This thesis considers Indisch-ness (a state of Indisch belongingness) as a phenomenon of cultural consciousness that is exhibited and communicated through word of mouth. Eurocentric...Show moreThis thesis considers Indisch-ness (a state of Indisch belongingness) as a phenomenon of cultural consciousness that is exhibited and communicated through word of mouth. Eurocentric historiographies, the silencing by the first-generation, and misperceptions of cultural definitions are a few reasons why defining Indisch-ness will remain problematic and incomplete. After identifying the gaps in the literature on Indo-European identity, the investigation draws attention to the experimental nature of combining oral-photographic interviewing with photographic poetry research. The aim is to demonstrate how the (artistic) narrative transmissions of second and third-generation descendants can portray the individual experience of Indisch-ness. Narratives can be thought of as world recreations, a tool for revisiting the inaccessible past. As Indisch-ness is generally understood as a feeling of belongingness, the photographs involved rather became mnemonic pieces of evidence of their interpreted cultural unity. Therefore, this paper further explores the semiotics of sign recognition in common cultural representations as well. Although Indisch-ness remains largely indefinable, this study suggests a method to capture the narrative environment of the Indisch world in Dutch society.Show less
Indisch eten is een combinatie van Aziatisch en Europees die ontstond tijdens de Nederlandse koloniale overheersing van Indonesië, die zich vervolgens verder bleef ontwikkelen. Door de diffuse...Show moreIndisch eten is een combinatie van Aziatisch en Europees die ontstond tijdens de Nederlandse koloniale overheersing van Indonesië, die zich vervolgens verder bleef ontwikkelen. Door de diffuse ontstaansgeschiedenis zal het zeer moeilijk zijn om een oorsprong van de Indische keuken te markeren. Wat wel duidelijk is, is dat eenmaal in Nederland in de belangstelling gekomen, het beeld van Indisch eten door de jaren heen is veranderd. De verandering in de framing van Indisch eten in advertenties en artikelen in de Allerhande kan ons inzicht bieden in het beeld dat consumenten hadden van de Indische keuken. Het lijkt erop dat de framing van de Indische keuken in de Allerhande in de bestudeerde periode vooral afhankelijk is van de producten die producenten te bieden hebben. Indisch eten bleek uitermate geschikt te zijn om te koppelen aan de culturele waarde ‘makkelijk eten’. Indisch eten werd namelijk waarschijnlijk gezien als relatief ingewikkeld om zelf te maken. Doordat producenten een extreem makkelijk alternatief boden in de vorm van geprepareerde ingrediënten en kant en klare maaltijden werd de stap naar het zelf maken van Indisch eten voor veel mensen waarschijnlijk des te groter.Show less
De scriptie is de eerste overzichtsstudie over het Europees verlof, een regeling die werknemers uit Nederlands-Indië met de Europese status het recht gaf meerdere maanden betaald verlof in Europa...Show moreDe scriptie is de eerste overzichtsstudie over het Europees verlof, een regeling die werknemers uit Nederlands-Indië met de Europese status het recht gaf meerdere maanden betaald verlof in Europa door te brengen. De centrale vraag van de scriptie luidt: wat is de plaats van Indische verlofgangers in de Nederlandse samenleving? Bij het beantwoorden van die vraag gaat de studie in op de afkomst van verlofgangers, hun sociale positie, hun vestigingspatroon in Nederland en hun relatie met niet-Indische Nederlanders. De periode van het interbellum is gekozen omdat uit deze periode de grootste hoeveelheid bronnen beschikbaar zijn. De focus op het interbellum sluit het gebruik van oudere bronnen echter niet uit, omdat veel ervaringen van verlofgangers hetzelfde bleven. Samengevat lijken verlofgangers voornamelijk een positief imago te hebben gehad. Vanuit Den Haag, de stad met de meeste verlofgangers, vertrokken bijvoorbeeld 3,5 keer zoveel mensen naar Indië als gemiddeld in Nederland. Vooral het feit dat er vanuit Den Haag meer vrouwen dan mannen naar Indië vertrokken wijst erop dat verlofgangers werden gezien als goede huwelijkskandidaten. Ook probeerden vele Nederlandse steden actief verlofgangers te werven. Indische verlofgangers verschilden (ongeacht hun afkomst) echter duidelijk van niet-Indische Nederlanders, wat voor een gevoel van wederzijdse bevreemding kon zorgen.Show less