In the last decade, digital media has become more sexually explicit than ever. Among others, young people are increasingly exposed to this type of media. They can be deliberately exposed, like...Show moreIn the last decade, digital media has become more sexually explicit than ever. Among others, young people are increasingly exposed to this type of media. They can be deliberately exposed, like searching for information about sex and watching pornography. We call this active exposure. There are also young people who accidently get exposed to sexually explicit media content. This is called passive exposure and can consist of, for example, pop-up advertisements or unsolicited sexually explicit messages. Several studies have been conducted on exposure to sexually explicit media, but the prevalence varies widely. The aim of this study is to get a clear image of in which extent young people are exposed to sexually explicit media. Therefore, the following research question was formulated: To what extent are young people actively and passively exposed to sexually explicit media, and are there differences based on gender and sexual orientation? To answer the research question, an online questionnaire was developed and distributed among Dutch respondents between the age of 16 and 26 years old. The results show that boys have a higher chance of being actively and passively exposed to sexually explicit media. Sexual orientation does not appear to influence either active or passive exposure. In addition, no interaction was found between gender and sexual orientation. Based on these preliminary results, it is recommended to make young people more aware of the risks of experimenting with online sexual behaviors, through education and counseling by experts. Future research should recruit a more diverse sample with a larger group of men, people from the LGBTQ+ community, medium and low educated people, and people who live outside the city. Further research could also focus on which forms of sexually explicit media young people encounter most and what effects these may have.Show less
Deze scriptie onderzoekt het genderaspect in mediaberichten (en een boek) met betrekking tot sexting. Een opvallend aspect is de – pertinente aanwezigheid van – raadgeving. Het woord opvallend...Show moreDeze scriptie onderzoekt het genderaspect in mediaberichten (en een boek) met betrekking tot sexting. Een opvallend aspect is de – pertinente aanwezigheid van – raadgeving. Het woord opvallend gebruik ik hier met de klassieke rol van journalistiek als derde macht met objectiviteit als hoogste waarde, in mijn hoofd. Deze klassieke normen en waarden blijken echter verleden tijd en naast het feit dat er raadgeving is, blijkt de raadgeving ook een opvallend eenzijdige toon mee te dragen. Deze scriptie werpt een kritische blik op frames met betrekking tot gender die naar voren komen in de mediaberichten, met focus op de raadgeving.Show less
De dubbele seksuele moraal bestaat hedendaags nog steeds ondanks alle emancipatie en seksuele voorlichtingen. Er wordt gesproken van een dubbele seksuele moraal wanneer een jongen of meisje...Show moreDe dubbele seksuele moraal bestaat hedendaags nog steeds ondanks alle emancipatie en seksuele voorlichtingen. Er wordt gesproken van een dubbele seksuele moraal wanneer een jongen of meisje dezelfde seksuele handeling uitvoert, maar anders wordt beoordeeld. Bij jongens is het statusverhogend als zij veel seksuele ervaring hebben. Wanneer meisjes ‘te gemakkelijk’ te veroveren zijn, kunnen zij rekenen op afkeuring. De media houden de dubbele seksuele moraal in stand als het gaat om sexting. Zij hanteren een vertekend beeld waar de focus vooral gelegd wordt op meisjes die aan sexting doen. Hierdoor ontstaat er een negatiever beeld van meisjes die aan sexting doen, dan van jongens die aan sexting doen. Daarnaast krijgen de jongens niet genoeg inzicht in de risico’s van sexting. Dit onderzoek is een vervolg op het onderzoek ‘Hoer vs Hunk: tienermeisjes framen sexting’ van Stoop (2015). Uit haar onderzoek komt naar voren dat ook bij tienermeisjes de dubbele seksuele moraal aanwezig is wanneer zij sexting framen. In het Hoer vs. Hunk-frame doen meisjes meer aan sexting dan jongens, sexting heeft meer negatieve oorzaken en gevolgen voor meisjes die aan sexting doen en zij worden negatiever beoordeeld. De tienerjongens vellen een negatief oordeel over sexting op zich. Sexting wordt bij meisjes zowel positief (aantrekkelijk) als negatief beoordeeld (dom), terwijl het show-off gedrag van de jongens die aan sexting doen alleen maar negatief wordt beoordeeld. Opvallend is dat de dubbele seksuele moraal niet tot nauwelijks aanwezig lijkt te zijn binnen het frame dat tienerjongens hanteren. De jongens denken dat gender geen invloed heeft op de groep die aan sexting doet, maar dat dit wel gevoelig is voor leeftijd en opleidingsniveau. Zij denken dat oudere jongeren en laagopgeleide jongeren eerder aan sexting doen. Wel denken zij dat de jongen het initiatief neemt om te sexten en dat het meisje haar grenzen aan moet geven, dit past wel binnen de dubbele seksuele moraal. Oftewel: Het ‘16+ sext bewust-frame’.Show less
Het is geen hedendaags verschijnsel dat de maatschappij bezorgd is over de seksualisering van jongeren. Met de komst van smartphone en sociale apps maakt zij zich tegenwoordig zorgen over nieuwe...Show moreHet is geen hedendaags verschijnsel dat de maatschappij bezorgd is over de seksualisering van jongeren. Met de komst van smartphone en sociale apps maakt zij zich tegenwoordig zorgen over nieuwe seksuele praktijken die jongeren zouden uitvoeren. Sexting is er één van. Sexting is een samenvoeging van ‘sex’ en ‘texting’ (‘sms’en’) en kan worden gedefinieerd als ‘het versturen van seksueel getinte foto’s of berichten’. Er bestaan twee visies over sexting. De aanhangers van de eerste visie, bestaande uit psychologen, juristen, ouders en journalisten, beschouwen sexting als een maatschappelijk probleem. Bijna alle jongeren, en met name tienermeisjes, doen aan sexting en ondervinden hier schadelijke gevolgen van. De aanhangers van de tweede visie erkennen dat sexting risicovol kan zijn, maar vinden dat het beeld dat de media en andere maatschappelijke groeperingen hanteren op morele paniek gebaseerd is. Volgens hen worden de schadelijke consequenties en prevalentie van sexting overschat. Er is echter ook een overeenkomst tussen beide visies. Beide groeperingen hebben niet aan de doelgroep waarover zij spreken – tienermeisjes - gevraagd hoe zij tegen het fenomeen sexting aankijken. In dit onderzoek wordt daarom geanalyseerd hoe meisjes van 16 en 17 jaar sexting framen. Deze tienermeisjes vellen een negatiever oordeel over meisjes die aan sexting doen dan over jongens die dit seksuele gedrag vertonen. Meisjes zijn een ‘hoer’, jongens zijn ‘sexy’. Oftewel Hoer versus Hunk.Show less