A socio-historical, comparative curriculum study in both time (1945-2010s) and space (France, Italy, Luxembourg and the Netherlands) concerning the representation of European identity in two types...Show moreA socio-historical, comparative curriculum study in both time (1945-2010s) and space (France, Italy, Luxembourg and the Netherlands) concerning the representation of European identity in two types of secondary school curricula: the formal curricula of these four Western European countries and the so-called 'ideological curricula' consisting out of international recommendations from the Council of Europe and UNESCO. The starting point of the research is that a majority of citizens in the European Union consider themselves to feel 'European' in one way or another according to Eurobarometer surveys. The thesis further explores the relationship with curriculum reforms and international educational organisations since 1945. The idea of having complementary, international forms of identity and citizenship requires the increase of international understanding among citizens over time. Meanwhile, fostering international understanding has generally been the main purpose of UNESCO. Curriculum construction is a comprehensive, unfathomable process, but the four cases of formal curricula demonstrate the rise of a global scope in history education throughout the decades. The thesis suggests that education can be understood as a gearwheel accelerating the processes of European integration that were already in place.Show less
In face of various political and economic challenges, the EU has been making efforts to glue its member states together through the concept of a “European culture.” This research seeks to answer...Show moreIn face of various political and economic challenges, the EU has been making efforts to glue its member states together through the concept of a “European culture.” This research seeks to answer how the position of elderly citizens in the aspiration of fostering “Europeanness” through the The European Year represents the larger problematics of creating a “European” identity? In this way, another aspect of the complicated matter of the creation of “one united European people” is to be provided by including how the attempts of creating unity can be at the expense of excluding certain persons and even whole demographic groups who do not fit into the specific rhetoric of unity. The innovativeness of this research lies in the fact that it will focus on elderly EU citizens. So far, this demographic group has namely been insufficiently recognised in the context of “European” identity creation.Show less
De scriptie is de eerste overzichtsstudie over het Europees verlof, een regeling die werknemers uit Nederlands-Indië met de Europese status het recht gaf meerdere maanden betaald verlof in Europa...Show moreDe scriptie is de eerste overzichtsstudie over het Europees verlof, een regeling die werknemers uit Nederlands-Indië met de Europese status het recht gaf meerdere maanden betaald verlof in Europa door te brengen. De centrale vraag van de scriptie luidt: wat is de plaats van Indische verlofgangers in de Nederlandse samenleving? Bij het beantwoorden van die vraag gaat de studie in op de afkomst van verlofgangers, hun sociale positie, hun vestigingspatroon in Nederland en hun relatie met niet-Indische Nederlanders. De periode van het interbellum is gekozen omdat uit deze periode de grootste hoeveelheid bronnen beschikbaar zijn. De focus op het interbellum sluit het gebruik van oudere bronnen echter niet uit, omdat veel ervaringen van verlofgangers hetzelfde bleven. Samengevat lijken verlofgangers voornamelijk een positief imago te hebben gehad. Vanuit Den Haag, de stad met de meeste verlofgangers, vertrokken bijvoorbeeld 3,5 keer zoveel mensen naar Indië als gemiddeld in Nederland. Vooral het feit dat er vanuit Den Haag meer vrouwen dan mannen naar Indië vertrokken wijst erop dat verlofgangers werden gezien als goede huwelijkskandidaten. Ook probeerden vele Nederlandse steden actief verlofgangers te werven. Indische verlofgangers verschilden (ongeacht hun afkomst) echter duidelijk van niet-Indische Nederlanders, wat voor een gevoel van wederzijdse bevreemding kon zorgen.Show less