Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Why do boys seem to prefer the films rather than the books? In this thesis I try to come up with an answer by comparing the representation of gender within two Young Adult books and their...Show moreWhy do boys seem to prefer the films rather than the books? In this thesis I try to come up with an answer by comparing the representation of gender within two Young Adult books and their adaptations (The Hunger Games and Divergent). And analyse the way in which stereotypes are being represented and if these stereotypes are in any way appealing to the young boy or girl reader.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Het nietsdoen heeft een lange geschiedenis in zowel film als literatuur. In deze scriptie zal ik mij richten op twee onproductieve figuren in het bijzonder: de slacker en de flaneur. Ik zal deze...Show moreHet nietsdoen heeft een lange geschiedenis in zowel film als literatuur. In deze scriptie zal ik mij richten op twee onproductieve figuren in het bijzonder: de slacker en de flaneur. Ik zal deze figuren met elkaar vergelijken en hierbij uitweiden over hoe de flaneur van het einde van de 19e eeuw en het begin van de 20e eeuw zich verhoudt tot de slacker van het einde van de 20e eeuw en het begin van de 21e eeuw in film en literatuur. Is de slacker simpelweg een moderne flaneur of zijn de twee figuren en de werken waartoe zij behoren wezenlijk anders? Bestaan er 19e-eeuwse slackers of 21e-eeuwse flaneurs en zijn er flaneur films of slacker boeken of zijn deze figuren onlosmakelijk verbonden met hun gebruikelijke periode en medium?Show less
In deze scriptie staat de kwestie centraal of de bewerker(s) van een roman voor het theater erin slagen om de prangende (politiek-maatschappelijke) kwesties, die in romans gethematiseerd worden,...Show moreIn deze scriptie staat de kwestie centraal of de bewerker(s) van een roman voor het theater erin slagen om de prangende (politiek-maatschappelijke) kwesties, die in romans gethematiseerd worden, overtuigend voor het voetlicht te brengen in een bewerking voor toneel? Blijft de complexiteit van de roman ook bewaard in die bewerking, of wordt de roman gereduceerd tot zijn actuele thema? Wat is, kortom,het politieke effect van de toneeladaptatie van romans in het Nederlands theater? Voor het beantwoorden van deze vraag wordt de roman Het Hout van Jeroen Brouwers vergeleken met de gelijknamige bewerking en theateropvoering ervan in de regie van Michiel van Erp geproduceerd door International Theatre Amsterdam/ Toneelgroep Amsterdam. Aan de hand van deze casestudy wordt blootgelegd welke ingrepen in de bewerking van Het hout gedaan zijn en wat de consequenties daarvan zijn voor de betekenis van het, op het toneel gebrachte, kunstwerk, vergeleken met de brontekst. De hypothese van deze scriptie is dat de politieke betekenis van de roman Het Hout in de toneeladaptatie gereduceerd is. De enscenering blijkt ongevoelig voor ambiguïteit en werkt eerder taboebehoudend dan taboedoorbrekend.Show less
This thesis argues that the story about Melibeus must be read as a call for peace, and that each version was written to comment on specific events. The versions of Jan van Boendale and Dirc Potter...Show moreThis thesis argues that the story about Melibeus must be read as a call for peace, and that each version was written to comment on specific events. The versions of Jan van Boendale and Dirc Potter are compared and examined against the political and cultural background of their writers.Show less
An analysis of three Indian-English novels, researching the functions of spirituality in contemporary Indian-English novels. Reading with religious sensibility, Nadieh Rijnbergen uncovers some...Show moreAn analysis of three Indian-English novels, researching the functions of spirituality in contemporary Indian-English novels. Reading with religious sensibility, Nadieh Rijnbergen uncovers some functions of spirituality. Spirituality represents, among others, a pre-colonial identity which questions modern day neo- or post-colonial identities.Show less