Persistent URL of this record https://hdl.handle.net/1887/36106
Documents
-
- Download
- Bachelor thesis
- open access
In Collections
This item can be found in the following collections:
Hoe lossen basischoollleerlingen aftrekopgaven op?
- Author
- Wolsink, Daphne
- Note
- De afgelopen jaren is er kritiek op het Nederlandse rekenniveau. Deze kritiek gaat gepaard met een felle discussie rondom het rekenonderwijs. In deze discussie is er veel aandacht voor het belang van adaptiviteit. Met behulp van het ASCM model van Siegler en de choice/no-choice methode is in dit experimentele onderzoek geanalyseerd of er een verschil is in adaptivteit tussen bovengemiddelde en onder gemiddelde rekenaars voor aftrekopgaven tot de 1000. In dit onderzoek, dat afgenomen is onder kinderen tussen de 8 t/m 12 jaar, worden allereerst beschrijvende resultaten weergegeven waarin te zien is hoe vaak de verschillende rekenstrategieën worden gebruikt door leerlingen van verschillende niveaus en uit verschillende groepen. Vervolgens is de mate van adaptivieit op twee manieren geanalyseerd. Uit de resultaten blijkt dat alle leerlingen adaptiviteit laten zien wat betreft opgavekenmerken, maar dat deze adaptiviteit significant groter is voor bovengemiddelde rekenaars dan voor onder gemiddelde rekenaars. Adaptiviteit wat betreft snelheid wordt gevonden voor onder gemiddelde leerlingen uit groep 6 en adaptiviteit wat betreft accuratesse wordt gevonden voor onder gemiddelde leerlingen uit groep 6 en alle leerlingen uit groep 7.
- Specialisation
- Onderwijsstudies
- Supervisors
- Hickendorff, Marian
- ECTS Credits
- 20
- Language
- nl