In dit essay wordt de fotoserie Photos I’ll never take (2013) van Tina Reid-Peršin (1959) gerelateerd aan het familiealbum in de fotografie en moederschap als onderdeel van de identiteit van...Show moreIn dit essay wordt de fotoserie Photos I’ll never take (2013) van Tina Reid-Peršin (1959) gerelateerd aan het familiealbum in de fotografie en moederschap als onderdeel van de identiteit van vrouwen. In dit werk poseert de maker als moeder in archetypische familiefoto’s, samen met een pop die haar gewenste kind verbeeldt. Door het gebruik van de pop te relateren aan andere kunstwerken wordt het effect op de toeschouwer hiervan duidelijk. Zowel in de beeldcultuur in het dagelijks leven als in de beeldende kunst blijkt dat de vrouwelijke identiteit verbonden is aan moederschap. Door de handelingen van Reid-Peršin te koppelen aan de performativiteitstheorie kan geconcludeerd worden dat de maker invloed kan uitoefenen op haar identiteit. De privékwestie van onvruchtbaarheid is met deze serie naar het publieke domein gebracht en kan gezien worden als een kritiek op de vermeende maakbaarheid van het leven en het beeld van de moeder in de samenleving.Show less
In een poging tot het verwezenlijken van een indruk van het Israëlische volk werkte Brenner van 1978 tot 2003 aan een fotoproject wat resulteerde in het fotoboek Diaspora: Homelands in Exile (2003)...Show moreIn een poging tot het verwezenlijken van een indruk van het Israëlische volk werkte Brenner van 1978 tot 2003 aan een fotoproject wat resulteerde in het fotoboek Diaspora: Homelands in Exile (2003). In dit onderzoek wordt een van de foto’s uitgelicht om de relatie tot het herdenken van de Holocaust te onderzoeken. Het gaat hierbij om Survivors (1991): een portretfoto van vier Holocaustoverlevenden. Zij staan gericht met hun getatoeëerde identificatienummers uit het concentratiekamp Auschwitz in beeld. Binnen de traditie van Holocaustherdenking worden er verschillende media ingezet. Israëlische nabestaanden herdenken hun voorouders door diens identificatienummers ook te laten tatoeëren. Hiermee wordt de huid als nieuw medium voor herdenking geïntroduceerd. Wat betekent dit voor een foto als Survivors? Het doel van dit onderzoek is inzichtelijk maken welke positie de foto binnen de traditie van de Holocaustherdenking inneemt.Show less
In deze scriptie worden de verschillende thema’s in de foto Jessica Chastain Lounging onderzocht binnen een kunsthistorisch en feministisch perspectief. Door de verschillende thema’s zoals...Show moreIn deze scriptie worden de verschillende thema’s in de foto Jessica Chastain Lounging onderzocht binnen een kunsthistorisch en feministisch perspectief. Door de verschillende thema’s zoals beeldcultuur en de relatie van de vrouw en het huis te behandelen aan de hand van deze contemporaine foto, kan er een historische ontwikkeling geschetst worden in de weergave van vrouwen in beeldcultuur.Show less
Onderzoek naar de verschuiving binnen het kunst-filosofisch debat over kunst in relatie tot pornografie en het obscene aan de hand van Dominick & Elliot (1979) van Robert Mapplethorpe.
Bachelor thesis | Cultural Anthropology and Development Sociology (BSc)
closed access
Foto’s maken een belangrijk deel uit van onze dagelijkse communicatie, waarvan zich tegenwoordig een groot deel digitaal afspeelt, in zowel privé als publieke context. Mensen produceren echter al...Show moreFoto’s maken een belangrijk deel uit van onze dagelijkse communicatie, waarvan zich tegenwoordig een groot deel digitaal afspeelt, in zowel privé als publieke context. Mensen produceren echter al langere tijd enorme persoonlijke beeldarchieven, waarvan sommigen reeds gebruikt worden als bron voor wetenschappelijk onderzoek (bv. Historisch Beeldarchief Migranten) of artistiek onderzoek (bv. ED IT van Ola Lanko of Ebifananyi: The Photographer Deo Kyakulagira van Andrea Stultiens ). Als onderdeel van de digitale revolutie (Edwards 2005:41; Nimis 2015:2) worden ook oude analoge foto’s gescand zodat ze digitaal beschikbaar worden voor gebruik in wederom zowel privé als publieke context. Binnen de antropologie en aangrenzende disciplines als kunstgeschiedenis en archiefwetenschappen wordt dit onderwerp momenteel uitbundig besproken, met name vanwege de snelle ontwikkelingen op gebied van technologie die hun naslag hebben op de mogelijkheden voor het gebruik van foto’s en archieven. In essentie vertellen alle foto’s - maar met name historische - verhalen uit het verleden (Edwards 2006:27). Foto’s worden echter ook gebruikt om te reflecteren op het heden en de toekomst (Derrida in Hamilton 2002:40). Technologische ontwikkelingen en het behoud van cultureel erfgoed hebben tot gevolg dat analoge foto’s en archieven gedigitaliseerd worden. Wat is de invloed van digitalisering van historische privé-fotoarchieven uit Afrika op de mogelijkheden voor gebruik van dit materiaal in de reconstructie van persoonlijke Afrikaanse geschiedenissen? Persoonlijke fotoarchieven lijken zich steeds vaker aan te dragen als bron voor alternatieve (Castro in Nimis 2015:2; Pinney 2013) en creatieve geschiedenissen (Haney & Schneider 2014:307), door het archief en archiefmateriaal op etnografische wijze te benaderen. Daarbij worden de ‘tacit narratives’ (Ketelaar 2001:132) van het archief en haar materiaal gevormd. Doordat deze alternatieve geschiedenissen inspelen op het collectieve geheugen van inwoners van een bepaald land, blijkt deze vorm van reconstructie van geschiedenis met name belangrijk binnen de context van een koloniaal verleden en ingewikkelde omstandigheden voor fotoarchieven zoals op het Afrikaanse continent het geval is (Haney & Schneider 2014:309). Een etnografische benadering van het archief, dat wil zeggen aan de hand van een beschrijvende analyse, waarbij niet alleen de documenten maar ook de creatie daarvan betrokken wordt, kan een heldere reflectie geven over de manier waarop geschiedenissen reeds zijn en opnieuw kunnen ontstaan (Stoler 2002:91). De hercontextualisering van de foto’s door digitalisering en de sociale biografie of semantic genealogy (Ketelaar 2001:138) van het fotoarchief zijn belangrijke onderwerpen waar binnen de antropologie over gediscussieerd wordt. In deze thesis wordt vanuit antropologische en aangrenzende literatuur kritisch gekeken naar deze discussie. Het privé-fotoarchief in Afrika blijkt een complex concept en wie deze archieven tot leven kan brengen zou een onderwerp kunnen zijn voor toekomstig antropologisch onderzoek.Show less