‘Nacht! Tauentzien! Kokain! Das ist Berlin!’, schreef de Russische schrijver Andrej Bely in 1924 na een verblijf in Berlijn. De Duitse hoofdstad werd in de jaren twintig geassocieerd met een wild...Show more‘Nacht! Tauentzien! Kokain! Das ist Berlin!’, schreef de Russische schrijver Andrej Bely in 1924 na een verblijf in Berlijn. De Duitse hoofdstad werd in de jaren twintig geassocieerd met een wild en florissant nachtleven, seksuele uitspattingen, drugsgebruik en een decadente kijk op de wereld. Deze excessen werden doorgaans in verband gebracht met het onzekere bestaan in de Weimarrepubliek, die geplaagd werd door politieke crises en hyperinflatie: het zogenoemde ‘tanzen auf dem Vulkan’. Cocaïne was het roesmiddel bij voorkeur van deze vulkaandansers, men sprak destijds zelfs van een Kokainwelle, een cocaïnegolf. Massaal drugsgebruik als deel van een zogenoemde Rauschkultur maakt sindsdien onderdeel uit van het beeld dat van de 'Großstadt' tijdens de Weimarrepubliek bestaat. Maar klopt dat wel? Er is beperkt onderzoek gedaan naar de Kokainwelle. In de bestaande literatuur over het onderwerp is er weinig aandacht voor de gestalte die het cocaïnegebruik in deze periode aannam, de beeldvorming van het gebruik, structurele of incidentele oorzaken en de rol van de overheid. Het is, kortom, een onderwerp dat zelden in al haar facetten wordt beschouwd. In deze masterscriptie wordt het beeld van de Kokainwelle nader onderzocht en binnen haar historische context geplaatst. Hierbij komt de ontwikkeling van de Duitse cocaïne-industrie aan bod, de opkomst van cocaïne als medicijn en het gebruik van de drug tijdens de Eerste Wereldoorlog. De beeldvorming van het cocaïnegebruik in Berlijn tijdens de Weimarrepubliek wordt geanalyseerd aan de hand van een rijk exposé aan literatuur en kunst, met speciale aandacht voor de expressionistische dichter Walter Rheiner (1895-1925) en de danseres Anita Berber (1899-1928). Tot slot wordt de wetgeving aangaande cocaïne onder de loep genomen en dieper ingegaan op de handhaving daarvan in de Weimarrepubliek.Show less