In deze MA thesis is gekozen voor een bij uitstek cinefiele aanpak: het oeuvre van Alex van Warmerdam is geanalyseerd aan de hand van diens zelfverklaarde inspiratiebronnen. Op basis van analyses...Show moreIn deze MA thesis is gekozen voor een bij uitstek cinefiele aanpak: het oeuvre van Alex van Warmerdam is geanalyseerd aan de hand van diens zelfverklaarde inspiratiebronnen. Op basis van analyses van Psycho (Alfred Hitchcock, 1960), The French Connection (William Friedkin, 1971), The Good, the Bad and the Ugly (Sergio Leone, 1966), Deliverance (John Boorman, 1972), en Un Flic (Jean-Pierre Melville, 1972) is getracht de thematische en stilistische kenmerken in het werk van Van Warmerdam te omlijnen. Hierbij is gebruikgemaakt van het auteursbegrip zoals dat door de critici van Cahiers du cinéma in het verleden werd gehanteerd, met het verschil dat er meer ruimte is voor ambiguïteit. Definitieve uitspraken over Van Warmerdams werk zijn vermeden, indachtig diens uitspraak dat hij een 'angst voor betekenis' heeft. Van Warmerdam herinnert ons eraan dat films een multiplex aan interpretaties in zich draagt, omdat hij zelf elke vorm van morele, psychologische, sociale, politieke en ideologische complicaties liever via ambiguïteit en humor adresseert.Show less
De populariteit van Scandinavische films en series is in de afgelopen jaren aanzienlijk gegroeid. Een genre dat opvallend vaak terugkomt is de Scandinavische misdaad, ofwel de Nordic noir. Zoals de...Show moreDe populariteit van Scandinavische films en series is in de afgelopen jaren aanzienlijk gegroeid. Een genre dat opvallend vaak terugkomt is de Scandinavische misdaad, ofwel de Nordic noir. Zoals de naam al aangeeft, leent dit genre elementen uit de klassieke, Amerikaanse film noir. Vervolgens worden typisch Scandinavische ingrediënten aan de mix toegevoegd wat een unieke, herkenbare stijl oplevert.Show less
Master thesis explores the use of long takes in contemporary Latin American Cinema, with the help of the works by Carlos Reygadas, Pablo Larraín and Lucrecia Martel
Twintig jaar na het uitkomen van Oliver Stones Wall Street is de wereldeconomie opnieuw onderworpen aan een financiële crisis. In dit essay wordt de vraag of en zo ja, hoe satire in het tijdperk...Show moreTwintig jaar na het uitkomen van Oliver Stones Wall Street is de wereldeconomie opnieuw onderworpen aan een financiële crisis. In dit essay wordt de vraag of en zo ja, hoe satire in het tijdperk van laatkapitalisme kan resulteren in een kritiek op de neoliberale ideologie onderzocht aan de hand van een analyse van een drietal fictiefilms die allen een andere vorm van satire hanteren: The Wolf of Wall Street, Cosmopolis en Blue Jasmine. In elk van deze films is een belangrijke rol weggelegd voor een charismatische mannelijke protagonist. Uit het onderzoek blijkt dat een belangrijk deel van de sturing van het morele oordeel plaatsvindt door focalisatie van deze protagonist. Film kan echter ook nog op een ander niveau appelleren aan het publiek en daarom is in de analyse behalve visuele waarneming ook het oproepen van een belichaamde filmervaring betrokken, waarbij een aanspraak wordt gedaan op meerdere zintuigen. Aangetoond wordt dat de wijze waarop de betreffende film een kritiek middels satire poneert samenhangt met de vorm van laatkapitalisme die is gerepresenteerd. Tenslotte leidt dit tot een uitspraak over de mate waarin de drie besproken films erin slagen een eenduidige kritiek te leveren op de neoliberale ideologie.Show less
This research addresses the consequences of a shift from analogue to digital filmmaking on storytelling strategies in contemporary cinema. The drastic changes in the technology of representation...Show moreThis research addresses the consequences of a shift from analogue to digital filmmaking on storytelling strategies in contemporary cinema. The drastic changes in the technology of representation had a pivotal impact not only on the visual style of film, but have also lead to a rupture in the classic narrative tradition. Cause and effect strategies have been substituted by an inversely enthused logic of new media objects; consequently it is only viable to analyze contemporary cinema from this angle, addressing newly emerged complex narratives that have risen to the occasion in response to the ever-growing popularity of video games and the omnipresence of various web-based environments.Show less
