Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Er zijn eindeloos veel films waarin gedronken wordt. Dat kan een ‘gezellige dronk’ zijn in een sociale setting, maar het nuttigen van alcohol kan ook overgaan in agressieve dronkenschap. In dit...Show moreEr zijn eindeloos veel films waarin gedronken wordt. Dat kan een ‘gezellige dronk’ zijn in een sociale setting, maar het nuttigen van alcohol kan ook overgaan in agressieve dronkenschap. In dit onderzoek maak ik een selectie van enkele films rondom het thema alcoholisme. De vraag daarbij is: wordt alcoholgebruik in de gekozen films geromantiseerd dan wel geproblematiseerd? Of is het misschien soms een combinatie van beide? Het onderzoek richt zich dus op de representatie van alcohol in films. De combinatie van deze twee onderwerpen is in de filmwetenschap nauwelijks behandeld. De belangrijkste studie is die van de socioloog Norman Denzin, en zijn werk zal ik dan ook bespreken. Het eerste hoofdstuk gaat in op de geschiedenis van alcoholisme in film en vanaf het tweede hoofdstuk volgen de filmanalyses. Bij Days of Wine and Roses (Blake Edwards, 1962), gemaakt ten tijde van klassiek Hollywood, slaat de komische toon om in een tragische toon. Door toedoen van Joe begint Kirstie te drinken en raakt verslaafd waardoor hun huwelijk stuk gaat. Maar de ‘zachte’ dissolves geven aan dat Joe haar wel blijft liefhebben. The Lost Weekend (Billy Wilder, 1945), ook klassiek Hollywood, biedt een voortdurende mengeling van komedie en tragedie. Er zijn grappige waanbeelden, bijvoorbeeld als hij bij een opera alleen maar drankflessen ‘ziet’, via superimposition. Maar een scène met dramatische waanbeelden, zoals bij een delirium tremens, wordt getoond via harde cuts. Don wordt uiteindelijk gered door zijn vriendin die hem liever dronken dan dood ziet. De meer onafhankelijk geproduceerde Leaving Las Vegas (Mike Figgis, 1995) keert dit om. Ben is vastbesloten om zich dood te drinken en hij duldt het gezelschap van Sera alleen maar als zij hem dat toestaat. Zodra zij wil ingrijpen, laat hij haar achter, en een mentaal shot is een teken dat zij Bens alcoholisme accepteert. Op die manier kan hij ‘gelukkig’ doodgaan. De Deense film Druk / Another Round (Thomas Vinterberg, 2020) voert de romantisering het verste door. Deze film onderzoekt of je beter functioneert als je een beetje alcohol drinkt. Het handheld camerawerk wekt daarbij de indruk dat de cameraman zelf ook meedoet aan het alcoholexperiment van de docenten. Dat een van hen overlijdt, is niet per se het gevolg van alcoholgebruik. De film suggereert dat hij mentale problemen heeft en dat is de oorzaak van zijn dood. Alcoholgebruik is op zich niet verkeerd, zolang het je lukt om met mate te drinken.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Het doel van dit eindwerkstuk is om aan te tonen dat het werk van Refn, ondanks het gebruik van een overdadige expressieve stijl, niet inhoudsloos is, en dat hij stijl juist inzet om een ...Show moreHet doel van dit eindwerkstuk is om aan te tonen dat het werk van Refn, ondanks het gebruik van een overdadige expressieve stijl, niet inhoudsloos is, en dat hij stijl juist inzet om een (emotionele) reactie op te roepen bij de kijker. Ik zal aantonen dat zowel het overdadige gebruik van kleur als de hoge mate van gewelddadigheid een functie dient, en dat zijn werk raakvlakken heeft met de zogeheten transcendentale stijl.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
In this thesis, Memories of Murder (2003), The Host (2006) and Parasite (2019), three films by Korean writer/director Bong Joon-ho, are evaluated with the concept of 'divided reception' in mind. On...Show moreIn this thesis, Memories of Murder (2003), The Host (2006) and Parasite (2019), three films by Korean writer/director Bong Joon-ho, are evaluated with the concept of 'divided reception' in mind. On the one hand, the films are undoubtedly Korean in character since they narratively deal with specific situations lifted from both from Korea's past and present. On the other hand, the films cross their national boundaries due to the fact that Bong highly relies on the cinematic language born in Hollywood. As a result, Bong's works are accessible to audiences all over the world, which in turn solidifies his position as a renowned figure within world cinema.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
In deze scriptie wordt gekeken naar de representatie van families in contemporaine horrorfilms. Aan de hand van drie films en een terugblik op de familiehorrortraditie, wordt gekeken hoe deze...Show moreIn deze scriptie wordt gekeken naar de representatie van families in contemporaine horrorfilms. Aan de hand van drie films en een terugblik op de familiehorrortraditie, wordt gekeken hoe deze werken kritisch reflecteren op de familie als sociaal instituut.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Ik ga epileptische en non-psychogene epileptische insulten als productieve pathologie behandelen aan de hand van twee films, te weten Thelma (Joachim Trier, 2017) en El Aura (Fabián Bielinsky, 2005...Show moreIk ga epileptische en non-psychogene epileptische insulten als productieve pathologie behandelen aan de hand van twee films, te weten Thelma (Joachim Trier, 2017) en El Aura (Fabián Bielinsky, 2005). Hoewel de twee verhalen ver uiteen liggen, heb ik voor deze films gekozen omdat de productieve pathologie een sterke gemene deler vormt. Bovendien is de visuele beleving van een insult door filmische middelen in beide films van belang voor het narratief. Het close-readen van scenes met aanvallen benadrukt de relatie tussen mise-en-scene en het verhaal. De analyses van de films zullen ertoe dienen om de (narratieve) context van de insulten helder te krijgen, om uiteen te zetten wat de functie van de aanvallen is. Dat beeld en plot elkaar hier versterken, is voor mij een belangrijke reden voor een uitvoerige analyse, omdat het de kracht van cinema als verhalend medium aantoont. Hierbij vang ik aan met de productieve pathologie in El Aura , waar ik zal betogen hoe epilepsie hem een verscherpte zintuiglijke perceptie geeft en hoe zijn aanvallen en het bijhorende controleverlies het verhaal beïnvloeden. Hierna zal ik Thelma bespreken, waarbij ik aandacht besteed aan de relatie tussen haar verlangen en haar psychogene non-epileptische insulten, met een vergelijkende analyse met Day of Wrath (Carl Theodor Dreyer, 1943). Het verband tussen haar verlangen en haar aanvallen ontluikt uiteindelijk ook in een productieve pathologie met grote invloed op het narratief.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Slow cinema benaderd als een subjectieve, in plaats van een realistische filmstijl, aan de hand van Tijdservaring en Hechting, middels fenomenologie benaderd.
