Regeringsdienst Oog & Oor (1945-1946) functioneerde na de Tweede Wereldoorlog als voorlichter en inlichtingenverzamelaar op lokaal niveau. De taak van deze dienst was om klachten te verzamelen...Show moreRegeringsdienst Oog & Oor (1945-1946) functioneerde na de Tweede Wereldoorlog als voorlichter en inlichtingenverzamelaar op lokaal niveau. De taak van deze dienst was om klachten te verzamelen van burgers en opzoek te gaan naar de stemming van het volk in de steden en dorpen van de provincies. Dit onderzoek gaat specifiek in op de Regeringsdienst in het District Centrum (Provincie Utrecht) en de rol van het districtsbureau in de wederopbouw. Het was een experiment van het eerste naoorlogse kabinet, dat wilde breken met de verzuilde politiek en deze dienst was een product van de gewenste vernieuwing.Show less
In april 1955 vond de Bandungconferentie plaats, de eerste intercontinentale conferentie waar onafhankelijke naties uit Azië en Afrika een 'derde koers' uiteenzetten tegen de achtergrond van de...Show moreIn april 1955 vond de Bandungconferentie plaats, de eerste intercontinentale conferentie waar onafhankelijke naties uit Azië en Afrika een 'derde koers' uiteenzetten tegen de achtergrond van de Koude Oorlog. De conferentie werd geopend door een keynote-speech van Sukarno die uitermate antikoloniaal van toon was. Tijdens deze conferentie werden verder economische en culturele belangen besproken. Ook werd unaniem besloten om Nederland te sommeren om de onderhandelingen rondom West-Papua te hervatten met Indonesië. Deze scriptie onderzoekt wat de Nederlandse ontvangst was van Sukarno’s antikoloniale boodschap met global reach. Voor de uitvoering van het onderzoek is een analyse gemaakt op basis van hoe de Bandungconferentie werd beschreven en omschreven in verschillende nationale Nederlandse kranten, vlak voor, tijdens en direct na het plaatsvinden van de Bandungconferentie.Show less
Het eerste Nederlandse kabinet na de Tweede Wereldoorlog maakte op een unieke manier gebruik van het medium radio om haar beleid te verkondigen. Premier Schermerhorn en met name...Show moreHet eerste Nederlandse kabinet na de Tweede Wereldoorlog maakte op een unieke manier gebruik van het medium radio om haar beleid te verkondigen. Premier Schermerhorn en met name regeringscommissaris van de RVD Hendrik Brugmans waren vaak op de radio te horen. Vanuit de Tweede Kamer, de dagbladpers en de ministeriële departementen ontstond al snel weerstand tegen de toespraken, onder andere omdat het maanden duurde voordat een officieel noodparlement was ingesteld en omdat de dagbladpers kampte met een tekort aan papier. Tijdens het Kamerdebat van 31 januari 1946 kreeg Schermerhorn hevige kritiek te verduren op het beleid omtrent de radiotoespraken. Dit had grote gevolgen voor het gehele voorlichtingsbeleid van de regering. Dit onderzoek gaat over wat er precies gezegd werd in de radiotoespraken. Het doel is om beter te kunnen verklaren waarom de weerstand tegen het radiogebruik van het kabinet zo groot was.Show less
Een uitgebreide historische analyse van het 'momentum' rond DS'70. DS'70 behaalde kortstondig succes in de Nederlandse politiek met acht zetels bij de landelijke verkiezingen van 1971. Deze thesis...Show moreEen uitgebreide historische analyse van het 'momentum' rond DS'70. DS'70 behaalde kortstondig succes in de Nederlandse politiek met acht zetels bij de landelijke verkiezingen van 1971. Deze thesis behandelt de oorzaken en voorwaarden voor dit resultaat en richt zich met name op de belangrijke positie van DS'70 lijsttrekker Willem Drees jr., wiens 'geproduceerde' charisma met behulp van de media in de verkiezingscampagne erg goed uit de verf kwam.Show less