Er zijn veel factoren die meespelen in het behalen van goede schoolprestaties. In dit onderzoek wordt gepoogd een beeld te schetsen van de invloeden van vriendschapskwaliteit en thuissituaties op...Show moreEr zijn veel factoren die meespelen in het behalen van goede schoolprestaties. In dit onderzoek wordt gepoogd een beeld te schetsen van de invloeden van vriendschapskwaliteit en thuissituaties op de schoolprestaties van adolescenten. Verder wordt er gekeken of de vriendschapskwaliteit een goede voorspeller is voor het geluk van de adolescent. Deze invloeden zijn veel veranderd in verband met de huidige Covid-19 pandemie. Adolescenten zijn meer op zichzelf aangewezen en hebben een andere schoolsetting. Dit onderzoek probeert dit in kaart te brengen te brengen door een analyse van een opgezette vragenlijst. Diverse zelf-rapportage vragenlijsten zijn afgenomen bij 160 adolescenten, 11 tot 15 jaar oud. De vragenlijst bevat vragen betreffende de thuissituatie, vriendschapskwaliteit, schoolprestatie en het level van geluksgevoel bij de adolescent. Uit de meervoudige regressieanalyse bleek dat de vriendschapskwaliteit een goede voorspeller is van de schoolresultaten adolescent. Verder heeft het onderzoek aangetoond dat een hogere vriendschapskwaliteit een hogere score op geluk voorspelt. We kunnen daardoor zeggen dat vriendschapskwaliteit een belangrijke factor voor zowel prestaties op school als een hoge score op geluk. Een belangrijke implicatie van dit onderzoek betreft de hoeveelheid vragen in de zelf-rapportage vragenlijst. Voor een completer beeld zouden er meer vragen gebruikt kunnen worden. Verder kan het gebruik van zelf-rapportage vragenlijsten ook zorgen voor onnauwkeurigheden. Voor verder onderzoek naar dit onderwerp zou er gekeken kunnen worden naar de visie van ouders en docenten om zo een accurater beeld te vormen van de adolescent.Show less