Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
In dit eindwerkstuk heb ik geprobeerd het gedicht De reditu suo van Rutilius Namatianus te koppelen aan theorieën over landschap, aan de hand van de vraag, hoe Rutilius omgaat met het landschap...Show moreIn dit eindwerkstuk heb ik geprobeerd het gedicht De reditu suo van Rutilius Namatianus te koppelen aan theorieën over landschap, aan de hand van de vraag, hoe Rutilius omgaat met het landschap waar hij doorheen reist. Op twee verschillende niveaus heb ik geprobeerd te beschrijven hoe deze omgang in De reditu suo plaatsvindt. Op macroniveau zien we een aantal contrasten, die als een soort thema’s door het gehele gedicht lopen. Analyse op microniveau biedt de mogelijkheid om de afzonderlijke plaatsen die Rutilius bezoekt los te halen uit de langere lijn van het reisnarratief, en zo te bekijken hoe de plaatsen als mnemotopen functioneren.Show less
Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
In deze scriptie wordt een nieuw model om noten in het apparatus fontium te classificeren getoetst met een fragment uit de Vitae Philosphorum van Diogenes Laërtius
Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
Deze scriptie zoekt een antwoord op de vragen 'Hoe gebruikt Propertius mythologische exempla in zijn elegieën?' en 'Waarom gebruikt hij deze mythologische exempla in zijn elegieën?' Om tot een...Show moreDeze scriptie zoekt een antwoord op de vragen 'Hoe gebruikt Propertius mythologische exempla in zijn elegieën?' en 'Waarom gebruikt hij deze mythologische exempla in zijn elegieën?' Om tot een antwoord op deze vragen te komen zijn de gedichten 1.1 en 1.3 geanalyseerd met betrekking tot de mythologische exempla die hierin voorkomen en met betrekking tot hun relatie met de rest van het gedicht. Focus wordt bij deze analyses gelegd op de karakters en de karakterconstellatie van de (mythologische ) hoofdpersonen. Ook de kenmerken van de tijd waarin deze elegieën zijn geschreven wordt in de analyse meegenomen. In de analyse wordt duidelijk dat de mythologische exempla vooral een rol spelen bij definiering van de karakters van de hoofdpersonen in de elegieën , Cynthia en de amator-poeta. In gedicht 1.1 is het ondersteunen van het doel van het gedicht de reden voor het gebruik van de mythologische exempla. In gedicht 1.3 lijkt de definiering van de karakters het doel van de mythologische exempla.Show less
Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
In de derde satire van Juvenalis bekritiseert Umbricius, hoogstwaarschijnlijk een fictieve figuur, vele aspecten van het leven in Rome. In mijn scriptie heb ik zijn voornaamste klachten zowel...Show moreIn de derde satire van Juvenalis bekritiseert Umbricius, hoogstwaarschijnlijk een fictieve figuur, vele aspecten van het leven in Rome. In mijn scriptie heb ik zijn voornaamste klachten zowel inhoudelijk als retorisch geanalyseerd. De analyse staat in het teken van de vraag in welke mate hij de lezer overtuigt. Het gebrek aan objectiviteit is overduidelijk merkbaar. Ten gevolge daarvan overtuigt Umbricius de lezer nauwelijks. Hij geeft het Rome van de keizertijd dan ook allerminst natuurgetrouw weer.Show less
Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
In mijn scriptie heb ik onderzocht hoe Thucydides reageert op Homerus en wat dit voor effect heeft. Hiertoe heb ik twee soorten reacties van Thucydides naar Homerus tegenover elkaar gezet. Ten...Show moreIn mijn scriptie heb ik onderzocht hoe Thucydides reageert op Homerus en wat dit voor effect heeft. Hiertoe heb ik twee soorten reacties van Thucydides naar Homerus tegenover elkaar gezet. Ten eerste verwijst Thucydides naar Homerus als bron voor de Trojaanse Oorlog en oordeelt over de betrouwbaarheid van Homerus als bron. Ten tweede geeft hij door middel van intertekstualiteit zijn werk een Homerisch tintje. Hierbij gebruikt hij bijvoorbeeld Homerische verteltechnieken en epische woorden. Deze twee reacties worden vaak als tegengesteld aan elkaar gezien. Ik heb in deze scriptie betoogd dat Thucydides met beide probeert aan te tonen dat de Peloponnesische Oorlog veel groter is en veel belangrijker om te beschrijven dan de Trojaanse Oorlog. Hiermee probeert Thucydides er bovendien voor te zorgen dat zijn werk een bezit voor eeuwig wordt en gaat hij de competitie aan met Homerus.Show less
Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
Om de ontwikkeling van vroegchristelijk gedachtegoed aangaande de incarnatie nader in kaart te brengen, onderzoek ik in deze scriptie het gedachtegoed in Celsus’ Logos Alethes in relatie tot het...Show moreOm de ontwikkeling van vroegchristelijk gedachtegoed aangaande de incarnatie nader in kaart te brengen, onderzoek ik in deze scriptie het gedachtegoed in Celsus’ Logos Alethes in relatie tot het gedachtegoed bij de contemporaine, christelijke Justinus Martyr in zijn 1 en 2 Apologie. De onderzoeksvraag luidt: ‘Hoe gebruiken Celsus en Justinus het platonisme om hun diametraal gepositioneerde standpunten aangaande de menswording van God te beargumenteren?’. Om deze vraag te beantwoorden verhoud ik Celsus’ argumentatie tegen de incarnatie zich tot de argumentatie van de contemporaine, christelijke apologeet Justinus Martyr. Zo kan worden nagegaan hoe het platonisme een brug dan wel een drempel voor een wederzijds begrip zou kunnen vormen tussen Celsus en Justinus Martyr. Deze scriptie legt het accent bij de ontwikkeling van de idee van de menswording in de proto-orthodoxe fase van het christendom te midden van andere filosofische opvattingen.Show less
Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
Plato’s literaire inkleding van het Atlantisverhaal laat zien welke bedoeling hij er mee voor ogen had. Het Atlantisverhaal, over de strijd van het oude Athene tegen Atlantis, wordt door Plato in...Show morePlato’s literaire inkleding van het Atlantisverhaal laat zien welke bedoeling hij er mee voor ogen had. Het Atlantisverhaal, over de strijd van het oude Athene tegen Atlantis, wordt door Plato in Timaeus en Critias gepresenteerd binnen de context van een gastmaal. Uit de aankondiging en een discussie over dichterschap, wordt het verhaal aangedragen als een onderwerp van beoordeling: de discussiepartners in de dialoog moeten oordelen of het oude Athene in het verhaal lijkt op de Ideale Staat. In werkelijkheid is het Atlantis dat aan het moderne Athene doet denken. Door deze literaire inbedding van het verhaal in de Timaeus en Critias zet Plato ook de lezer van de dialoog aan tot een oordeel over hoe het Athene uit de 4e eeuw afwijkt van een ideale staat.Show less
Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
This thesis challenges the mainstream consensus on verbal aspect in Classical Greek, which is mainly based on a view of aspect propagated by Bernard Comrie (1976). As an alternative, this thesis...Show moreThis thesis challenges the mainstream consensus on verbal aspect in Classical Greek, which is mainly based on a view of aspect propagated by Bernard Comrie (1976). As an alternative, this thesis combines different strands of linguistic research traditions to paint an alternative picture of aspect: Wolfgang Klein's (1994) notion of topic time, Michael Halliday's (1985) idea of "three interpretational levels" (the referential, the textual, and the interactional), Christiaan Sicking's (1991) suggestion of verbal aspect signalling information status, and the idea of meaning as a polysemous network of uses. With this, I refine and add to important work done by Simon Aerts (2014), who first suggested modelling Greek aspect after Michael Halliday's semiotic theory (1985). After this is worked out in the second and third chapter, this view of aspect is applied to circumstantial participles in Greek.Show less
Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
In deze scriptie tracht ik uiteen te zetten hoe Plato in het Symposium omgaat met de sympotische traditie, zoals die naar voren komt in de poëzie van, bijvoorbeeld, Theognis. Plato's houding ten...Show moreIn deze scriptie tracht ik uiteen te zetten hoe Plato in het Symposium omgaat met de sympotische traditie, zoals die naar voren komt in de poëzie van, bijvoorbeeld, Theognis. Plato's houding ten opzichte van deze traditie laat zich uitleggen als een proces van adaptatie en appropriatie.Show less