Uitvoerig onderzoek naar de Bromance als genre-hybride in film. Ten eerste wordt de traditie van de term retrospectief belicht. Ten tweede wordt gekeken hoe de Bromance zich verhoudt tot reguliere,...Show moreUitvoerig onderzoek naar de Bromance als genre-hybride in film. Ten eerste wordt de traditie van de term retrospectief belicht. Ten tweede wordt gekeken hoe de Bromance zich verhoudt tot reguliere, klassieke genres zoals sciencefiction, horror of comedy. Is de Bromance als afzonderlijke genre-categorie te beschouwen of heeft de Bromance altijd een samenhang met een ander genre? Om deze vraag te beantwoorden, kijkt deze scriptie eerst naar specifieke genres die met terugwerkende kracht duidelijke kenmerken hebben van de Bromance: de western (hoofdstuk 1), de road movie (hoofdstuk 2), en klassieke comedy's (hoofdstuk 3). Vervolgens wordt in hoofdstuk 4 nagegaan hoe de films die vandaag de dag tot Bromance gerekend worden zich hiervan onderscheiden, en daarbij de vraag te beantwoorden of dat verschil rechtvaardigt dat de Bromance als een op zichzelf staand genre kan worden beschouwt met eigen (vertel)conventies.Show less
Adaptaties van stripboeken zijn een dominant genre binnen de huidige filmindustrie. Binnen deze scriptie worden de conventies van zowel stripverhalen als cinema naast elkaar gelegd en wordt gekeken...Show moreAdaptaties van stripboeken zijn een dominant genre binnen de huidige filmindustrie. Binnen deze scriptie worden de conventies van zowel stripverhalen als cinema naast elkaar gelegd en wordt gekeken in welke mate de superheldenverfilmingen leunen op de conventies van hun brontekst. Worden deze adaptaties langs dezelfde lat van getrouwheid gelegd als adaptaties die andere bronnen als basis hebben? Dit gebeurt aan de hand van de film Guardians of the Galaxy en de bron waarop deze film is gebaseerd, het stripboek met dezelfde naam.Show less
Film theory is focussed on (dis-)identification however new media and (video) games changed film by introducing new aesthetics and conventions, which means new analythical methods are also needed.
Cross study of a subgenre in American Science Fiction films of the 1950's and the Japanese film Gojira (aka Godzilla). The study examines these films as a form of allegory.
Op weg naar (n)ergens: de Nederlandse road movie. De belangrijkste kenmerken van de meest recente cyclus van Nederlandse road movies na 2008. De focus ligt op twee kenmerken, namelijke...Show moreOp weg naar (n)ergens: de Nederlandse road movie. De belangrijkste kenmerken van de meest recente cyclus van Nederlandse road movies na 2008. De focus ligt op twee kenmerken, namelijke multiculturele identiteit (en de zoektocht hiernaar) en traumaverwerking.Show less
This is a study on Madness beginning from the Insane Asylums, to the Shakespearean stage, to films such as One Flew Over the Cuckoo's Nest and The Dark Knight. We take a look at different types of...Show moreThis is a study on Madness beginning from the Insane Asylums, to the Shakespearean stage, to films such as One Flew Over the Cuckoo's Nest and The Dark Knight. We take a look at different types of fools in King Lear, the confined "insane" man, and the crazy misunderstood Joker of Gotham. Parallel to the study there are echoes of Michel Foucault's study on madness and how it is shaped by institutions and by the culture and society it is found in. It is brought into the time of 9/11 and how even the 'evilest' characters can be a direct reflection of what is happening in the world outside of the films, and how art is influenced by the state of mind of those living in this society. Be it behind bars and confined, or running free causing chaos the madman is a projection of expectations cast upon them by others.Show less