton 2002:40). Technologische ontwikkelingen en het behoud van cultureel erfgoed hebben tot gevolg dat analoge foto’s en archieven gedigitaliseerd worden. Wat is de invloed van digitalisering van historische privé-fotoarchieven uit Afrika op de mogelijkheden voor gebruik van dit materiaal in de reconstructie van persoonlijke Afrikaanse geschiedenissen? Persoonlijke fotoarchieven lijken zich steeds vaker aan te dragen als bron voor alternatieve (Castro in Nimis 2015:2; Pinney 2013) en creatieve geschiedenissen (Haney & Schneider 2014:307), door het archief en archiefmateriaal op etnografische wijze te benaderen. Daarbij worden de ‘tacit narratives’ (Ketelaar 2001:132) van het archief en haar materiaal gevormd. Doordat deze alternatieve geschiedenissen inspelen op het collectieve geheugen van inwoners van een bepaald land, blijkt deze vorm van reconstructie van geschiedenis met name belangrijk binnen de context van een koloniaal verleden en ingewikkelde omstandigheden voor fotoarchieven zoals op het Afrikaanse continent het geval is (Haney & Schneider 2014:309). Een etnografische benadering van het archief, dat wil zeggen aan de hand van een beschrijvende analyse, waarbij niet alleen de documenten maar ook de creatie daarvan betrokken wordt, kan een heldere reflectie geven over de manier waarop geschiedenissen reeds zijn en opnieuw kunnen ontstaan (Stoler 2002:91). De hercontextualisering van de foto’s door digitalisering en de sociale biografie of semantic genealogy (Ketelaar 2001:138) van het fotoarchief zijn belangrijke onderwerpen waar binnen de antropologie over gediscussieerd wordt. In deze thesis wordt vanuit antropologische en aangrenzende literatuur kritisch gekeken naar deze discussie. Het privé-fotoarchief in Afrika blijkt een complex concept en wie deze archieven tot leven kan brengen zou een onderwerp kunnen zijn voor toekomstig antropologisch onderzoek.Show less