Kinderen uit etnische minderheidsgroepen ondervinden achterstanden op school en ervaren een lagere kwaliteit zorg. Onderzoek naar onderliggende mechanismes is nodig om etnische ongelijkheden beter...Show moreKinderen uit etnische minderheidsgroepen ondervinden achterstanden op school en ervaren een lagere kwaliteit zorg. Onderzoek naar onderliggende mechanismes is nodig om etnische ongelijkheden beter te begrijpen. Echter, veel onderzoek bestudeerde de interacties tussen volwassenen. De huidige studie is een replicastudie (Spencer, Heitland, Montoya, Branje, & Bos, 2018) waarbij de neurale structuren die plaatsvinden bij interacties tussen volwassenen en kinderen met verschillende etnische kenmerken worden bestudeerd. In het huidige onderzoek werd met behulp van event-related potentials (ERPs) de neurale verschillen bij gezonde vrouwen (N = 81) gemeten terwijl zij keken naar ingroup (eigen etniciteit) en outgroup (andere etniciteit) kindergezichten. Daarnaast werd onderzocht of verschillen in ERP componenten gerelateerd zijn aan gedragsreacties door het meten van schattigheidsbeoordelingen en de motivatie om naar een kindergezicht te kijken. Eerdere resultaten met volwassengezichten als stimuli komen deels overeen met de resultaten van het huidige onderzoek, waarbij op de P200 component en de N170 component sterkere reacties werden gemeten op de outgroup stimuli en op de N200 component waren de reacties op de ingroup stimuli sterker. Op de N100 component werden geen verschillen gemeten. Ook speelde etniciteit geen rol in de schattigheidsbeoordelingen en de motivatie om een kindergezicht te bekijken. Alles samengenomen dragen deze bevindingen bij aan het begrijpen van onderliggende mechanismes in de omgang met kinderen uit etnische minderheidsgroepen.Show less
Research master thesis | Linguistics (research) (MA)
closed access
This thesis investigated the cognitive and neurological processes used to recognize visually presented words in a second language. In this study, Dutch second language learners of Russian and...Show moreThis thesis investigated the cognitive and neurological processes used to recognize visually presented words in a second language. In this study, Dutch second language learners of Russian and native speakers of Russian participated in a lexical decision task. Stimuli consisted of visually presented letter/character strings which increasingly deviated from existing Russian words. ERP measurements together with behavioural responses (error rates and reaction times) were recorded and analyzed.Show less
This was the first study to concentrate on the relationship between endogenous oxytocin levels and the effect of emotion on the N170 and whether negative parenting experiences during childhood...Show moreThis was the first study to concentrate on the relationship between endogenous oxytocin levels and the effect of emotion on the N170 and whether negative parenting experiences during childhood moderated this relationship. The sample consisted of 50 female participants, aged 18-30 years old. First, the relationship between oxytocin levels and the effect of emotion on the N170 was examined. In addition, the relationship between negative parenting experiences and the effect of emotion on the N170 was examined. Last, the possible moderating effect of negative parenting experiences on the relationship between the natural oxytocin levels and the effect of emotion on the N170 was examined. The parental love withdrawal questionnaire and an adapted version of the Conflict Tactic Scales (CTS; harsh discipline) were used to measure negative parenting (Huffmeijer, Alink, Tops, Grewen, Light, Bakermans-Kranenburg, Van IJzendoorn, 2013; Straus and Hamby, 1997). To study the effect of emotion on the N170, participants’ ERPs were studied in response to pictures showing emotional faces presented with feedback stimuli during an experimental task. Endogenous oxytocin levels were measured using saliva samples. Results suggested an interaction effect of high parental love withdrawal on the N170, meaning that participants who reported high love withdrawal showed higher amplitudes on the N170 in response to emotional faces than participants who reported low love withdrawal. This was in particular the case for the N170 over the left hemisphere. This may be due to the fact that experiences of love withdrawal may cause higher levels of fear of failure and the emotional faces were presented in combination with feedback stimuli. Differences in endogenous oxytocin levels or harsh discipline did not cause differences in the effect of emotion on the N170.Show less