In een poging tot het verwezenlijken van een indruk van het Israëlische volk werkte Brenner van 1978 tot 2003 aan een fotoproject wat resulteerde in het fotoboek Diaspora: Homelands in Exile (2003)...Show moreIn een poging tot het verwezenlijken van een indruk van het Israëlische volk werkte Brenner van 1978 tot 2003 aan een fotoproject wat resulteerde in het fotoboek Diaspora: Homelands in Exile (2003). In dit onderzoek wordt een van de foto’s uitgelicht om de relatie tot het herdenken van de Holocaust te onderzoeken. Het gaat hierbij om Survivors (1991): een portretfoto van vier Holocaustoverlevenden. Zij staan gericht met hun getatoeëerde identificatienummers uit het concentratiekamp Auschwitz in beeld. Binnen de traditie van Holocaustherdenking worden er verschillende media ingezet. Israëlische nabestaanden herdenken hun voorouders door diens identificatienummers ook te laten tatoeëren. Hiermee wordt de huid als nieuw medium voor herdenking geïntroduceerd. Wat betekent dit voor een foto als Survivors? Het doel van dit onderzoek is inzichtelijk maken welke positie de foto binnen de traditie van de Holocaustherdenking inneemt.Show less