"How can the onryō tradition help us interpret the contemporary phenomenon of cutesified onryō parodies?" Through analyzing the emergence and appeasement of three distinct historical types of onryō...Show more"How can the onryō tradition help us interpret the contemporary phenomenon of cutesified onryō parodies?" Through analyzing the emergence and appeasement of three distinct historical types of onryō, the context necessary for understanding the place of the 'cutesified onryō' will take shape. Next, some examples of this new onryō will be discussed to see what the recurring themes are. And lastly, a more in-depth case study of a manga centered around a cutesified onryō will be carried out. It will be argued that cutesification functions not only as a form of appeasement, but also as 'domestication'. The onryō’s history of empowerment and role-breaking is subverted as they are forced back into gendered societal roles.Show less
This BA thesis analyses the relation between the gig economy and Japanese gender roles that influence women’s career opportunities in Japan. For a long time, separate social duties between men and...Show moreThis BA thesis analyses the relation between the gig economy and Japanese gender roles that influence women’s career opportunities in Japan. For a long time, separate social duties between men and women have led to the exclusion of Japanese women from particular careers and opportunities. Nowadays, the lack of women within Japan’s workforce is problematic to economic growth, and the gig economy might be a promising avenue for women to contribute to the economy. Through conducting case studies on the experiences of Japanese women engaged in gig work, this thesis reveals some of the issues and complications that accompany online employment relations for Japanese women. The results show that gig work does not address the main inadequacies that complicate women’s careers and work-life balance within Japanese society. Therefore, Japanese women looking to find aspiring and refreshing employment in the digital realm might come to find that online work does not offer them a getaway from women’s traditional social duties and career options.Show less
Slechts een minderheid van Japanse vaders nemen vaderschapsverlof op na de geboorte van hun kind. Maar door onderzoek te doen naar deze minderheid kan de waarde van vaderschapsverlof ontdekt worden...Show moreSlechts een minderheid van Japanse vaders nemen vaderschapsverlof op na de geboorte van hun kind. Maar door onderzoek te doen naar deze minderheid kan de waarde van vaderschapsverlof ontdekt worden. In deze scriptie wordt doormiddel van een blog analyse gekeken naar de redenen waarom vaders in Japan langdurig vaderschapsverlof opnemen en de veranderingen die de vaders meemaken tijdens deze verlofperiode. Hiermee belicht deze scriptie de effectiviteit van langdurig vaderschapsverlof op de gezinsband en work-life balance van de ouders.Show less
Yosano Akiko (1878-1942) is een van de beroemdste schrijfsters uit Japan. Zij schreef o.a. gedichten en vertaalde Klassiek Japanse literatuur naar Modern Japans. Echter schreef zij ook...Show moreYosano Akiko (1878-1942) is een van de beroemdste schrijfsters uit Japan. Zij schreef o.a. gedichten en vertaalde Klassiek Japanse literatuur naar Modern Japans. Echter schreef zij ook feministische essays en kinder- en meisjes verhalen. Vooral haar shōjo shōsetsu (meisjes verhalen) worden in Engels -en Japanstalige literatuur nauwelijks behandeld, omdat zij worden bestempeld als broodschrijverij. In deze scriptie laat ik door een analyse Akiko's shōjo shōsetsu 'Tamaki no ichinenkan' (Tamaki's Jaar) zien dat dit beeld van haar shōjo verhalen te simplistisch is omdat dit verhaal niet zomaar de shōjo-gendernormen uit de Meiji-periode reflecteert, maar een afspiegeling was van het vrouwbeeld en de levensstijl die Akiko in haar essays aanprees. Deze verhalen kunnen worden gezien als een uitwerking van haar feministische essays voor jonge meisjes, en hadden dus duidelijk een ideologische boodschap. Middels dit verhaal bood Akiko een alternatief voor de gendernorm (die tevens de standaard was in shōjo shōsetsu) van ‘de shōjo als ryōsai kenbo (goede vrouw en wijze moeder)-in-spe’.Show less
There seems to be an obsession with cuteness in the Japanese society as it is used to sell everything. The Japanese music industry too seems to emphasize on cuteness especially on their female...Show moreThere seems to be an obsession with cuteness in the Japanese society as it is used to sell everything. The Japanese music industry too seems to emphasize on cuteness especially on their female idols and they are using cuteness to their advantage. The role of cuteness in the Japanese girl groups has three aspects that are all related to each other. First of all, it is entirely commercial. They use cuteness as their group's concept to establish a fan base that will support them. This means that as they get more popular they get offers to act and/or model for a certain brands. In other words, the more fans are willing to consume the girl groups, the more they will earn. Secondly, cuteness is just a group's concept which means that the group's cuteness is simply an performance of being an idol. Cuteness has always been associated with femininity and their performance of cuteness is thus them performing their socially constructed gender roles to appeal to their male fans. This is only reinforced in the way they dress, talk and sing. It is part of a marketing strategy set up by their company. Lastly, cuteness could be used to escape reality. By consuming cuteness people try to breakout from their constructed gender roles. Both the fans and the female idols share the same sentiment. Consumption of girl groups is like a hobby for many fans. They do not have to think about their duties and obligations in real life and their gender roles. The female idols too are challenging their predestined role that society have given them and take matter in their own hand as they are the one that are earning an income. Female idols are not passive or submissive, but have their own agency in the Japanese music industry.Show less