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
In deze BA Thesis wordt het onderscheidende van de Election films van Johnnie To Kei-fung ten opzichte van de "heroic bloodshed" films van John Woo (Ng Yu-sum) onderzocht. Hierbij wordt ten eerste...Show moreIn deze BA Thesis wordt het onderscheidende van de Election films van Johnnie To Kei-fung ten opzichte van de "heroic bloodshed" films van John Woo (Ng Yu-sum) onderzocht. Hierbij wordt ten eerste aandacht besteed aan de inhoudelijke en esthetische aspecten van het actie- en misdaadgenre waarbinnen To en Woo opereren, en ten tweede aan de politieke situatie van Hong Kong in relatie met de Volksrepubliek China.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Just as the shift of old feminism to new feminism entails a shift from a psychoanalytical to a phenomenological approach, Raw shifts in its subject matter and approach towards these new stances. It...Show moreJust as the shift of old feminism to new feminism entails a shift from a psychoanalytical to a phenomenological approach, Raw shifts in its subject matter and approach towards these new stances. It comments on the patriarchal order, inclusiveness (or lack thereof in early feminism) and submissiveness to the male gaze. According to a phenomenological understanding, the audience will note these deviations because they are now seen as active and embodied spectators but also through their previous experiences with the generic tropes.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Een onderzoek naar de kruisbestuiving tussen Japanse samoerai films en Westerns. Beginnend bij Yojimbo (1961) van Akira Kurosawa wordt er gekeken naar diens invloed buiten Japan. Sergio Leone's A...Show moreEen onderzoek naar de kruisbestuiving tussen Japanse samoerai films en Westerns. Beginnend bij Yojimbo (1961) van Akira Kurosawa wordt er gekeken naar diens invloed buiten Japan. Sergio Leone's A Fistful of Dollars (1964) wordt geanalyseerd als remake van Yojimbo, waarna er wordt gekeken naar de invloed van de Italiaanse Western op Amerikaanse cinema door middel van Back to the Future Part III (1990) van Robert Zemeckis. Er wordt gekeken naar de cinema van Japanse regisseur Takashi Miike, voornamelijk naar Sukiyaki Western Django (2007) als film die de twee genres samenbrengt. Er wordt tevens gekeken naar de receptie van de films binnen eigen land en op internationaal vlak.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Deze scriptie onderzoekt Jim Jarmusch als onafhankelijk cineast. Er wordt gekeken wat onafhankelijke cinema als begrip precies inhoudt, en hierna hoe Jarmusch en zijn films hierin een plek kunnen...Show moreDeze scriptie onderzoekt Jim Jarmusch als onafhankelijk cineast. Er wordt gekeken wat onafhankelijke cinema als begrip precies inhoudt, en hierna hoe Jarmusch en zijn films hierin een plek kunnen krijgen. Dit wordt gedaan met theorie van o.a. Yannis Tzioumakis, Janet Staiger en David Laderman.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
In dit onderzoek worden middels de overeenkomsten tussen cinema en muziek opgezocht. Met deze nieuwe vergelijking wordt de problematiek van conventionele filmbestudering laten zien die beroep doet...Show moreIn dit onderzoek worden middels de overeenkomsten tussen cinema en muziek opgezocht. Met deze nieuwe vergelijking wordt de problematiek van conventionele filmbestudering laten zien die beroep doet op representatietheorie en narratologie. Met behulp van de filosofie van onder andere Martin Heidegger en Susan Sontag wordt tenslotte een nieuwe vorm van filmervaring voorgesteld: een muzikale ervaring van cinema.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Hoe beïnvloeden de sociaal culturele context en het genre de representatie van mythische personages? De mythische personages zijn in dit geval Odin, Thor en Loki uit de Noordse mythologie. De...Show moreHoe beïnvloeden de sociaal culturele context en het genre de representatie van mythische personages? De mythische personages zijn in dit geval Odin, Thor en Loki uit de Noordse mythologie. De casussen zijn de Marvel-films(zoals Thor) en de televisie-serie Vikings. Om eerder genoemde vraag te beantwoorden heb ik gekeken naar genre en de sociaal culturele context rondom de casussen. De representaties in de casussen vergelijk ik met de representaties in de Prose en Poetic Edda en uiteindelijk met elkaar. Beide representaties vervullen een wens. De representaties in de Marvel-wereld vervullen de wens voor een personage, waarmee de kijker zich kan identificeren, dat niet tegen wordt gehouden door de wet en zo het kwaad kan bestrijden. Terwijl de representaties in Vikings een informatieve rol hebben, namelijk hoe de goden in de tijd van de Vikingen werden ervaren door de maatschappij.Show less