In deze studie is onderzoek gedaan naar de benodigdheden van onderwijspersoneel om begrijpend leesonderwijs thematisch aan te bieden op de basisschool. Deze onderzoeksvraag is onderzocht middels...Show moreIn deze studie is onderzoek gedaan naar de benodigdheden van onderwijspersoneel om begrijpend leesonderwijs thematisch aan te bieden op de basisschool. Deze onderzoeksvraag is onderzocht middels een focusgroeponderzoek (N=10), waarbij twee focusgroepen werden gehouden met elk vijf participanten. De participanten waren onderwijspersoneelsleden van twee basisscholen in Nederland. De focusgroepen werden gestructureerd middels een topicguide, getranscribeerd met hulp van Amberscript, gecodeerd met een codeboek en geanalyseerd met het programma Atlas.TI. In dit onderzoek is gevonden dat leerkrachten een sterke schoolvisie, tijd voor samenwerking en professionalisering op het gebied van kennis en kunde over thematisch begrijpend leesonderwijs nodig hebben, om begrijpend leesonderwijs thematisch aan te kunnen bieden. Hier speelt de schoolleiding een grote rol, maar moeten leerkrachten bij betrokken worden. In vervolgonderzoek zou er onderzocht kunnen worden wat leerkrachten in hun handelen kunnen aanpassen, om thematisch begrijpend leesonderwijs vorm te geven.Show less