Up until now, there has been a lot of studies done on the topic hafu in Japan. Although, a gap can be identified when we consider gendered aspects of the mixed-race identity. Social aspects within...Show moreUp until now, there has been a lot of studies done on the topic hafu in Japan. Although, a gap can be identified when we consider gendered aspects of the mixed-race identity. Social aspects within an identity such as race and gender, should not be simply observed separately but investigated on how they interact with or affect each other. This thesis examines the mixed-race identity as a multidimensional concept by focusing on the intersectionality of race and gender. The main question is: “how does the intersection of racial and gendered identities contribute to the identity experience of hafu in Japan?” Firstly, this thesis argues how the intersectionality theory, primarily introduced by Crenshaw, adds value to understanding the mixed-race identity. It will highlight the importance of this angle. Secondly, it will provide a historical background of hafu in Japan and discuss the gaps in the literature on this topic. After a critical discussion of the issue, an analysis investigates how representations of hafu in Japanese advertisements are contributing to the identity of hafu. It will provide an insight of how images in advertisements show intersecting gendered and racial identity assumptions for male and female hafu.Show less
In deze scriptie wordt gefocust op hoe Shinran de tolerantie van vrouwen beïnvloedde in de Kamakura tijd. Hiervoor word gekeken naar hoe Shinran de rol van de vrouw in het jodo shinshu voor zich...Show moreIn deze scriptie wordt gefocust op hoe Shinran de tolerantie van vrouwen beïnvloedde in de Kamakura tijd. Hiervoor word gekeken naar hoe Shinran de rol van de vrouw in het jodo shinshu voor zich zag. Door middel van het lezen van zijn teksten en brieven uit het wereldbeeld dat men had in de Kamakura periode. Ook word er gekeken naar de brieven van Shinrans vrouw Eshinni.Show less
Het percentage van vrouwen in een managerspositie was in 2011 in Japan 6,8%. Deze scriptie geeft een overzicht van de problemen die vrouwen ondervinden tijdens het maken van carrière in Japan....Show moreHet percentage van vrouwen in een managerspositie was in 2011 in Japan 6,8%. Deze scriptie geeft een overzicht van de problemen die vrouwen ondervinden tijdens het maken van carrière in Japan. Shiseido wordt gebruikt als casestudy om te laten zien dat er bedrijven zijn die oplossingen hebben gevonden op deze problemen. Het aantal vrouwen in een managerspositie bij Shiseido was in april 2015 27,7%. Dit aantal is ver boven het gemiddelde van Japan. Hoe lost Shiseido de problemen op voor haar vrouwelijke werknemers?Show less
In de afgelopen decennia wordt de Japanse maatschappij afgebeeld als een maatschappij waarin het overgrote deel van de bevolking tot de middenklasse behoort. Na de Tweede Wereldoorlog verloren de...Show moreIn de afgelopen decennia wordt de Japanse maatschappij afgebeeld als een maatschappij waarin het overgrote deel van de bevolking tot de middenklasse behoort. Na de Tweede Wereldoorlog verloren de rijkere klassen hun macht en rijkdom. Tijdens de periode van economische groei die op de oorlog volgde, streefde de bevolking na om ‘gemiddeld’, en daarmee ‘net als anderen’ te zijn. Waar de Japanse maatschappij eerst op een verticale manier in te delen was (in hoge en lage klassen) kunnen we vanaf deze periode spreken van één horizontale klasse waarin men op basis van culturele voorkeuren gecategoriseerd kan worden. Een manier waarop mensen zich toch van elkaar onderscheidden, was door middel van kleding. Op welke manier onderscheiden groepen mensen zich van elkaar binnen een horizontale klasse? Voortbordurend op Soichiro Matsutani’s essay over differentiatie wil ik in deze scriptie onderzoeken hoe huisvrouwen en werkende vrouwen zich door middel van kleding van elkaar afzetten binnen de horizontale klasse in Japan. Na een literaire bespreking van vorige onderzoeken op het gebied van mode, zal ik zelf hieraan een toevoeging proberen te leveren door middel van een visuele analyse van twee soorten tijdschriften: één voor werkende vrouwen (ar) en één voor huisvrouwen (Ray).Show less
In dit onderzoek wordt er gekeken naar de verschillen in genderrollen tussen animeseries uit de jaren ’80 en recente series rond 2010 op basis van vier case studies. De verwachting was dat huidige...Show moreIn dit onderzoek wordt er gekeken naar de verschillen in genderrollen tussen animeseries uit de jaren ’80 en recente series rond 2010 op basis van vier case studies. De verwachting was dat huidige animeseries sterk geseksualiseerd zijn ten opzichte van series uit de jaren ‘80. De uiteindelijke conclusie is dat genderrollen iets zijn veranderd, en dat recente animeseries inderdaad sterk geseksualiseerd zijn, maar ook dat de mannelijke identiteit problematisch is geworden.Show less
In this thesis my research question is to find out how the male gaze influenced the relation between representations of female bodies in video games and sexualisation and weakness. Firstly I look...Show moreIn this thesis my research question is to find out how the male gaze influenced the relation between representations of female bodies in video games and sexualisation and weakness. Firstly I look at what other scholars have written about the representation of female characters in video games and note how objectification and the sexualised representation of women implicitly tends to be associated with the negative role stereotyping and passive gender roles. In questioning this, I take a different approach compared to previous research. Drawing from feminist and gender theories, I analyse three female characters that each depict a different relation between the body, male gaze and power. I show how the two characters who appear to be lesser sexualised, Zelda and Samus, appear to suffer more severely from the male gaze than Bayonetta does. Bayonetta, in turn, can be analysed as a critique towards the male gaze and masculine status. From the analysis I will conclud that it is not exclusively the visual appearance that determines whether a character is portrayed as weak or not, but that the gaze plays an important role as well.Show less