In deze scriptie wordt ingegaan op de vraag hoe seksualiteit als gedisciplineerd, als gecontroleerd, rijmt met seksualiteit als weergave van een oorspronkelijke intentionaliteit, dat wil zeggen als...Show moreIn deze scriptie wordt ingegaan op de vraag hoe seksualiteit als gedisciplineerd, als gecontroleerd, rijmt met seksualiteit als weergave van een oorspronkelijke intentionaliteit, dat wil zeggen als uitdrukking van belichaamdheid. Na een verheldering van de invalshoek en begrippen in deze scriptie aan de hand van Merleau-Ponty en Foucault wordt er beargumenteerd dat, indien wij seksualiteit begrijpen als een atmosfeer van betekenis waarnaar onze intentionele boog onderspannen kan zijn alvorens enige reflectie of bewustwording, seksualiteit als mogelijkheid, als oorspronkelijke intentionaliteit, zich pas kan voordoen te midden van een nexus van machtsrelaties. Seksualiteit komt ná macht en kan zich pas presenteren binnen een regime van waarheid dat onze werkelijkheid, ons ‘zijn’, constitueert.Show less
Onderzoek naar seksualiteit en controle over het lichaam in de wassen beeldengroep Untitled van de Amerikaanse kunstenares Kiki Smith. Hierbij lijkt het psychologische lijden van de mensfiguren een...Show moreOnderzoek naar seksualiteit en controle over het lichaam in de wassen beeldengroep Untitled van de Amerikaanse kunstenares Kiki Smith. Hierbij lijkt het psychologische lijden van de mensfiguren een grotere rol te spelen dan de seksualiteit van de figuren. Controle over het lichaam van de figuren is onderzocht naar Freuds theorie over voyeurisme. Het innerlijk lijden van de figuren lijkt voort te komen uit voyeuristische processen uit de maatschappij.Show less
In dit onderzoek probeer ik Chinese filmstudies, Chinastudies en genderstudies te combineren om de films Spider Lilies, What Time is it There? en Formula 17 te analyseren. Ik koos deze films om de...Show moreIn dit onderzoek probeer ik Chinese filmstudies, Chinastudies en genderstudies te combineren om de films Spider Lilies, What Time is it There? en Formula 17 te analyseren. Ik koos deze films om de verschillende vormen waarop minderheidsgroepen, met name vrouwen en niet-heteroseksuelen, worden afgebeeld in Taiwanese cinema te onderzoeken. Allereerst introduceer ik in hoofdstuk één de Taiwanese cinema en genderdiscoursen, en maak ik de feministische theorieën waarop mijn onderzoek is gebaseerd duidelijk. Vervolgens zal ik eerdergenoemde films analyseren en de stelling vormen dat films gemaakt door vrouwen niet per definitie tot vrouwencinema (women’s cinema) behoren zoals ik die in hoofdstuk een definieer, dat mannelijk auteurschap zich er ook niet automatisch van uitsluit en dat het gebruik van minderheidsgroepen op een positieve manier niet gelijk staat aan een politieke cinema zoals vrouwencinema.Show less