De personalisering van de politiek is verworden tot een centraal thema binnen de politieke wetenschap. Toch laten onderzoeken naar dit fenomeen veelal tegenstrijdige resultaten zien. De oorzaak...Show moreDe personalisering van de politiek is verworden tot een centraal thema binnen de politieke wetenschap. Toch laten onderzoeken naar dit fenomeen veelal tegenstrijdige resultaten zien. De oorzaak hiervan is vaak gelegen in de conceptualisatie van personalisering. De personalisering van de politiek kan worden verklaard door middel van drie subgroepen: instituties, de media en gedrag. In dit onderzoek wordt er voornamelijk gekeken naar de media personalisering. Dit aspect van personalisering kan zich zowel in de betaalde- als de onbetaalde media voordoen. In de berichtgeving van de kranten (onbetaalde media) in de periode 1967-2012 lijkt het of de personalisering is toegenomen. De campagnevideo’s (betaalde media) geven echter geen enkele aanwijzing voor personalisering in deze periode. Deze bevindingen geven nader inzicht in één aspect van het concept “personalisering van de politiek”.Show less