In dit essay wordt de fotoserie Photos I’ll never take (2013) van Tina Reid-Peršin (1959) gerelateerd aan het familiealbum in de fotografie en moederschap als onderdeel van de identiteit van...Show moreIn dit essay wordt de fotoserie Photos I’ll never take (2013) van Tina Reid-Peršin (1959) gerelateerd aan het familiealbum in de fotografie en moederschap als onderdeel van de identiteit van vrouwen. In dit werk poseert de maker als moeder in archetypische familiefoto’s, samen met een pop die haar gewenste kind verbeeldt. Door het gebruik van de pop te relateren aan andere kunstwerken wordt het effect op de toeschouwer hiervan duidelijk. Zowel in de beeldcultuur in het dagelijks leven als in de beeldende kunst blijkt dat de vrouwelijke identiteit verbonden is aan moederschap. Door de handelingen van Reid-Peršin te koppelen aan de performativiteitstheorie kan geconcludeerd worden dat de maker invloed kan uitoefenen op haar identiteit. De privékwestie van onvruchtbaarheid is met deze serie naar het publieke domein gebracht en kan gezien worden als een kritiek op de vermeende maakbaarheid van het leven en het beeld van de moeder in de samenleving.Show less
In een poging tot het verwezenlijken van een indruk van het Israëlische volk werkte Brenner van 1978 tot 2003 aan een fotoproject wat resulteerde in het fotoboek Diaspora: Homelands in Exile (2003)...Show moreIn een poging tot het verwezenlijken van een indruk van het Israëlische volk werkte Brenner van 1978 tot 2003 aan een fotoproject wat resulteerde in het fotoboek Diaspora: Homelands in Exile (2003). In dit onderzoek wordt een van de foto’s uitgelicht om de relatie tot het herdenken van de Holocaust te onderzoeken. Het gaat hierbij om Survivors (1991): een portretfoto van vier Holocaustoverlevenden. Zij staan gericht met hun getatoeëerde identificatienummers uit het concentratiekamp Auschwitz in beeld. Binnen de traditie van Holocaustherdenking worden er verschillende media ingezet. Israëlische nabestaanden herdenken hun voorouders door diens identificatienummers ook te laten tatoeëren. Hiermee wordt de huid als nieuw medium voor herdenking geïntroduceerd. Wat betekent dit voor een foto als Survivors? Het doel van dit onderzoek is inzichtelijk maken welke positie de foto binnen de traditie van de Holocaustherdenking inneemt.Show less
In deze scriptie worden de verschillende thema’s in de foto Jessica Chastain Lounging onderzocht binnen een kunsthistorisch en feministisch perspectief. Door de verschillende thema’s zoals...Show moreIn deze scriptie worden de verschillende thema’s in de foto Jessica Chastain Lounging onderzocht binnen een kunsthistorisch en feministisch perspectief. Door de verschillende thema’s zoals beeldcultuur en de relatie van de vrouw en het huis te behandelen aan de hand van deze contemporaine foto, kan er een historische ontwikkeling geschetst worden in de weergave van vrouwen in beeldcultuur.Show less
Onderzoek naar de verschuiving binnen het kunst-filosofisch debat over kunst in relatie tot pornografie en het obscene aan de hand van Dominick & Elliot (1979) van Robert Mapplethorpe.